FS 29er, låång cyklist, vad passar?

Tegen

Ny medlem
Hallå!, ska försöka fatta mig kort, har sökt en jäkla massa men hittar inte så mycket matnyttigt.
Är ca 2 meter lång, kör idag en 23 tums hardtail ( 650mm överrör, 565mm seat tube)som jag förvisso är nöjd med men har länge velat testa FS. De flesta märken gör ju inte sina finare modeller i speciellt stora storlekar, finns det någon här i min längdkategori som kör en FS29er, och i så fall av vilket märke/modell?.
De flesta handlare har ju inget hemma i dessa storlekar så provsittningar är svårt, jag får väl helt enkelt bara klippa en och testa. Är ju inte så ofta de kommer ut på annons heller.
Bor i södra Skåne om någon skulle kunna tänka sig att erbjuda en provsittning så att jag får ett hum om passform.

Tack på förhand!/Tegen

Tegen sa:
Hallå!, ska försöka fatta mig kort, har sökt en jäkla massa men hittar inte så mycket matnyttigt.
Är ca 2 meter lång, kör idag en 23 tums hardtail ( 650mm överrör, 565mm seat tube)som jag förvisso är nöjd med men har länge velat testa FS. De flesta märken gör ju inte sina finare modeller i speciellt stora storlekar, finns det någon här i min längdkategori som kör en FS29er, och i så fall av vilket märke/modell?.
De flesta handlare har ju inget hemma i dessa storlekar så provsittningar är svårt, jag får väl helt enkelt bara klippa en och testa. Är ju inte så ofta de kommer ut på annons heller.
Bor i södra Skåne om någon skulle kunna tänka sig att erbjuda en provsittning så att jag får ett hum om passform.

Tack på förhand!/Tegen

Stora cyklar finns så gott som aldrig i lager. Som långskank är det internet/postorder som gäller eller beställa.

Men de flesta av de kända namnen brukar klara av att tillgodose behovet, kanske med någon justering. Vissa tillverkare är dock "små" i storlekarna som tex Commencal.

Aluramar finns ofta i uppåt fem, tom sex storlekar men som du märkt brukar det tunnas ut till tre-fyra när det är kolfiber.

De två FS29 jag äger/har ägt är en Giant Trance (tillverkas ej nu) samt en Kona Process 111.

Giant krävde en ny sadelstolpe (Gusset Lofty 450mm).

Konan känns längre och passar bättre och med dropper post är det precis att det funkar för mig. Om jag minns rätt får jag upp sadeln till ca 84cm över vevlagercentrum. 86/87 hade varit perfekt men det funkar ändå.

Jag tror dock att tex både Trek och Specialized aluramar med lätthet fixar storleken på sina stigcyklar liksom Canyon om det känns mer rätt.

Är man stor är man ofta tung också så en hyfsat stöddig ram är aldrig fel.

Hej igen och tack för svar, sonderar fortfarande terrängen. Både trek och cube har tagit bort 23'orna tyvärr till i år, så även merida som tidigare verkar ha gjort upp till xxl..trist men förståelig..säljer väl för få. Måste ju finnas fler än jag som är runt 2 meter, är det extra lång sadelstolpe och styrstam med lite extra vinkel uppåt som gäller och sen plocka en XL ram från valfri tillverkare?

Mondraker Crafty 29 kanske? Dom har väldigt lång reach vilket betyder att du borde få plats på längden åtminstone. Modellen verkar ha ersatts av en 27,5+ numera men det kanske går att hitta en 2015 på rea?

Jag är inte riktigt lika lång men har långa ben (86,5 cm sadelhöjd). När jag letat hittade jag merida ninety-six, den har 56 cm sadelrör i xl. Tyvärr verkar trenden annars vara lägre och lägre cyklar vilket gör det besvärligt att få till en vettig sadelhöjd.

Trel Top Fuel i 21.5 har 52 cm sadelrör, reach på ca 460 mm och topprär 643 tror jag. Den kunde funka?

Vilken sadelhöjd har du?

castrello sa:
Trel Top Fuel i 21.5 har 52 cm sadelrör, reach på ca 460 mm och topprär 643 tror jag. Den kunde funka?

Vilken sadelhöjd har du?

Har den? Det var en positiv överraskning isf, enligt deras hemsida är sadelröret 49.5 cm (top fuel 9.8 sl)så jag hade räknat bort den.

Hej igen och tack för alla svar, låter ju som om det finns hopp ändå!. Har redan försökt få kontakt med allebike, inte lyckats än men det ska väl lösa sig..deras 21,5'a fs29er verkar ha 547mm i seat-tube, även meridan var ju rätt stor. Sitter idag på ca 86,5-87 cm..

trailbiker sa:
Kör Spec Camber i L, är 196. Finns även i XL så det borde finnas hopp för dig :)

Oj!

Spesh själva säger ju att L är upp till 188 cm. När jag testade Camber i L så fick jag ha sadelstolpen nån cm över minimum, och jag är 187.

Blir inte cykeln väldigt kort?

eiskall sa:
trailbiker sa:
Kör Spec Camber i L, är 196. Finns även i XL så det borde finnas hopp för dig :)

Oj!

Spesh själva säger ju att L är upp till 188 cm. När jag testade Camber i L så fick jag ha sadelstolpen nån cm över minimum, och jag är 187.

Blir inte cykeln väldigt kort?

