Friidrott på cykel

Bubblan

Medlem
Friidrott på cykel
God kväll,

För 30 min sedan när jag promenerade, i regnet, längs med Odengatan med McD Sveavägen som mål kom jag att tänka på en sak...

... Vore det inte kul att, nästa sommar, arrangera en tävling i FMC (friidrott med cykel)? Detta har säkerligen tagits upp här på Happy tidigare, men jag orkade inte trycka på sökknappen vare sig här på Happy eller på Google, så jag skriver det här utan att veta om det redan är ett utdömt arrangemang.

De flesta grenarna borde vara genomförbara:

* 100m/200m/400m/3000m/5000m/10000m är ju inga problem att fixa då det bara gäller att cykla runt, runt.
* Höjdhopp, vanliga "bunny hop".
* Längdhopp/Tresteg, samma sak som vid höjdhopp, alt. en liten liten "ramp" vid hopplinjen.
* 110m häck/400m häck får man ställa ut något som måste hoppas över.
* 3000m hinder, vid detta lopp placeras hinder ut på banan, egentligen vilka hinder som helst, bara man kan ta sig runt/över dem. Vattengraven fyller även en funktion här.
* Kula får man omvandla till "stöt med sadel".
* Spjut får man kasta med en kapad cykelram.
* Slägga = runt däck från en barncykel.
* Gång får man köra med att på länst tid ta sig runt ett varv på löparbanan, isättning med fötter kan liknas vid att en gångare lyfter båda fötterna från marken.

Det enda jag egentligen inte riktigt har klurat ut ännu är stavhoppet. Sen har jag säkert missat en gren eller två.

Nå vad tror ni, sitter ni där hemma och bara suckar eller var det någon trött själ som kanske kände lite entusiasm över ett sådant arrangemang?

Jag reserverar mig för både stavfel, särskrivningar och diverse annat grammatiskt trams som jag inte fick lära mig i skolan.

/per.

Redigarat: Klickade i rutan som gör att jag får ett mail om någon nappar på skiten.

Senast redigerad av en moderator:
Friidrott på cykel
Detta tävlas det flitigt i på enhjuling..

Slowrace är en favorit också!
på ett hjul är det att cykla på en 15 cm bred bana som är 10 meter lång, så längsamt so möjligt, och man får aldrig backa..

Borde ju funka på 2 hjul också ;)

Friidrott på cykel
Angående grenen spjut så kan ett alternativ vara att man kastar som vanligt, dvs med riktigt spjut, fast sittandes på en fixiecykel och ta ansats med denna. Spjutet kastas iväg samtidigt som man skiddar eller vad det heter, kombinationen måste vara oslagbar då kroppsvinkeln när man skiddar är ganska lik den då man kastar spjut..

Friidrott på cykel
Visst måste den tävlande använda samma cykel genom hela "friidrottstävlingen"? Jag vill se en snubbe äga på 100 meter häck på sin bmx, för att sen få fetspö på 100 meter (med samma cykel) sprint ^^

Friidrott på cykel
Adam7125 skrev:
-------------------------------------------------------
> Stavhopp kan ju vara som höjdhopp fast med ramp och
> landning.

saltgurkan skrev:
> Angående grenen spjut så kan ett alternativ vara
> att man kastar som vanligt, dvs med riktigt spjut,
> fast sittandes på en fixiecykel och ta ansats med
> denna.

Bra tips, att sitta på en cykel och kasta. Då kan man ju skippa ramen och, som du skriver, kasta med ett vanligt spjut.

rayy skrev:
> Visst måste den tävlande använda samma cykel genom
> hela "friidrottstävlingen"? Jag vill se en snubbe äga
> på 100 meter häck på sin bmx, för att sen få fetspö
> på 100 meter (med samma cykel) sprint ^^

Helt klart, samma cykel genom hela tävlingen. Utöver det känns det som att alla cykeltyper borde vara välkomna. Fixed, MTB, Dirt, Race, BMX och allt vad det nu är.

Japp, det blir helt enkelt till att börja planera inför nästa sommar. Får börja ragga lite "sponsorer" så att det kan delas ut priser till vinnaren i respektive gren (om man inte kör det hela som en mångkamp). Dagen kan avslutas med ett fylleslag eller något annat festligt.

Friidrott på cykel
olaf skrev:
> Kul idé. Kan nog vara publikvänligare än att
> stå någonstans längs ett lopp och se hojarna
> svischa förbi.

Ja, det blir mer "överskådligt" med ett sådant arrangemang. "Friidrottsarenan" vid Danderyds Gymnasium vore perfekt, lite upphöjda kullar runt hela banan där den offantligt stora publiken kan sitta, dom har allt. Som sagt, ett projekt...

Friidrott på cykel
Bubblan skrev:
> Det enda jag egentligen inte riktigt har klurat ut
> ännu är stavhoppet.

Släng in en "stav" i framhjulet och se vem som flyger längst?

Friidrott på cykel
JT skrev:
> Bubblan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det enda jag egentligen inte riktigt har klurat
> ut
> > ännu är stavhoppet.
>
> Släng in en "stav" i framhjulet och se vem som
> flyger längst?