Fula Hojar!!

Fula Hojar!!
1723294682644.png

Fula Hojar!!
Jodå Pinarellos Dogma, har ju hängt med ett tag. Skulle gissa på 15år+. Modellen har ju varit banbrytande, vad gäller innovation av ramens aerokonstruktion. Italiensk högklassisk design, i all ära. Men det verkar numera, som om konkurrenterna hunnit i fatt!

Fula Hojar!!
Jag gissar som vanligt: vikt och styvhet och kanske lite aero är den sås man säljer dem under. Hade man kunnat borra hål i fälgar för att minska vikten skulle man göra det.

Jag gissar att vikt och styvheten är lite värre om nånting. Det är aero det handlar om, men jag gissar att det också är lite värre. Jag orkar inte läsa claims av tillverkare, men antar att tanken (mer precis: av köparen) är att irreguljära formen ger kontrollerad turbulens som gör att laminära strömningen fortsätter längre och luftmotståndet blir lägre, som på en golfboll. Men enda test oberoende jag har tittat på av Zipp NSW hjul, med liknande form, visade upp marginal mer luftmotstånd än gamla modellen.

Så formen är för att män med (för) mycket pengar enkelt kan visa upp till polare att de har de nyaste, "bästa" prylar.

Fula Hojar!!
Hantverket har jag inget at klaga på. Rent geometriskt ser den dock udda ut. Lite osäker på om det är ovana , men i mina ögon ser cykeln lite ut som är på väg att kollapsa på mitten, vilket känns som en rätt osympatisk egenskap för en cykel. Jag menar alltså inte att den verkligen skulle kollapsa utan bara att det är första intrycket.

Tillbaka
Topp