frigångshöjd?

SuperApe

Aktiv medlem
frigångshöjd?
Vad har just du för avstånd mellan vevpartiet (vevlagerhuset) och underlaget?

Jag tycker det ser skithögt på min Salsa Caballero (FS), som dock ännu inte varit utomhus. Har dock inte mätt det (är ej hemma nu) ännu. Jämförelse är min Gary Fisher från -97...

frigångshöjd?
Hade heller inte reflekterat sa mycket over det tills jag laste senaste numert av MBUK dar de konstaterade att 12 inches va val lagt pa en fullgungare med ambitioner att koras tekniskt.

-Ake

frigångshöjd?
Tänk på att Salsan är heldämpad och kommer sjunka ihop en del när du sätter dig på den.

Specialized Enduro har 12.8 alternativt 13.2 tum (ställbart tillsammans med gaffelvinkeln) och det känns rätt lågt allt som oftast även om det till viss del är en vanesak. Men en låg cykel blir säkert mera stabil pga lägre tyngpunkt.

frigångshöjd?
Exakt. Heldämpade cyklar, de flesta iaf, sjunker ihop något. Jag har 13.7"(35cm) från ramens underkant till marken under vevpartiet., detta på en SC Bullit. Fördelen är att man har skapligt bra frigång och slipper slå i storklingan så ofta, man klarar en hel del innan det smäller till - vilket det gör ändå ibland. ;-)

/Leo

frigångshöjd?
Mät ock se. 12,7-13,5" är normalt för en 4" FS. Som nämts sänks BB höjden ca 25% när du sitter på cykeln om du ställt in allt rätt. Då är du nere på ca 12" vilket inte är många mm över ditt vevparti på din HT. När Fjädringen är helt komprimerad är BB höjden ca 9" vilket är ordenligt lågt. Själv har jag 13.5" Känns högt när man ska upp på cykeln men jag har aldrig tänkt på det när jag cyklar. Pga att BB höjden kan bli rätt låg kommer du att märka attt du oftare slår i pedalerna i stenar och rötter än på din HT. Tycker man ska undvika BB höjder under 13" på cyklar med 4" fjädring och uppåt.

Vad har du för gaffel fram ?

Peter E

Tillbaka
Topp