Frihjul som knastrar på barncykel

Inhandlade beggad barncykel från cykelbutik och har märkt att frihjulet (bakåttramp) inte låter särskilt friskt. Det knastrar och låter som att hjullagren är slut i princip. Upptäckte det när jag plockade ner hjullagren för att rengöra och smörja upp. Kan man bedömma det som ett garantiärende eller ligger den pucken på mig att kolla när jag köper cykeln (ja litegran gör det väl det, men vaffan....köper man från stor cykelkedja räknar man väl med att grejerna är schysst??). Inhandlad på en av de större cykelkedjorna i sverige.

Svårt med en begagnad cykel, som ofta säljs i befintligt skick. Är de en enkelväxlad cykel? Min erfarenhet av dessa frihjul att de redan från start låter mycket och generellt är väldigt dåligt tätade. Har själv med gott resultat sköljt ut smuts ur frihjul med olja. Att de låter lite rassligt när barnet frihjular/bakåt trampar gör det något.

Nänuru Jonas D, nu kände jag kränk i kroppen (obs:skämt). Men på Cykelringen har jag inte satt min fot på många år :) Jag svänger nog in hos butiken och hör vad de säger.

Men fyi
Det är en frog 48 enkelväxlad baktramp, handbromsar o hela baletten. Frihjulet ser ut att kunna sitta på vilken singelspeed som helst. Cykeln i övrigt jättefin och framförallt väger den inte som en liten moped. Kanske är lite skitnödigt att anmärka skramlet som säkert kommer funka iallafall kommande cykelsäsong, men nu eller aldrig tänker jag....

Vår islabike skramlade redan från start och på så små cyklar så trampar barnen nästan hela tiden, farten sjunker för fort de frihjular.

Tillbaka
Topp