Frikrans - mektips?

nilek

Ny medlem
Frikrans - mektips?
Jag håller på och fixar en gammal racer med campa grejor men reder inte ut det riktigt. Frikransen skevar vilket verkar beror på att något sitter snett in mot navet, hur kan man ta av resterande del och eventuellt få rätsida på det?

En annan fråga som antagligen är självklar när man väl kan det: Hur lossar man dreven från frikransen? Testade med två kedjepiskor men det ger inte med sig alls. Är det bara att ta i mer?

Kan man lägga på ett extra drev med ex. 13 tänder? Minsta nu är 15 (5 delad).

Bilagor

• IMG_2393 (2).jpg
    IMG_2393 (2).jpg
    70.9 KB · Besök: 21
Frikrans - mektips?
nilek skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag håller på och fixar en gammal racer med
> campa grejor men reder inte ut det riktigt.
> Frikransen skevar vilket verkar beror på att
> något sitter snett in mot navet,

Det är hemskt vanligt att dreven både på frikransar och kassetter inte sitter helt i linje med hjulaxeln, Men det är också hemskt ovanligt att det är så illa att det faktiskt betyder något. Behöver du verkligen göra det här?

nilek skrev:
> hur kan man ta
> av resterande del och eventuellt få rätsida på
> det?

Återigen är det långt ifrån säkert att det finns något att fixa. Gängorna är skurna en gång, och att försöka rikta upp dem vore en rent löjligt jobbig process.

Har dålig koll på Campa-grejer, men det där ser ut som om du skruvat isär frikransen istället för att ta loss den från navet. Det brukar man bara göra som sista åtgärd. Frikransar lossas normalt i ett stycke MHA en speciell avdragare som passar i 2-4 urtag på frikransens utsida.
Den vy du har brukar man bara möta när man dragit sönder urtagen och fått demontera frikransen i desperation. Jag sätter mina i skruvstäd, drar åt tills det känns obehagligt, greppar hjulet som en bussratt och bryter till.

nilek skrev:

> En annan fråga som antagligen är självklar när
> man väl kan det: Hur lossar man dreven från
> frikransen? Testade med två kedjepiskor men det
> ger inte med sig alls. Är det bara att ta i mer?

Ibland kan det sitta en låsring för haknycklar ytterst. Annars har jag bara gjort som du är inne på.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp