FS eller HT?

Patrik2

Ny medlem
FS eller HT?
Vad är fördelarna med att ha fullsuspension eller Hardtail när man kör XC? Jag kör HT nu men är det stor skillnad att gå över till FS?

Jag tänkte mig en GT I drive kanske :)

//Patrik

FS eller HT?
Har vi inte bestämt att det var en ålderspryl?..över 30 kör Fs under 30 kör HT?

Eller har vi något annat standardsvar?

hur som helst så spelar det nog ingen roll vilka fördelar nackdelar amn skriver. det kommer alltid någon som tycker tvärt emot.

Så jag tänker helt enkelt hålla med Mike S i vad han skirver.

FS eller HT?
Jag tycker att det var en stor skillnad att gå över till FS, för mej som är dålig på teknisk körning (grusvägsåka är jag också dålig på :-) så är det skönt med en bakfjädring som tar upp stötarna när jag kör på rötter och stenar.
Jag tycker att jag har fått ett bättre flyt och inte blir urkastad ur sadeln lika mycket som när jag hade en HT.

Sen är det så klart lite dyrare med FS, och lite mera delar att smörja och serva.

FS eller HT?
Jag har ingen aning om vad Micke S kommer skriva men jag litar på Villes god omdöme och håller med honom jag med.

FS eller HT?
Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> Har vi inte bestämt att det var en
> ålderspryl?..över 30 kör Fs under 30 kör HT?
>
> Eller har vi något annat standardsvar?

FS om du har råd, annars HT.
Det kanske finns ett statistiskt samband med åldern ovan.

> Så jag tänker helt enkelt hålla med Mike S i
> vad han skirver.

Se ovan.

Hmmm, varför har inte jag någon FS?

FS eller HT?
Det handlar om personliga preferenser och därför blir svaren lite olika beroende på vem du frågar.
Jag har t.ex roligare på en FS medans 0range tror han har roligare på en HT

FS eller HT?
Och dessutom är HT såååå 1700-tal ;-) Funderade själv länge på en HT som stigracer men här finns ju möjligheterna med bådas fördelar och den möjligheten heter Spec. Epic FSR med brain teknologi. Som instegscykel så skulle jag satsat på en billig mainstream HT för att sedan gå över till FS. Mycket bekvämare och vill man bli omskakad och känna på lite obehag, ja då börjar man med någon kampsport ;-)

GT I drive är riktigt bra. Min bror har en sådan och den har jag testat och gillar den skarpt.

Senast redigerad av en moderator:
FS eller HT?
s skrev:
> Jag känner mig lurad på något vis...

Haha..ja jävlar..nu hamnade vi i klistret.

FS eller HT?
Tror att du kommer riktigt långt med en göteborgschopper (stål HT med långslagig gaffel) men om du satsar på att smälla på utför med hopp, dropp mm så är en FS att rekommendera.

Men på andra siden så blir konsekvensen av en FS att du börjar smälla på utför.......

Här är "mina" trådar i ämnet
http://happymtb.org/forum/read.php/1/741455/741455#msg-741455
http://happymtb.org/forum/read.php/1/764728/764728#msg-764728
http://happymtb.org/forum/read.php/1/765742/765742#msg-765742

Mitt tips är att köpa en Specialized Pitch strl medium så kan byta jag byta min large mot din medium......

/Carl

FS eller HT?
tre röster på den här cykeln än så länge då.

softride.jpg

FS eller HT?
För övrigt tycker jag att Jomper eller någon annan skall plocka bort alla sådana här trådar.

Jag skall inte ha en cykel till.
Jag skall Inte ha en cykel till.
Jag skall INTE ha en cykel till.

FS eller HT?
Miche skrev:
> Och dessutom är HT såååå 1700-tal ;-)
> Funderade själv länge på en HT som stigracer
> men här finns ju möjligheterna med bådas
> fördelar och den möjligheten heter Spec. Epic
> FSR med brain teknologi. S...

Har både en HT och en Epic men jag tänker inte rangordna dom. Helt olika cyklar.

Vilken maträtt tycker du är godast? Vill du äta det varje dag?

FS eller HT?
s skrev:
> ...
> Har både en HT och en Epic men jag tänker inte
> rangordna dom. Helt olika cyklar.
>
Jag vet och det är inte rättvist att jmf. dem. Trots att Epic:en är gammal så blir jag fortfarande fashinerad av den, känns som om man verkligen har lyckats med något. Bra egenskaper från båda världar.

> Vilken maträtt tycker du är godast? Vill du äta
> det varje dag?
>
Min sambos köttgryta. Ja, jag vill äta det varje dag (tills jag tröttnar ;-))

FS eller HT?
är inte dålig på teknisk åkning, men tycker att en bra heldämad skonar kroppen en hel del o man kan lägga kraften på att ta sig fram istället för att parera massa. man kan även ta lite andra spårval och kan åka lite snabbare om det är lite tekniskt. man ska dock inte tro att det tar bort allt. och en del FS konstruktioner är mindre bra på att motverka pedalgung

FS eller HT?
Känslan när bakdämparen sväljer en rotmatta i en snabb utförslöpa är fanemig skäl nog att köra fs.

Teknisk åkning, på riktigt teknisk nu alltså - inte bara stökig/xc-teknisk, är däremot ht-territorium.

Tillbaka
Topp