Fs till multisport

CykelPer

Medlem
Fs till multisport
Hello, nu dags att köpa ny cykel. Heldämpat blir det har jag bestämt. Tävlar i multisport, därför är det viktigt att länkaget/dämpningen bak i mesta möjliga mån inte ger för mycket effektförlust när man t.ex. står upp och trampar. I övrigt bör cykeln vara hyffsat lätt. Självklara val är väl Giant Anthem, Specialized Epic, och Cannondale Scalpel - dessa modeller har jag bra koll på. Finns det någon annan modell ni skulle rekommendera?

Tacksam för tips :)

Fs till multisport
Jasså, multisportkille..roligt med multisport. Kör även en del multisport ja med.

Jag har beställt en Stevens Fluent tills sommarens multisport och MTB tävlingar :)
Ska bli intressant att testa.

Stevens har väldigt bra priser på sina cyklar samt får bra kritik i tidningar.

Hör utav dig om du vill ha en pdf fil med många heldämpade cyklar.
Med i testet är: Stevens Fluent Team, Cube Sting Team, Lapierre X-controll, Merida Mission Carbon Team, Rocky MTN Element Team, Scott Sparc 10, Specialized Epic S-works, Storck Adrenalin Carbon, Trek Top Fuel 9,9.

Scott och Stevens delade första platsen på antal poäng, följt av Merida och Rocky MTN.

andreas.svanebo@bredband.net
070-259 16 15

Fs till multisport
Köp aldrig en carbon-hoj till multisport, det är aluminium som gäller!

Det är nämligen inte ovanligt att cyklarna ska transporteras av tävlingsarrangörerna i denna underbara sport, och ibland kan de då hanteras ungefär som paket på posten... 30 cyklar på ett släp så är det lätt att carbon-ramar tar mycket stryk av smällarna och sen går sönder på olämplig plats och tid.

Om du bara ska köra multisport så hade jag inte tagit heldämp. Om du inte tävlar internationellt, så är det till 90 % grusväg och enklare stig, då är det hardtail som gäller. Då får du dessutom massor mer för pengarna.

Aluminium hardtail, låsbar framdämpare med poplock på styre, XT-grupp, ej slanglösa stryktåliga hjul, bar-ends och ganska brett, rakt styre. Så hade min spec sett ut. Finns många fina, lätta som uppfyller detta, ex från Trek, Cannondale, Ghost, Stevens, Giant.

Skulle aldrig köpt det "värsta och lättaste" till multisport, då det måste tåla ganska mycket stryk även vid sidan om cyklingen.

Fs till multisport
Inlägg: Dygn 4 och framåt uppskattar man heldämpat då dämpningen skonar ryggen och röven. Det är ju inte så ovanligt att man har en rejäl ryggsäck med packning med oxå.

mvh henrik team halti.

Fs till multisport
pilvinge skrev:
-------------------------------------------------------
> Inlägg: Dygn 4 och framåt uppskattar man
> heldämpat då dämpningen skonar ryggen och
> röven. Det är ju inte så ovanligt att man har
> en rejäl ryggsäck med packning med oxå.
>
> mvh henrik team halti.

Jo, jag vet det, men för de flesta som multisportar i Sverige är detta inte så aktuellt. Ska man börja/prova på, så är det onödiga pengar för tex Svenska Multisportcupen. Då får man mer för pengarna med en Hardtail.

Fs till multisport
Varför skulle en carbonram tåla oöm transport sämre än en lätt AL-ram? Mina AL-ramar jag har haft har varit tunna som ölburkar och lätt fått bucklor av stenskott. Minacarbonramar har aldrig haft samma problem. Är det utifrån egen erfarenhet du ger rådet eller bara antaganden? När det gäller kraft så är de flesta av dagens XC FS-ramar bra. Jag har själv en NRS carbon som väl uppfyller dina önskemål. Går att hitta till bra pris eftersom den har ersatts av Anthem numer...

Fs till multisport
ething skrev:
> Varför skulle en carbonram tåla oöm transport
> sämre än en lätt AL-ram? Mina AL-ramar jag har
> haft har varit tunna som ölburkar och lätt fått
> bucklor av stenskott. Minacarbonramar har aldrig
> haft samma problem. Är det utifrån egen
> erfarenhet du ger rådet eller bara antaganden?
> När det gäller kraft så är de flesta av dagens
> XC FS-ramar bra. Jag har själv en NRS carbon som
> väl uppfyller dina önskemål. Går att hitta
> till bra pris eftersom den har ersatts av Anthem
> numer...

Jag pratar enbart utifrån egen erfarenhet.

Man kommer att få bucklor i cyklar av både aluminium och carbon, ja, men en buckla i en carbonram är direkt avgörande för hållfastheten. Den kan då brista hastigt och utan förvarning beroende på var skadan sitter. Garantin för en sådan ram gäller exemplevis inte om man fortsätter köra då man hittat en skada. Så reagerar inte aluminium, det är inte alls lika sprött, utan det går utmärkt att fortsätta tävla med en bucklig AL-ram.

Jag säger ingeting om kraften i de nya FS-ramarna, de är jättefina. Jag säger enbart att för gemene man, som inte kör tävlingar på 4 dygn, får man mer för pengarna med en HT.

Fs till multisport
Även om det är bekvämt med FS så är det en pryl till som kan pajja... vilket inte är sådär jättekul på en lång nattetapp t.ex.
För övrigt så är det ju inte så värst teknisk åkning på de flesta cup-tävlingar som någon nämnde tidigare, lite overkill med FS då. Funderar själv på att köra med cx beroende på bana....