Cambern är väldigt väldigt kort, för att jag skulle få en lite rejsigare sittställning skulle jag vilja ha en L på mina 172cm. Men då blir problemet om jag vill köra sänkstolpe att få det att gå fritt. Så sadelhöjden kan man få till, men en L på 196cm är nog enbart korrekt ifall man frågar om storlekshjälp på Happy =)

197 cm och kör Trek Remedy 21.5 som jag önskar vore lite större. Framförallt längre och det är mest när det går utför som jag velat ha mer cykel för att hitta en bättre position. Specialized har XXL i Stumpy 29 och Camber om det kan vara något. Vet inte hur det är med Epic om det är mer XC du vill åt. Har dock aldrig sett storlekarna i butik men enligt deras hemsida har de tänkt på oss länga cyklister!

castrello sa:
skier sa:
castrello sa:

Vilken sadelhöjd har du?

Har den? Det var en positiv överraskning isf, enligt deras hemsida är sadelröret 49.5 cm (top fuel 9.8 sl)så jag hade räknat bort den.

Oj, sorry, du har rätt!

Vad synd, jag hade hoppats på att det var fel i deras tabell, det verkar vara en riktigt trevlig cykel.

skier sa:
castrello sa:
skier sa:
castrello sa:

Vilken sadelhöjd har du?

Oj, sorry, du har rätt!

Vad synd, jag hade hoppats på att det var fel i deras tabell, det verkar vara en riktigt trevlig cykel.

Jag blandade ihop siffrorna med min Cube som jag sålde i vintras. Min 19.5 Top Fuel 9.8 har 47 cm sadelrör så tabellen stämmer tyvärr.

Skal du ha en stor cykel så är väl Nicolai nåt att satsa på. Kanske inte helt rätt om det är grusracing du skal ut på men för en stigcykel så har de en del fina varianter. Längsta har toptube på 714mm , det borde väl räcka :)

Annars är väl både Kona och Mondraker ganska långa. Rocky Mountain har jag haft och då har jag på mina 187 cm tyckt att xl är precis lagom.
Nya Santa Cruz Tallboy går att få i xxl och har då top tube på 689. Den är ju ordentligt styv också, det skadar ju inte direkt på så stora ramar.

Har en fin Camber i XL.
Är inte hemma nu och kan inte mäta sitthöjden. Tror jag har Nordeuropas längsta ben. Har rejält utstick på stolpen.
Messa mig din sitthöjd och påminn mig efter helgen så kan du få måtten om du vill? Är en grymt bra cykel tycker jag.

Tegen sa:
Hej igen och tack för svar, sonderar fortfarande terrängen. Både trek och cube har tagit bort 23'orna tyvärr till i år, så även merida som tidigare verkar ha gjort upp till xxl..trist men förståelig..säljer väl för få. Måste ju finnas fler än jag som är runt 2 meter, är det extra lång sadelstolpe och styrstam med lite extra vinkel uppåt som gäller och sen plocka en XL ram från valfri tillverkare?

Beror faktiskt lite på vilken modell det rör sig om, Trek Fuel EX 29 2017 i alu-utförande (alltså 5, 7, 8 och 9) finns i 23". Alla finns för omgående leverans förutom 9an som dyker upp kring årsskiftet.
Kolfibermodellerna samt Top Fuel finns däremot mycket riktigt tyvärr inte i 23".

Geometri på Fuel EX 29 hittar du till exempel här:
http://www.trekbikes.com/se/sv_SE/c...tainbike--stig/fuel-ex/fuel-ex-8-29/p/537816/

Senast ändrad:
Hej igen och tack för alla ytterligare tips!, jag är ute efter en "xc-raket", det är en sådan jag har idag och det passar den terräng vi kör i bäst. Fuel ex såg fin ut men vägde runt 14kg, det är ungefär 4kg mer än min hoj idag, är rädd att den kommer kännas lite för tung i jämförelse.
Har väl mer eller mindre riktat in mig på allebiken eller meridan, talat med grabbarna i Allingsås men inget kommer in förrän början på nästa år så det är bara att vänta. Tycker cannondales scalpel är snygg annars, 52cm i seattube torde dock ge ett brutalt dropp på en hoj som jag hoppas ska bli liiite bekvämare än den jag har idag...tänker på längre turer..

Tegen sa:
Hej igen och tack för alla ytterligare tips!, .......Tycker cannondales scalpel är snygg annars, 52cm i seattube torde dock ge ett brutalt dropp på en hoj som jag hoppas ska bli liiite bekvämare än den jag har idag...tänker på längre turer..

Ett tips är att jämföra stack-måttet på cyklarna så ser du skillnaden i drop på styret. Cannondalen är t ex bara 2 mm lägre än merida ninety-six, så ingen jätteskillnad.

Intressant, har kollat på mått till höger och vänster men mest på
Top-tube och seat-tube, ser dock att stacken på min är ca 650mm medans den på nästan alla heldämpade större ramar än neråt 615mm, antar att det blir en mer utsatt ställning för ryggen hur man än gör då?

Du får tänka på att den effektiva stacken ändrar sig när du sätter dig på en FS. Du har ju en viss förändring i måtten, allt beroende på vilken sag man har. Inte jättemycket påverkan kanske, men dock.

På en hardtail så har du lite tvärtom. När man sätter sig på den, så sjunker ju framänden. å får man en "längre" reach och en "kortare" stack. På en FS, så har du mer sag i baktriangeln, så reachen blir "kortare" och stacken blir "högre"

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp