Frukost utan illamående!?

• Trådstartare Trådstartare sam_14332
  • Start datum Start datum
S

sam_14332

Guest
Mitt problem är följande:

Efter att jag börjat jobba så är enda fungerande tiden på dygnet att vara ute och cykelträna tidigt på morgonen. Och det är här problemet uppenbarar sig - jag klarar inte av att gå ut och träna utan att äta frukost innan, men desvärre så blir jag olidligt illamående redan efter c:a 5-10 km när jag gör det. Det slutar oftast med att jag vänder tillbaka med en blandning av magsyra och müsli långt uppe i halsen.

Jag är inte direkt någon kostexpert på, men jag misstänker starkt att min frukost bestående av (ganska söt) müsli och mjölk inte är någon optimal kombination att sätta i sig precis innan träning. Kaffet har jag redan skippat till förmån för koffinpiller, det har hjälpt lite men inte tillräckligt. Har även provat att ersätta mjölken med Verum hälsofil utan någon större framgång.

Har någon tips om vad man bör äta istället??

Havregrynsgröt? Den är åtminstående redan svällt. det är ju inte mysslin och då måste väl magen jobba mer?

(säger en som inte har en aning)

/dr

Frukostvanor är väl ofta väldigt personliga, själv har jag aldrig problem att äta frukost, möjligen det omvända, att jag blir sittande med te och en tidning alldeles för länge.

Så prova olika varianter, t.ex. ät inget innan du sticker ut och ta istället med dig ett par mackor som du kan sätta i dig efter ett tag. Det påstås att man lär kroppen att bränna mer fett om man tränar på fastande mage.

Jag brukar oxå vara ute före frukost när jag hinner. Det var jobbigt i början men sen vande jag mig. Nu är det inte alls några problem. Finns bra kosttillskott oxå med protein o kolhydrater som man blandar med vatten eller mjölk. De innehåller den näring man behöver utan att vara "i vägen" i magen när man tränar.

Jag plågar mig i ca en haltimma till jobbet och tidigare har det varit längre, då brukar jag kasta i mig två bananer innan jag sticker ut med cykeln och sen är jag hungrig när jag kommer fram och då blir det en bamseportion havregrynsgröt med äpplemos.

Tränar själv tidigt på morgonen (05.30), brukar koka 2 ägg + 1 banan och riktligt med vatten innan träningen. Sen käkar jag frukost kl (07.00) havregrynsgröt + 1 ägg och frukt.

För mig fungerar det bra med youghurt+havrefras+banan före träning och direkt efter träningen några smörgåsar (tillsammans med lite smarrig GainersFuel ...). Smörgås före träning är ingen succé för mig men det är ju som sagt väldigt individuellt.

Tidigt på morgonen kan det funka bäst att äta lite i taget. Gäller även för mig som okynnescyklist när jag piper ut i ottan eller långpendlar.

1-2 mackor + ett glas juice innan start (något för magen och en liten socker+vitaminkick)
Ingen idé att vräka i sig frulle om du inte ska dåna på i +3 timmar. Då är middagen/kvällsmålet mycket viktigare.

Cyklar jag max en timme har jag en macka att ta när jag har landat vid skrivbordet. Cyklar jag längre bättrar jag på frukosten efter 45-60 minuter.

Oscar

En smoothie före passet kan lägga grunden om man inte vill sticka ut på fastade mage. Den är lättdrucken och ger lite energi och tar en minut att mixa ihop. (Banan, yoghurt och mjölk)

Senast redigerad av en moderator:
Hade exakt samma problem som du förut, ända tills läkarna konstaterade att jag var laktosintolerant. Nu när jag skippar mjölkprodukter till frukost går det alldeles utmärkt.

sam_14332 skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Har någon tips om vad man bör äta istället??

Prova är vanlig mat, pasta med något tillbehör.
Varför måste man äta yoghurt och müsli etc till frukost?

Under semestern så har jag oftast tränat direkt efter lunch, dvs käka, byta om och sticka ut. Har fungerat utmärkt.

Min tjej hade exakt samma problem för 2 år sen. Efter läkarbesök visade det sig att hon var gravid. Nu är det mycket bättre. Kan vara nåt att kolla upp kanske. :)

"Råa" havregryn med ett rått hackat äpple med minimjölk eller vatten och kanel. Funkar bäst för mig som frukost. Sämst funkar T-bensstek med stekt ägg och starköl! :-)

Prova att äta bara så lite som möjligt då, en liten macka eller en banan t.ex. bara så att magen inte är tom och ät frukost efteråt.

Jag har någe liknande problem, men då har jag hittat den fina lösningen med att vila mellan måltid och träning typ en halvtimma,

kanske inte så super bra när man ska till jobbet, men.
2 mackor funkar bra för mig å sen rejält med mat när jag e klar, kanske tillåme någe att äta när jag cyklar.

men jag håller med de andra, testa dig fram!

För mig fungerar fisk och något innehållande kolhydrater väldigt bra på morgonen innan ett tufft träningspass. Testa att steka några fiskpinnar med lite ris till, bra med lite Omega 3 att börja dagen med.
Koffeintabletter är inget att rekommendera, när jag har testat så har det resulterat i dålig mage.

Tillbaka
Topp