Fruset styrlager: vinglig framfart

Vippen

Aktiv medlem
O, alsmäktiga forum, nu när vintern äntligen kommit till stan har jag åkt på ett för mig tidigare okänt fenomen. Strax efter att jag proklamerat för daPEF att mitt CK-styrlager fonkat fläckfritt i fem år, sommar som vinter, vår som höst, så verkar det ha fått för sig att frysa ihop när det utsätts för temperaturer runt -5 eller kallare.

Fenomenet upptäder sålunda: De vid det här laget tre senaste turerna i minusgrader har lagret glidigt lika smoooth som jag vant mig vid vid avfärd, för att sedan efter någon eller några kilometers körning i kylan tröga till sig ordentligt. Körningen blir något mer spännande när styrningen blir lite åt det diskreta hållet pga trögheten... Vad händer? Har det gått torrt? Har det kommit in vatten? Blir lagret förnärmat av att utsättas för detta vid denna höga ålder? Är CK bara hypad mjukost trots allt?

Hur som helst, innan jag ger mig på det i garaget tänkte jag kolla om nån erfarit samma problem, och/eller sitter inne på nåt matnyttigt tips. Smörja? Slänga? Gå ner på knä och be snällt...?

Hummm mitt CK når den respektabla åldern 14 i år. Än så länge är det lika sametslent som i sin ungdom. Hoppas det håller denna vintern också.

I ärlighetens namn har jag inte kört mycket på det de senaste fyra åren på grund av två små nytillkomna hulliganer men sen i höstas har det åter frekvent fått bekänna färg i Göteborgskletet.

Frågan är om man kan serva ett CK eller om man måste köpa nya lager.

Janos skrev:
-------------------------------------------------------
> Hummm mitt CK når den respektabla åldern 14

Det är ju nåt sånt jag sett framför mig. Måhända att den gått lite fler riktigt blöta turer än vanligt i år, men den har ju inte varit sänkt i ett kärr direkt.

Ingen som stött på problemet, CK eller ej?

Drivklackarna i mitt baknav frös för ett par år sedan när cykeln var parkerad utomhus på vintern dagtgid, man fick dra runt något varv så hoppade dom ut. Upptäckte senare att det var en del vatten i baknavet när jag skulle serva det, hade cyklat en del i regn men det borde inte komma igenom väl infettade lager. Kan det bli kondens av att man varje kväll ställer in en iskall cykel i värmen?

Ja kondens kan det absolut bli om man går från kallt till varmt. Om man gör det ofta kan det nog byggas på inne i lagren utan att hinna torka bort.

federico skrev:
> Kan det bli kondens av att man varje kväll ställer in en iskall cykel i värmen?

Det där är väl en bra hypotes. Det är MTB:n det är fråga om, och den står ju alltid i garaget när den inte är i bruk i skogen. Skall kolla i kväll hur CK ser ut inuti, men jag inbillar mig att det är kapslade lager.

CK har inte vanliga kapslade lager utan en variant som är gjord för att enkelt kunna servas. Det sitter en platt stålring som man pillar bort med exempelvis en liten kniv. Sedan lyfter man ut gummitätningen. Det är samma typ både i styrlager och nav.

Tätningsringen finns att köpa som reservdel om du behöver.

s skrev:
> CK har inte vanliga kapslade lager utan en variant
> som är gjord för att enkelt kunna servas. Det
> sitter en platt stålring som man pillar bort med
> exempelvis en liten kniv. Sedan lyfter man ut
> gummitätningen.

Då borde det gå att pilla isär och låta det torka, och eventuellt smörja lite. Lagren rullar ju som smör så länge det inte är kallt, så det borde ha några år till i sig.

Du har säkert fått lite fukt i det, framförallt inträffar det om du växlar mellan att ha cykeln stående varmt/kallt och det låter ju så om det funkar OK ett tag tills det blivit avkylt av omgivningen. Serva och byt smörja så skall det vara ok.

Tillbaka
Topp