fs eller ej...

Leakim

Ny medlem
fs eller ej...
Jag fick tillbaka en slant från farbror staten, en "ny"(Läs begagnad) cykel ligger då nära tillhands, har dock lite funderingar på va man ska köpa. Är lite sugen på att prova de där med "fullgung", passar en sån som "allroundhoj"? dvs landsväg till och från jobbet, grusvägar och lite skogstigar, eller finns det någon annan typ av cykel som ni tror passar bättre? Har tyvär inte råd med en hoj för varje tillfälle...

Senast redigerad av en moderator:
fs eller ej...
Leakim skrev:
-------------------------------------------------------
> Är lite sugen på att prova de där
> med "fullgung", passar en sån som "allroundhoj"?
> dvs landsväg till och från jobbet, grusvägar
> och lite skogstigar.

Nej, en fullgung trivs bäst på riktigt stökig stig och/eller nedför ett berg.

Snart kommer någon annan och ger dig lite förslag. Alternativt söker du igenom tidigare trådar, frågan dyker upp med jämna mellanrum så det mesta har redan sagts.

Dessutom lär du nog få fler svar med en mer rättvisande rubrik...

Senast redigerad av en moderator:
fs eller ej...
Leakim skrev:
> ber så mkt om ursäkt, hur ändrar jag rubriken?

Du redigerar första inlägget.

/CJ

fs eller ej...
Mitt spontana svar är att det går men det kräver lite planering. Jag kör på Giant NRS (kör mest långlopp och bohusterräng) och ur cyklingssynpunkt är skillnaden mot en HT knapp märkbar. Jag är snabbare på tävlingar med min NRS jämfört med motsvarande HT jag hade innan. Nackdelen med en FS för allround är att den kräver lite mer service och det känns lite som att "kasta pärlor för svin" om du mestadels pendlar på den.

Mitt tips är att köp det billigaste du kan leva med (läs: Biltema-nivå) för pendlingen och satsa istället på vad du vill ha för den "riktiga" cyklingen.

fs eller ej...
Leakim skrev:
> vad är NRS?

NRS är en Giantmodell. Väldigt poppis. Numera ersatt av Anthem. Söker man på K&S finns det tre stycken till salu just nu.

/Johan

fs eller ej...
Aha... Men cyklar med dämpning fram och bak kallas väll "full suspension"? Eller finns det fler "undergrupper"?, ja jag är rätt novis som ni kanske märker...

fs eller ej...
Leakim skrev:
> Aha... Men cyklar med dämpning fram och bak
> kallas väll "full suspension"? Eller finns det
> fler "undergrupper"?, ja jag är rätt novis som
> ni kanske märker...

Ingen fara, en Giant NRS är en FS.

NRS betyder typ Non Response System eller nått sånt, d.v.s rätt inställd så ska den bete sig som en HT på grusvägen och sen som en FS när du kommer ut i skogen.

Riktigt så bra är det ju inte så klart, men den är en ganska bra kompromiss tycker jag.

fs eller ej...
NRS står för No Resonance System och utvecklades ihop med Renaults F1-ingenjörer. Precis som de flesta andra helfjädrade cyklar försöker den minimera allt gung på plant underlag men ändå reagera bra på ojämnheter. Än idag är det en av konstruktionerna som lyckas bäst med detta.

fs eller ej...
Något som är utvecklat av renault kan ju knappast vara bra, kör ju giant själv men får väll sälja den nu när renault är inblandande!

har en crescent som är en kompis i bra skick, för vettiga pengar pma.

fs eller ej...
ok, då var jag inte helt fel ute iaf, det var just den modellen(Giant)jag kikat lite på just för att jag fick för mig att den skulle funka som en ht fast lite mer "allround", men nu var det ju någon som sa att den inte direkt passar att pendla på? det är inte bara det här med cyklar...

fs eller ej...
Leakim: Min kommentar ang. pendling skall inte misstolkas. Cykeln är grym på grusvägar och nästan lika effektiv som en HT på plant underlag. Den enda nackdelen är att pendling sliter en del (speciellt på vintern med salt på vägarna).

Nu är det trots allt en mountainbike vi talar om. Jag har en NRS från 2005 som går som träningscykel och körs mycket vintertid. Jag river ner alla lager och fettar upp en gång om året och den går perfekt. Min andra NRS är från 2006 och på den har jag inte ens rört länkaget. SOm normal motionär går det därför alldeles utmärkt att pendla på en NRS.

Ang. Renault: Jag är ingen fan av Franska bilar (eftersom ett svensk bilföretag betalar min lön...) men jag litar mer på en fransk ingenjör än på valfri marknadskille som just kommit på att VPP, Faux-bar, sweet-spot, single pivot etc. är "the new black" inom FS.

Tillbaka
Topp