FS 26", kedjan hoppar av framklinga vid bakåttramp

kogoyo

Aktiv medlem
Tjena.
Har en 26" fullgung 2x10, med "kedjespännare" och spelar ingen roll vilken växel d e på, men det går inte att trampa bakåt för kedjan hoppar av stora framklingan. Bak har den 11-40t. Fram 18-34t. Som sagt, spelar ingen roll vilken växel den e på, men kedjan hoppar av framklingan. Framklingan är en enkel sådan, utan ramper eller nåt. Vad kan d bero på o hur ska jag åtgärda? Vevlager är fyrkant och vevparti sugino 155mm för dubbel. Kedjelinjen tycker jag ser ut att vara som den ska, utan att ha mätt i mm, men ögonmåttet tycker den e rak när nån av mittenväxlarna är i.
Tack för hjälp.

är både kedjan och kransen slitna är det en möjlig orsak.

sidoböjd bakväxel en annan.

men när man backar en flerväxlad cykel på högsta eller lägsta växel ska det inte mycket till om kedjan hoppar.

Nej. Allt e typ nytt. Ny kedja, ny klinga, ny kasett, nytt öra. Den e typ nybyggd. Bakväxeln e lite använd, men inte böjd - har funkat i annan konfiguration.
Känner till att den hoppar på högsta eller lägsta växel, men så är inte fallet och min hoppar dessutom från framklingan, inte från kassetten.

Vad är det för kedjespännare du nämner? En sån som sitter på kedjestaget?
Kan tänka mig att en sådan kanske kan orsaka det du beskriver.
Bild?

/Johan

Om du tar av hjulen och känner på kassetten, löper den lätt om du snurrar den bakåt? Om inte så kan du behöva serva bodyn. Hade samma problem med en vinterhoj som skickade av kedjan från framklingan vid frihjul samt bakåttramp.

Testa utan kedjespännaten/kedjestyraren så kommer det funka garanterat. Den drar säkert kedjan snett på undersidan.

Kedjespännaren e en sån som sitter innanför vevpartiet, i vevlagret-ish. d e one-up, o där den spänner kedjan sitter under bakom klingan. ska kolla detta, om den drar snett. återkommer senare lr imorn

Stämde bra att d var kedjespännaren som var boven. Problem åtgärdat-ish. Tror den kan köra så kedjespännaren tar minimum i 34t för att ändå ta hyfsat på 18t - vilket eg e syftet.
Tackar för tipsen!

Tillbaka
Topp