Frihjulsproblem i kyla...

Idag sladdade jag runt i Hellas. Det var ca 6 minus och strolande sol. Allt var underbart tills mitt frihjul började krångla (igen). Hade varit ute ca 1 timme. Kuggarna började greppa slumpartat efter man hade frihjulat. Det resulterade i att man slänger sig själv över styret när man ska trampa sig uppför för att man inte får nåt motstånd i pedalerna. Komiskt första gången men sen var det inte kul längre.

Frihjulet är ett "Shimano-XT M750" och nästa sprillans, har snurrat några mil.
Hade samma problem med ett frihjul i höstas när det blev minusgrader. Det försökte jag smörja upp men det la av helt och frihjulade åt båda hållen.

Har ni liknande erfarnheter av "Shimano-XT M750"? Är det en plusgradersprodukt?
Vilka frihjul tycker ni funkar bra i kyla?
Är det fel fett?
...

Hjälp.

/A

Väldigt vanligt att detta händer, särskilt med de kapslade bodysarna på shimanonav.

Lite fukt i dem och sen blir det kallt så funkar de dåligt.
Även smörjan i den kan bli seg av kyla.

Mavic och andra bodysar med en mer öppen design funkar bättre och går att åtgärda lättare.

Senast redigerad av en moderator:
Råkade ut för exakt samma sak strax före jul. Det enda som hjälpte var att byta bodyn. Bara att räkna med ny body för 300 kr per år för att köra med xt-nav.

Grizzly

Har också haft samma problem med Shimano bodysar, dock bara vid lägre
temp, -15 och kallare.

Lösning? Nöter bara på dem höst och vår...

/Niclas

Har kört flera vintrar med både XT och Deore-nav i rätt låga temperaturer, inkl haft cykeln parkerad ute en hel dag utan att uppleva detta. Iofs är det på en pendlarhoj som bara ser fukt när det regnar.

Däremot lägger mitt högra STI-handtag (Tiagra) ofta av när det blir runt tio minus och vips har man fått en SS. Kan man lösa det med nån fiffig sprej kanske?

Kupa skrev:
-------------------------------------------------------
> Har kört flera vintrar med både XT och Deore-nav
> i rätt låga temperaturer, inkl haft cykeln
> parkerad ute en hel dag utan att uppleva detta.
> Iofs är det på en pendlarhoj som bara ser fukt
> när det regnar.
>
> Däremot lägger mitt högra STI-handtag (Tiagra)
> ofta av när det blir runt tio minus och vips har
> man fått en SS. Kan man lösa det med nån fiffig
> sprej kanske?

5-56 har funkat för mig.

s hade samma problem på gårdagens tur i -14°. Hans shimanonav fick random POE, rätt spännande att ligga bakom och inte veta om det skulle ta tvärstopp.

Min Sunringlé körs utan nånting i frihjulet just nu. Högt klickande och inget som kan frysa :)
Mitt shimano XT körs med motorex chainoli wet och fryser faktiskt inte heller.

Fukt är uteslutet i mitt fall. Cykeln bor i ett uppvärmt förråd och hade inte varit ute i regn på över en månad.

Det är ett XT-nav.

Senast redigerad av en moderator:
Jag tror Shimano hämtar body-smörjan i närmaste livsmedelsbutik och tar det som finns för stunden för mitt body-fett stelnade fullständigt i söndags och den body jag bytte till funkade felfritt. Ingen av dem har jag pillat med inuti eller smörjt på nåt vis. De var dessutom ungefär lika mycket använda.
Märkligt att de inte noggrant specar exakt mängd fett och exakt vilken sort som skall användas! Nån annan förklaring till ett så stokastiskt beteende kommer jag inte på.

Som preacher skriver:

Väldigt vanligt att detta händer, speciellt med de kapslade bodysarna på shimanonav.

Lite fukt i dem och sen blir det kallt så funkar de dåligt.
Även smörjan i den kan bli seg av kyla.

Det är för att fettet shimano använder är för trögt och fryser. Demontera bodyn, smörj med tunt flytande olja istället för fett så har du löst problemet.

Kupa skrev:
-------------------------------------------------------
> Har kört flera vintrar med både XT och Deore-nav
> i rätt låga temperaturer, inkl haft cykeln
> parkerad ute en hel dag utan att uppleva detta.
> Iofs är det på en pendlarhoj som bara ser fukt
> när det regnar.
>
> Däremot lägger mitt högra STI-handtag (Tiagra)
> ofta av när det blir runt tio minus och vips har
> man fått en SS. Kan man lösa det med nån fiffig
> sprej kanske?

Jag tror på fukt i wire-höljet.
Fick det på en hoj för några år sen när jag prövade biltemas "klimatskyddade wiresystem". Dvs fukten kom in men inte ut. Inne funkade det problemfritt, ute frös det. Kunde växla upp ibland, men inte ner.
Lösning: Byt hölje. Du kan säkert återanvända det du har om du vill, när det har legat torrt o tempererat ett tag.

Tack för alla tips.
Ska plocka isär navet (igen) och ersätta fettet eller det vattenbaserade smörjan i frihjulet med nån lättflytande oljebaserad smörja. Påminn alla ni känner att inte köra shimanofrihjul på vintern.

Min vintercykel visade sig inte så vinteranpassad tack vare ett frihjul från shimano.

Case closed hoppas jag.

Tillbaka
Topp