Friskvårdsbidrag - Vad funkar?

attan

Ny medlem
Det som är avdragsgillt är följande enligt https://www.skatteverket.se/

Appar – en app eller ett nedladdningsbart datorprogram för enklare motion/friskvård som ger "möjlighet till enklare slag av motion och annan friskvård" till exempel en app om löpträning eller viktminskning. Arbetsgivaren kan däremot inte skattefritt tillhandahålla utrustning eller webbtjänster för motion eller annan friskvård i den anställdas bostad.

Så Zwift skulle nog gå om man använder det för löpning på gymmet

GoranS

Aktiv medlem
Frågan är om cykelpendling i detta anses kunna bedrivas medelst endast egen framdrivande kraft eller om man det kommer att vara krav på elassistans(möjlighet).

NickPick

Aktiv medlem
Man får väl göra "saftiga" avdrag för cykelpendling på ett par hundra spänn annars?

Bike to work vore något, som i England. Har dock inte djupdykt i det.

ooms

Aktiv medlem
Ok, iom att det blev en OT-diskussion: Frågan är hur de tänkt lägga upp denna skattelättnad. Ett alternativ är ju att lämna bidrag/avdrag vid köp av cykel, men då kommer ju frågan hur man säkerställer att den används till pendling och inte i praktiken blir en subvention av ett fritidsintresse. Ett annat kan ju vara att avdrag ges baserat på just cykelpendling, men då måste ju det registreras eller kontrolleras på nåt sätt. Eller är tanken helt enkelt att göra om regelverket för reseavdrag så att andra färdsätt missgynnas och på så sätt stimulera cykling?

GoranS

Aktiv medlem
Jag tycker ärligt talat att det finns intressantare saker för politikerna att ägna sig åt än att försöka subventionera cykelpendling utan att subventionera cykling när det utförs som fritidsintresse. Är som upplagt för hårklyverier och tänjande på regler. Det har t.ex. hänt att jag pendlingscyklat på samma cykel som jag normalt har med mig på cykelresor. Hur skulle en sådan cykel hanteras?

Att hålla på och småpeta i bidrag till en och annan cykel kommer inte mer än på marginalen bidra till lösning på något viktigt problem.

piecar

Ny medlem
Sufferfest, någon som provat att få igenom det på friskvårdsbidraget? Iom att det finns ”mental” träning styrka och yoga borde de inte vara något problem, eller?

Tompot

Medlem
ooms sa:
Ok, iom att det blev en OT-diskussion: Frågan är hur de tänkt lägga upp denna skattelättnad. Ett alternativ är ju att lämna bidrag/avdrag vid köp av cykel, men då kommer ju frågan hur man säkerställer att den används till pendling och inte i praktiken blir en subvention av ett fritidsintresse. Ett annat kan ju vara att avdrag ges baserat på just cykelpendling, men då måste ju det registreras eller kontrolleras på nåt sätt. Eller är tanken helt enkelt att göra om regelverket för reseavdrag så att andra färdsätt missgynnas och på så sätt stimulera cykling?
Ett sätt vore att göra reseavdraget färdmedelsneutralt.
Alltså lika ersättning per mil oavsett hur man tar sig den sträckan.
Det hade troligtvis inneburit sänkt ersättning per mil för bil, vilket hade kraftigt missgynnat reseavdrag för bilar men kraftigt gynnat billiga transportsätt så som cykel, elcykel eller gång :) Ett enkelt styrmedel att få folk att överge de samhällsfarliga rullande vardagsrummen till förmån för bättre alternativ.

mv70

Aktiv medlem
Testade skicka in semmesterns Skistar liftkortkvitton från Åre.
Gick inte alls fick svar:
Skistar har i dagsläget tyvärr valt att inte ansluta sig till något system som administrerar friskvårdsbidrag.
Vi hoppas att de efter intresse från många kunder ändrar sin inställning och börjar ta emot ePassi Min Friskvård i framtiden.

ooms

Aktiv medlem
mv70 sa:
Skistar har i dagsläget tyvärr valt att inte ansluta sig till något system som administrerar friskvårdsbidrag.
Vi hoppas att de efter intresse från många kunder ändrar sin inställning och börjar ta emot ePassi Min Friskvård i framtiden.
Verkar väl vara din arbetsgivares friskvårdsleverantör ("Friskvård i framtiden"?) som kräver att leverantörer finns i deras system "ePassi".
T.ex. Benify har ju också leverantörer i sitt system, men där finns även möjlighet att skicka in kvitton fr andra i efterhand.
Men det är som det är, det är ingen rättighet att ha friskvårdsbidrag, din arbetsgivare bestämmer om och hur det ska hanteras.

Paco

Aktiv medlem
mv70 sa:
Hmm....jag fick igenom mitt när jag skickade in kvittot på liftkortet från veckan i Åre.

mv70

Aktiv medlem
Paco sa:
mv70 sa:
Hmm....jag fick igenom mitt när jag skickade in kvittot på liftkortet från veckan i Åre.
ok, intressant. Kanske är för jag har epassi genom Benefits inte Benify. Eller nåt?

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag fick mitt godkänt idag hos Benify. Mot kvitto i efterhand. Skistar behöver säkert betala på något sätt om de ansluter sig direkt till tjänsterna så de väljer att låta bli.

Det är ju ok med utländska kvitton också men det lär inte heller funka om man har den där andra tjänsten för att administrera. Hör av dig med ditt missnöje till HR eller vilka som nu ansvarar för det hos er så kanske det går att byta leverantör i framtiden om tillräckligt många klagar.

jesperC

Aktiv medlem
Som sagt, det är väl arbetsgivaren (eller den aktör som hanterar friskvårdsbidrag för företaget) som bestämmer men rent skattetekniskt så ska det inte vara något problem med liftkort eller till exempel kostnad för skidgudie/skidlärare.

Kostnad för skidhyra och annan utrustning går däremot inte.
(Gäller det Skistar så kan de dock vara värt att luska reda på den rabattkoden som Aftonbladet brukar ge ut till sina plus-kunder varje år. Den ger 50% och man behöver inte stödja Aftonbladet med något plus-abonnemang, det räcker med att veta koden och knappa in den när man hyr utrustning).

//j

Rattnalle

Aktiv medlem
mv70 sa:
marr sa:
Riktigt kukigt att skylla på skistar skulle jag säga....
Blir väll enklast så, orka krångla med folks semmester kvitton.
Enklare neka och säga inte med på epassi listan typ.
Min arbetsgivare betalar (antar jag) Benify för att hantera mina kvitton. Det är ju hela deras affärsidé. Att då konkurrera med dem och sedan inte hantera kvitton måste ju vara en rätt billig tjänst för att kunna konkurrera. Eller så är man bra på att sälja

ooms

Aktiv medlem
bellasoda sa:
En introduktionskurs på velodromen i Falun verkar gå på 1150:-. Någon som provat att få genom det på friskvårdsbidraget?
Som vanligt är det din arbetsgivare du ska fråga, det är denne som bestämmer vad som är godkänt.
Men enl Skatteverkets regler borde det väl vara ok.

sebastian_nurmela

Aktiv medlem
Angående zwift och kvitto..
Har själv Benefits genom min arbetsgivare och köper jag zwift genom iTunes/appstore får man ett ”kvitto” på mejlen som dom godkänner som en skrämdump.

Har tidigare betalat direkt till zwift, men får göra så i fortsättningen.

brickmule

Ny medlem
Jag har läst andra svar som medlemmar här har fått från Skatteverket och jag är fortfarande förvirrad. Fast på en högre nivå.

Den 2019-12-13 kl. 15:03, skrev Skatteverket:
Hej,
När det gäller de appar och webbtjänster som du pratar om är de mer inriktade på motion eller annan friskvård i den anställdes bostad. Sådana kan inte arbetsgivaren tillhanda hålla skattefritt. Vilket gör att denna form inte går att använda till friskvårdsbidrag.

När det gäller medlemsavgifter så är den heller inget man kan få friskvårdsbidraget för utan anses alltid som en skattepliktig förmån om arbetsgivaren betalar den.

Skickar med 1 länk om appar och 1 om medlemsavgifter.
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/338232.html?pk_vid=9765baba42a397391576245630e5f5bf
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/324011.html?pk_vid=9765baba42a397391576245418e5f5bf#h-Entravgifter-startavgifter-och-medlemsavgifter

>Fråga/ärende:
>Friskvårdsbidrag 2020
>Hej,
>Jag undrar om månadsavgiften för träningsprogrammen TrainerRoad och Zwift kvalificeras som godkända för friskvårdsbidrag?
>Min tanke och förhoppning är att de ska ses som en motsvarande månadsavgift för gym.
>Utrustningen (cykel, trainer, sensorer m.m.) kan jag inte få friskvårdsbidrag för men kanske medlemsskapet?
>
>Mer info:
>https://www.trainerroad.com/how-it-works
>https://zwift.com/training-plans

ooms

Aktiv medlem
brickmule sa:
Jag har läst andra svar som medlemmar här har fått från Skatteverket och jag är fortfarande förvirrad. Fast på en högre nivå.

Den 2019-12-13 kl. 15:03, skrev Skatteverket:
Hej,
När det gäller de appar och webbtjänster som du pratar om är de mer inriktade på motion eller annan friskvård i den anställdes bostad. Sådana kan inte arbetsgivaren tillhanda hålla skattefritt. Vilket gör att denna form inte går att använda till friskvårdsbidrag.

När det gäller medlemsavgifter så är den heller inget man kan få friskvårdsbidraget för utan anses alltid som en skattepliktig förmån om arbetsgivaren betalar den.

Skickar med 1 länk om appar och 1 om medlemsavgifter.
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/338232.html?pk_vid=9765baba42a397391576245630e5f5bf
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/324011.html?pk_vid=9765baba42a397391576245418e5f5bf#h-Entravgifter-startavgifter-och-medlemsavgifter

>Fråga/ärende:
>Friskvårdsbidrag 2020
>Hej,
>Jag undrar om månadsavgiften för träningsprogrammen TrainerRoad och Zwift kvalificeras som godkända för friskvårdsbidrag?
>Min tanke och förhoppning är att de ska ses som en motsvarande månadsavgift för gym.
>Utrustningen (cykel, trainer, sensorer m.m.) kan jag inte få friskvårdsbidrag för men kanske medlemsskapet?
>
>Mer info:
>https://www.trainerroad.com/how-it-works
>https://zwift.com/training-plans
Vad är det som är förvirrande? Skatteverkets svar är väl glasklart, och det är dem som sätter upp reglerna.
Friskvård i hemmet är inte ok, och medlemsskap är inte ok. Men varför kallar du månadsavgiften/abonnemanget till Trainerroad/Swift för medlemsskap? Det är väl ingen förening/klubb du går med i? Som du utformade din fråga är det ju solklart att du fick det svar du fick.

Senast ändrad:

NickPick

Aktiv medlem
Trainerroad har ju iaf utomhuspass så det bör ju vara rimligt, men för trainer i en källare är det ju orimligt, som Skatteverket svarar på. Tyvärr är väl det bästa en cyklist kan köpa ett gymkort för att få lite muskler.

NickPick sa:
Trainerroad har ju iaf utomhuspass så det bör ju vara rimligt, men för trainer i en källare är det ju orimligt, som Skatteverket svarar på. Tyvärr är väl det bästa en cyklist kan köpa ett gymkort för att få lite muskler.
Kollar man i andra trådar här på happy är det i varje fall många arbetsgivare (inkl benify) som godkänner Trainerroad sedan loggning och träning utomhus blev möjlig i appen - vilket verkar rimligt.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Är det nån som har provat att använda friskvårdsavdrag för en bikefit?
Jag hade hoppats kunna köra på det, men hittar nu i Skatteverkets regler att "enstaka behandling/aktivitet" inte får överstiga 1000kr för att klassas som "av mindre värde". Då borde det falla på det, men vore intressant att höra hur ex.vis Benify hanterat såna ärenden.
Min arbetsgivare använder ingen extern leverantör, utan "följer Skatteverkets regler och riktlinjer", och det verkar vara mycket upp till oss som claimar bidrag att det blir rätt. Gissar därför att om Skatteverket senare nekar studsar det tillbaka på mig. Vore därför intressant att höra om det finns erfarenheter avseende just bikefit.

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Om jag skulle få ett felaktigt godkänt skatteavdrag för friskvård som min arbetsgivare gör, bli någon återbetalningsskyldig då. Och isf vem, kan arbetsgivaren kräva tillbaka pengarna som de gett mig eller kommer de få stå för sin miss själva och punga upp till skatteverket?

ooms

Aktiv medlem
Luktapåblommorna sa:
Om jag skulle få ett felaktigt godkänt skatteavdrag för friskvård som min arbetsgivare gör, bli någon återbetalningsskyldig då. Och isf vem, kan arbetsgivaren kräva tillbaka pengarna som de gett mig eller kommer de få stå för sin miss själva och punga upp till skatteverket?
Antingen lär väl arbetsgivaren göra ett löneavdrag på hela beloppet, eller så förmånsbeskattas du av Skatteverket.
Inte helt jämförbart, men det finns ex.vis rättsfall där arbetsgivare betalat ut friskvårdsbidrag högre än de skattefria 5000kr, och där utfallet blev att hela beloppet skall förmånsbeskattas (alltså inte bara överskjutande del).

ooms sa:
Är det nån som har provat att använda friskvårdsavdrag för en bikefit?
Jag hade hoppats kunna köra på det, men hittar nu i Skatteverkets regler att "enstaka behandling/aktivitet" inte får överstiga 1000kr för att klassas som "av mindre värde". Då borde det falla på det, men vore intressant att höra hur ex.vis Benify hanterat såna ärenden.
Min arbetsgivare använder ingen extern leverantör, utan "följer Skatteverkets regler och riktlinjer", och det verkar vara mycket upp till oss som claimar bidrag att det blir rätt. Gissar därför att om Skatteverket senare nekar studsar det tillbaka på mig. Vore därför intressant att höra om det finns erfarenheter avseende just bikefit.
Musette* har löst det genom att erbjuda tränarledda pass och inkludera en bikefit. Kostnaden är 2000kr/år. Gjorde en nyss.

