Frusna skivbromsar (hydraulik), vad göra?

REPDRAG

Aktiv medlem
Var ute 3-4 h i Sandsjöbacka idag, fin-fint! Men, efter ca två timmar så minskade bromskraften ordentligt i frambromsen (blev superstum) och ytterligare en timme senare även bakbromsen =( Kan oljan ha blivit så stel att den inte förmådde förmedla kraften till oken? I så fall har någon nåt bra tips (utöver alla roliga fåntips som skulle kunna dyka upp=) Jag byter ogärna till grogg som Mårten gjort i sin lördagsmektråd.
/Per

Senast redigerad av en moderator:
Vad är det för broms?

DOT bromsvätska eller Mineralolja?

DOT-olja... det finns inte.

DOT är i grunden polyalkylen- och glykoleter, alltså inte en olja.

Nja, jag tänkte också vatten ett tag, men:
Bromsarna (XT BR 775) var helt nya i juli i år, ny olja (mineral följaktligen) och nya reglage. Allt noggrant luftat och påfyllt i "retrograd" riktning med spruta. Det festliga är att mow´s broms (fram) gjorde samma sak i lördags (han har Hayes 9) men hans är två år och kan mycket väl innehålla både luft och vatten...

Skumt... Iofs borde bromsar med mineralolja vara kinkigare än sina DOT-kollegor. Men ändå.

Kan inte vara så mycket annat än vatten någonstans i bromsen som jag ser det. Mineraloljan tål ju kyla liksom...

Beläggen kanske fryser fast? :P

Hm, har ingen erfarenhet av Shimanos mineralolja men det låter jätteknasigt att den skulle frysa under normala vinterförhållanden.

Mina Maguror har funkat kalas i under -10°C, aldrig hört att någon haft problem med Shimano heller.

Kört genom massa vatten som fått bromsarna att frysa ihop rent mekaniskt kanske?

Nix lite lera och en skvätt vatten, fjädern gör vad den ska men kolvarna går isär långsamt och nyper uppenbart knappt alls. Dessutom nyrengjorda skivor och belägg (aceton, utan olja) såg fint ut då (1 vecka sedan) kört efter det med utmärkt bromskraft och modulation. Obegripligt?

Minus 4-5 grader. Ja, jo, bara att jag önskade att det fanns något bättre än oljekladd att syssla med :(
Men tack för snabba svar och goda idéer!
/Per

Håller med TNT, låter som sorbet-bildning någonstans i systemet. Var glad att det inte blir isglass - då var det bara att avbryta. Bromsen låste sig. :P

Kan ju felsöka genom att värma olika delar.

Om du har samma problem på båda bromsarna blir det kanske svårare att förstå sig på.

En hårtork och blås lite på oket och se om det släpper medans du är ute, på andra bromsen kan du blåsa på bromshandtaget.

//K

jo, tyvärr låter det ju helt rimligt, vad skulle det annars vara? Ska kolla om det försvinner när hela cykeln är helt varm bara, för då borde det ju rimligen släppa och bromsarna bete sig som innan. Väl?

REPDRAG skrev:
-------------------------------------------------------
> jo, tyvärr låter det ju helt rimligt, vad skulle
> det annars vara? Ska kolla om det försvinner när
> hela cykeln är helt varm bara, för då borde det
> ju rimligen släppa och bromsarna bete sig som
> innan. Väl?

Yes, är det isbildning blir dom som vanligt när dom är varma igen.

Kanske lite fåningt men jag testade min bakbroms som var mongo i Lördags och den har återgått till normalt tillstånd. Åtminstonne enligt mitt inomhus test.

Jo, jag förväntar mig att mina gör det med (bakbromsen är nästan normaliserad nu). Bara det att jag har vare sig tid eller lust att kladda %¤&/#/%¤#/&#¤/%&)%¤!!!!! GRUFF!

Brakastruten skrev:
> Med V-bromsar, hade ni inte behövt fundera!
> Lalallalalalallalaala.... :-p

Precis. Då hade det blivit trainer istället...

Nööööö! Inte va sån nu.. :-D
Fick oss ett par mil genom drevsnön idag, hunden och jag. Torrt puder vill säga. Men bra packat bitvis!

vattnet hamnar isf i oket, så prova att blöda bromsen lite, det borde synas i vätskan du tar ur om det är vatten i maskineriet.

rikard skrev:
> vattnet hamnar isf i oket, så prova att blöda
> bromsen lite, det borde synas i vätskan du tar ur
> om det är vatten i maskineriet.

Jag vet att det här stämmer i teorin.

Men, funkar det verkligen med den relativt sega mineraloljan i den smala kanal slangen utgör? Kan inte vattnet bli liggande högst upp i systemet om det kommit in via handtaget?

Jag har gott om ny olja och landstinget förser mig med sprutor, trevägskranar och steril (viktigt!) slang från IABP =)
Byter nog hela klabbet, åtminstone fram där problemet var störst och kom först...

Nu har även jag drabbats av skivbromsar....
GF2.jpg ht=480

Finns det ngt. billigare alternativ till Shimanos "egen" mineralolja? Skall vara i M-525 ok. (Antar att det är Deore.) Anledningen till varför jag bryr mig, är att det bara är luft i bakbromsen..

