Fryst bromsvajer, mekanisk skivbroms

xzyeed

Aktiv medlem
Hej!

Jobbpendlar på cykel med mekaniska skivbromsar. Var för första gången med om att bakbromsen krånglade och verkade ha frusit. Första gången detta händer mig, har cyklat två vintrar tidigare. Det gick trögt att bromsa och sen hade bromshandtaget svårt att gå tillbaka. Om jag förstått det rätt beror det på att det kommit in fukt i vajerhöljet, och att när de fryser på så blir det svårt att bromsa ordentligt? Har letat lite på nätet och sett att folk tipsat om att antingen spruta in olja i vajerhöljet eller att pröva med att spruta in glykol. Vad rekommenderar ni? Skulle gärna behöva en snabb lösning som håller tills jag kan byta vajer och höljen när våren kommer, då jag bara har en vintercykel och använder den varje dag. Om man ska spruta in glykol, ska man göra det uppe vid bromshandtaget då antar jag, och behöver jag lossa på bromsvajern vid handtaget eller räcker det med att trycka in handtaget och försöka spruta in? Har aldrig prövat något av detta tidigare så känner mig lite lost.

På den gamla goda tiden innan hydraulbromsen, var det att se till så höljena var korta och utan fuktsamlande böjar. Hade lös och bytte wire nån gång emellanåt, och sprutade in valfri "saliggörande" lösning. Ligger fett original i finare höljen, men även 5--56 har fått lösa problemet. Rostfria wirar/höljen och utdriven fukt, så blir det bra en stund igen. Är det vinter på riktigt och folket som det skall, kan cykeln få stå kvar ute i jämn temperatur. Nu lär vi få dras med kondens och klåfingriga ett tag..

Har du en sänka på vajern, så brukar det vara där fukten samlas.
Kanske kan hjälpa att fylla med sprit.
Går det att dra om höljet, så kan det bli bättre.
Annars är det hydrauliskt som gäller.

Optimera dragning är prio ett, samt fräscha och högkvalitativa höljen och vajrar. Om du inte har tid med det så skulle åtminstone jag dra ut vajern, torka rent och olja eller fetta in den, samt försöka få in olja i höljet. Eftersom vajern lär vara skadad där den fästs i oket kan du behöva korta den ett par-tre centimeter för att kunna dra den igenom höljet. Därefter behöver du korta även höljet motsvarande. Ofta brukar det finnas lite överlängd för att kunna göra denna manövern, men det måste du kolla innan kortning.

Att bara försöka spraya in något vid reglaget kommer hjälpa föga skulle jag säga.

Tillbaka
Topp