Fs till multisport
Knä-Ola skrev:
> Även om det är bekvämt med FS så är det en
> pryl till som kan pajja... vilket inte är sådär
> jättekul på en lång nattetapp t.ex.
> För övrigt så är det ju inte så värst
> teknisk åkning på de flesta cup-tävlingar som
> någon nämnde tidigare, lite overkill med FS då.
> Funderar själv på att köra med cx beroende på
> bana....

Ja, precis. Jag har kört multisport med helstel mtb-ram, 28-tums hjul och CX-däck. 3 dygn.

Fs till multisport
som pollan säger är carbon till multisport inte att rekommendera. Åtminstone inte på internationella race
Scott spark skulle jag verkligen inte använda på multisport
Specialized epic eller anthem är väl rätt ok om man vill ha fs

Fs till multisport
Tackar tackar för era kloka synpunkter. Ang ht, jag inte kör alltför många långa tävlingar, dvs längre än långa klassen i svenska cupen, så en ht funkar utmärkt (kanske t.o.m. bättre). Ofta är det ju typ grusväg man cyklar på. Men då jag cyklar även en hel del för skojs skull (och träning så klart) så verkar det roligare med fs helt enkelt. I varje fall när jag provat mina kompisars cyklar :)

Fs till multisport
Ok, då ska du såklart köra FS!
Personliga favoriter är Scalpel och Epic. Scalpelen tycker jag är mer race-betonad, alltså den jag föredrar. Synd bara att den ska vara så hemskt dyr!
Epic är nog mer allround (beroende på modell) men även den en favorit bland kompisar som kör en del multisport. En smaksak alltså... som vanligt är det väl att testa som gäller!

Fs till multisport
Nyfiken på vilka hjul som skulle stämma in på Pollans beskrivning ovan - "ej slanglösa stryktåliga hjul"?

Har alltid kört med slang och har inte blivit övertygad om att mitt nästa hjulpar till Mtb:n skall köras slanglöst - varken med UST eller Stans.

Fs till multisport
Även om det låter som att du bryr dej mycket om märket på ramen så kan det vara värt att kolla in CANYON s cyklar.

Det finns ju lite olika:

Lux: http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/index.html?b=144

Nerve RC: http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/index.html?b=1

Nerve XC: http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/index.html?b=27

De två översta är helt klart racigare. men Nerve XC lär vara mer allround.

Jag kör multisport och långlopp på en Ultimate CF och den funkar kalas men det är ju ingen FS.
Jag valde den framför Nerve RC för att den är minst kompromiss för den åkning som jag använder den till mest. Troligtvis blir det en ren FS lekhoj också senare...

Lycka till med valet!

Fs till multisport
PerryE skrev:
> Nyfiken på vilka hjul som skulle stämma in på
> Pollans beskrivning ovan - "ej slanglösa
> stryktåliga hjul"?
>
> Har alltid kört med slang och har inte blivit
> övertygad om att mitt nästa hjulpar till Mtb:n
> skall köras slanglöst - varken med UST eller
> Stans.

Samma resonemang som varför man inte ska ha carbonram till multisport. Billigare och tåligare. Enligt min åsikt är det dumt att köra multisport med de dyraste, lättaste XC-hjulen, utan hellre något lite tyngre, vilket ofta innebär något mer tåligt. Ex. Crossland, Crossride eller något handbyggt, av en av Shimanos starkare fälgar.

Sen kör jag själv alltid XC slanglöst, men alltid slang när det är multisport. Delvis subjektiv åsikt, men det känns säkrare och när (inte om) man punkterar finns det många som har slang och man slipper kladdet från Stan´s. Går snabbare att laga. Dessutom har man i multisport inte samma nytta av den största fördelen med slanglöst = lägre tryck för bättre grepp.

Scalpel och Epic är jättefina om du vill ha FS. Har också hört mycket gott om nya Rush Aluminium, den är ju gjord för Marathon...

Fs till multisport
"eller något handbyggt, av en av Shimanos starkare fälgar."
Var hittar man Shimanofälgar för byggning av hjul och varför? Sen skulle jag personligen föredra slanglöst då jag anser det vara säkrare just p.g.a punkteringsaspekten. Jag har fått ca en punktering jämfört med kanske 10 på en säsong när jag bytte från slangsystem till slanglöst. De gånger jag fått punktering med tubeless så har punkteringsspray fungerat helt klanderfritt. Går snabbare att spruta in än att byta slang och man får ett "bekvämare" hjul. Enda gången sprayen inte fungerar är vid en stor reva och då har jag svårt att tro att en slang skulle hjälpa. Som sagt, högst personlig åsikt dock...

Fs till multisport
Nu sa du ju att du ville ha en Fs, men...

Min begränsade erfarenhet av multisport(SARAx3, jag vet att det är stor skildnad på Svenska Cupen och flerdagars tävlingar utomlands etc...) skulle jag säga cykelcross.

Den cykling jag har träffat på har varit rätt mycket grusväg, en del snäll stig och en del asfalt. Det var nån som förklarade att det är svårt att få med stigcykling modell xc på Multisporttävlingar. Cyklingen är ju ofta kombinerad med orientering, och snabbaste vägen är för det mesta just en väg! Skall det bli stigcykling så får det bli i form av utmärkta specialsträckor. Så jag tror att skall man va snabb i Svenska Cupen så skall man köra Cykelcross.

Tillbaka
Topp