Ja,ja! Flaskstället är bortplockat... ;-) Stolpen är kortare.

jomper skrev:
> Det är inte bromsolja iofs utan LHM-olja! Använd
> inte i bromsarna ens på din cittra.

Kebarb rekommenderar: http://happymtb.org/forum/read.php/1/909789/909789#msg-909789
Atlas rekommenderar: http://happymtb.org/forum/read.php/1/837284/837321#msg-837321
deeng rekommenderar: http://happymtb.org/forum/read.php/1/661549/662359#msg-662359
Dr. Spoke säger att det funkar, men kan ha värmeproblem: http://happymtb.org/forum/read.php/1/12874/12934#msg-12934

Så varför inte?

Har bara skummat igenom tråden. Jag har xtr och bakbromsen frös när jag var ute i minusgrader och fick snö och vatten i oket. Problemet jag fick har inget med oljesystemet att göra utan handlar om is som bildas mellan beläggen och som hindrar kolvarna att gå ut. Gäller väl att bromsa mer och hålla skivan och oket varmt för att hindra isbildning.

Senast redigerad av en moderator:
Eller få bättre flow och slippa bromsa alls typ.
Fast det känns risky och rekomenderas inte.

Tror att Orv har ganska rätt i övrigt.

Kollade OK´s citroen-olja. Den drog iväg upp mot 140 kr, istället för 80kr som det gissades på. Snopet.
Skall se vad Mekonomen tar, på måndag. (Pensotin visste det inte vad det var..)

När jag får tag på LHM-oljan och tar tag i bytet, bör jag säkra upp med packningar till Shimono-reglagen, eller brukar de gå att använda flera gånger? Bara två stjärnskruvar till locket.

LHM finns billigt på biltema.

Packningarna går att använda igen om du inte skadar dem med en kniv eller liknande.

Det lät bra! BT är lite långt bort... Skall kolla Mekonomen i morgon. Någon som kan avvara en knarkspruta, i Umeå? Slang ordnar jag själv, samtidigt med oljan.

Dum fråga kanske, men varför skulle man inte ha riktig bromsvätska (typ dot 4 eller vad de heter) som man har i bilar och motorcyklar, den fryser ju garanterat inte?

Mekonomen var billiga på HML-vätskan. Nu finns det hemma en liter av varan. :-) Slangar till luftniong likaså. Hoppas att packning vid reglaget skall hålla! Men ikväll hinns inte. Måste vara trevlig en stund... :-(

canyonero skrev:
> (typ dot 4 eller vad de heter) som man har i bilar och motorcyklar, den fryser ju
> garanterat inte?

Som redan skrivet, Shimano och Magura kör mineralolja i sina bromsar så packningarna skulle inte gilla DOT.

Själv anser jag mineralolja vara bättre, det fräter inte och är mindre känsligt för vatten. DOT tar upp fukt från omgivningen och drabbas lättare av vapor-lock. Eller ånglås som det heter på svenska, dvs. vattnet i bromsvätskan börjar koka och bromsarna slutar funka.

Inget problem i vanliga svenska förhållanden men Åreskutan och alpsemester kan innebära "överhettade" bromsar.

Antar därför att den även lättare fryser utan att veta.

canyonero skrev:
> Dum fråga kanske, men varför skulle man inte ha
> riktig bromsvätska (typ dot 4 eller vad de heter)
> som man har i bilar och motorcyklar, den fryser ju
> garanterat inte?

Det är knappast oljan som fryser, nu vet jag inte vilka data shimanos mineralolja har, men t ex LHM-oljan har en lägsta flyttemperatur på under -51 grader.

the_TnT skrev:
> jomper skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är inte bromsolja iofs utan LHM-olja!
> Använd
> > inte i bromsarna ens på din cittra.
>
>
> Kebarb rekommenderar:
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/909789/909789
> #msg-909789
> Atlas rekommenderar:
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/837284/837321
> #msg-837321
> deeng rekommenderar:
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/661549/662359
> #msg-662359
> Dr. Spoke säger att det funkar, men kan ha
> värmeproblem:
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/12874/12934#m
> sg-12934
>
> Så varför inte?

Alltså, det är mineralolja som funkar fint i cykelbromsar avsedda för det. Men det är inte "bromsolja" och i en citroen används det inte i bromsarna.

jomper skrev:
> Alltså, det är mineralolja som funkar fint i
> cykelbromsar avsedda för det. Men det är inte
> "bromsolja" och i en citroen används det inte i bromsarna.

Nu är väl Biltema en rätt usel källa men de skriver:
LHM-plusolja
Specialolja för Citroëns broms- och hydraulsystem
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82868

Så jag ser fortfarande inte problematiken. :)

På Ate´s flaska för LHM hydraulsystems mineralolja står:är endast avsedd för användning i fordon med mineralbaserat broms- och dämpnings-system. Reservoarbyttan är vanligtvis grönmärkt. Ej kompatibel med DOT bromsvätskor. Drick inte!

Tillbaka
Topp