*Cykelbutik i Malmö

Clark

Medlem
Luktapåblommorna sa:
marten_larsson sa:
Musette* har löst det genom att erbjuda tränarledda pass och inkludera en bikefit. Kostnaden är 2000kr/år. Gjorde en nyss.
*Cykelbutik i Malmö
Är det verkligen legit?
Borde väl gälla samma som för fystester etc? En valig bikefit kostar sällan över 1000 kr.

Skatteverket sa:
Fystester – om testet är en integrerad del av en friskvårdsförmån, till exempel att testet ingår i gymkortet och testet inte tidsmässigt är särskilt omfattande och att värdet kan beräknas understiga 1 000 kr, kan testet anses vara en del av skattefri friskvård

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
marten_larsson sa:
Luktapåblommorna sa:
marten_larsson sa:
*Cykelbutik i Malmö
Är det verkligen legit?
Varför skulle det inte vara det?
Om jag inte köper deras friskvårdspaket kan jag ändå delta i deras tränarledda pass. Det jag får extra om jag betalar var förut en tröja och en bikefit. Alltså saker som inte är berättigande till bidrag.

ooms

Aktiv medlem
Clark sa:
Luktapåblommorna sa:
marten_larsson sa:
*Cykelbutik i Malmö
Är det verkligen legit?
Borde väl gälla samma som för fystester etc? En valig bikefit kostar sällan över 1000 kr.

Skatteverket sa:
Fystester – om testet är en integrerad del av en friskvårdsförmån, till exempel att testet ingår i gymkortet och testet inte tidsmässigt är särskilt omfattande och att värdet kan beräknas understiga 1 000 kr, kan testet anses vara en del av skattefri friskvård
Jaså, var hittar du en (riktig) bikefit för under 1000kr? De ställen jag har kollat ligger på ca 2500kr, men då är det en fullständig genomgång och optimering som tar ca 2-3 timmar. Omöjligt att nån kan göra det för under 1000kr, isf är det nån simpel inställning av cykeln som man lika gärna kan göra själv mha internet.

Exempel:
http://probikefit.se/bikefit-pris/
https://bikeoptimizer.se/

Senast ändrad:

Clark

Medlem
ooms sa:
Clark sa:
Luktapåblommorna sa:
marten_larsson sa:
*Cykelbutik i Malmö
Är det verkligen legit?

Skatteverket sa:
Jaså, var hittar du en (riktig) bikefit för under 1000kr? De ställen jag har kollat ligger på ca 2500kr, men då är det en fullständig genomgång och optimering som tar ca 2-3 timmar. Omöjligt att nån kan göra det för under 1000kr, isf är det nån simpel inställning av cykeln som man lika gärna kan göra själv mha internet.

Exempel:
Ok, jag gissade bara. Har aldrig gjort en bikefit. Men om man vänder på det, även de billigaste gruppträningskort kostar över 1000 kr, så man skulle kunna argumentera för att värdet på denna bikefit är lägre

ooms

Aktiv medlem
Clark sa:
ooms sa:
Clark sa:
Luktapåblommorna sa:
marten_larsson sa:
*Cykelbutik i Malmö
Är det verkligen legit?

Skatteverket sa:

Exempel:
Ok, jag gissade bara. Har aldrig gjort en bikefit. Men om man vänder på det, även de billigaste gruppträningskort kostar över 1000 kr, så man skulle kunna argumentera för att värdet på denna bikefit är lägre
Ja, i ursprungsfrågan håller jag helt med, jag tror Musettes upplägg är helt ok. Det är ett träningskort (flera tillfällen) som kostar 2000kr, så det är helt ok. Det är det som kallas enstaka behandlingar/aktiviteter som max får kosta 1000kr. Självklart är det ett kreativt upplägg av dem, men som man formulerar reglerna får man leva...

GoranS

Aktiv medlem
Borde man inte införa en möjlighet för arbetsgivare att betala för hälsosam mat till de anställda också? Borde ju vara minst lika mkt en hälsofråga som träningsmöjligheter. Man kan sen införa ett nytt statligt verk vars uppdrag är att ta fram riktlinjer för vilken mat som ska godkännas och upp till vilka belopp. Naturligtvis ska de anställda inte få gå och handla maten själva utan det ska bara godkännas om den levereras i form av prenumerationstjänster. Man ska också kunna få kostrådgivning och kurser i lagning av hälsosam mat via detta hälsomatsbidrag. Förslagsvis lokaliseras verket till någon avfolkningsbygd med svag arbetsmarknad så att man kan få positiv påverkan på arbetslösheten.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer