Fula Hojar!!

Fula Hojar!!
Det blir stabilare. Men jag tror att största anledningen för bakåtvända gafflar på såna cyklar är för att kunna köra närmare fordonen man drafter bakom.

Precis. På så vis vinner man någon cm att bli närmare till den framförvarande bilen:

1727156365594.png

Fula Hojar!!
Det stämmer. I 200 vill man ha tryggare vinklar.
Det där med vinklar, hastigheter och stabilitet är inte alldeles tvärenkelt. För den intresserade läsaren finns här en utmärkt genomgång/analys: https://lucris.lub.lu.se/ws/files/4692388/625565.pdf

Var ett tag sedan jag läste den, men en gaffel som ger stabilitet i vanlig cykelfart kommer att bli instabil när det går tillräckligt fort. Rekordcykeln är garanterat horribel att cykla på i låg hastighet (förutom att det inte går att trampa) men blir bättre sedan.

Fula Hojar!!
Det där med vinklar, hastigheter och stabilitet är inte alldeles tvärenkelt. För den intresserade läsaren finns här en utmärkt genomgång/analys: https://lucris.lub.lu.se/ws/files/4692388/625565.pdf

Var ett tag sedan jag läste den, men en gaffel som ger stabilitet i vanlig cykelfart kommer att bli instabil när det går tillräckligt fort. Rekordcykeln är garanterat horribel att cykla på i låg hastighet (förutom att det inte går att trampa) men blir bättre sedan.
Jag har läst grundkursen i reglerteknik, men sådana här artiklar skrivna av tre doktorer gör att jag gärna skulle se en mer populärvetenskaplig sammanfattning. Jag blir mest trött av att försöka sätta mig in i formlerna igen, så jag skippar det. Det känns som att livet är för kort för att nörda in sig i sånt här. Men, visst, om man verkligen gillar matte och reglerteknik. Jag ser det mest som ett nödvändigt ont som man ibland tvingas använda, om man nu har ett sånt jobb t.ex. Men annorlunda cyklar verkar de ha gott om där på Lunds universitet. Fantasin spirar. Kul att se t.ex. bilden på den bakvända cykeln. Allt gott. 🙂

1727163940990.png

Fula Hojar!!

Det är inte enkelt. Världens snabbaste bil (ThrustSSC) var väl bakhjulsstyrd? Inget man ser på F1-bilar (av flera anledningar). Att ta en standardcykel och vända framgaffeln är inte att bygga en optimal +200 km/h-cykel. Det är mer åt fulmekhållet. Vilket det mesta var förr i tiden.

Fula Hojar!!
Det är inte enkelt. Världens snabbaste bil (ThrustSSC) var väl bakhjulsstyrd? Inget man ser på F1-bilar (av flera anledningar). Att ta en standardcykel och vända framgaffeln är inte att bygga en optimal +200 km/h-cykel. Det är mer åt fulmekhållet. Vilket det mesta var förr i tiden.
Behöver inte vara optimalt, räcker med tillräckligt bra 😉

Fula Hojar!!
Jag har läst grundkursen i reglerteknik, men sådana här artiklar skrivna av tre doktorer gör att jag gärna skulle se en mer populärvetenskaplig sammanfattning. Jag blir mest trött av att försöka sätta mig in i formlerna igen, så jag skippar det. Det känns som att livet är för kort för att nörda in sig i sånt här. Men, visst, om man verkligen gillar matte och reglerteknik. Jag ser det mest som ett nödvändigt ont som man ibland tvingas använda, om man nu har ett sånt jobb t.ex. Men annorlunda cyklar verkar de ha gott om där på Lunds universitet. Fantasin spirar. Kul att se t.ex. bilden på den bakvända cykeln. Allt gott. 🙂
Det finns de som säger att den där artikeln är populärt skriven :cool:
Iaf om man läst (och inte föträngt riktigt all) ingenjörsmatte. Man kan åtm ur figurerna läsa ut hur stabilitet beror av bla. hastighet.

Och just en sån bakhjulsstyrd cykel har vi kvar och låter grundkursstudenterna testa att cykla på!

Fula Hojar!!

Dagens aero-tävlingsracers är gjorda för att vara stabila i skapligt hög fart, typ den farten man kommer upp i nerför alperna under en proffstävling. För att göra cykeln stabilare i ännu högre fart, behöver man göra några större geometriförändringar eller behöver man snarare göra allting styvare och starkare samt montera en styrdämpare? (givet att man håller sig på perfekt asfalt, annars lär man behöva dämpare och bredare däck & fälgar)

Fula Hojar!!
Dagens aero-tävlingsracers är gjorda för att vara stabila i skapligt hög fart, typ den farten man kommer upp i nerför alperna under en proffstävling. För att göra cykeln stabilare i ännu högre fart, behöver man göra några större geometriförändringar eller behöver man snarare göra allting styvare och starkare samt montera en styrdämpare? (givet att man håller sig på perfekt asfalt, annars lär man behöva dämpare och bredare däck & fälgar)

Tror inte den cykeln på bilden tidigare var speciellt förstärkt, å andra sidan var väl cyklar på den tiden i lite stabilare material. Dessutom skulle han "bara" cykla rakt fram.

Vid rekordförsöken så var det inte mycket marginal han kunde hålla, råkade avståndet bli för stort till pacen kraschade han. Han kraschade minst en gång vid försöken och bröt det mesta i kroppen.

Det var en länk i någon tråd angående detta, kommer inte ihåg var, men det var intressant läsning.

Fula Hojar!!
Mästarna av fula hojar har gjort det igen.
Visa bilaga 730308
Jag vill säga att den här skapelsen är ändå snyggare än Haibikes vanliga med fulböjda topprör.
På tal om topprör:

This one came about from a discussion during a ride a few weeks ago, where we were talking about the aesthetics of top tube shape, and whether or not the decision to add a hump to what had been a straight top tube on the previous iteration of the bike in question had any practical merit. One of my riding companions noted that “it looks very marketing department approved. Why bother with Bold New Graphics when you can install a marketing hump? It makes a much bolder statement.”

Fula Hojar!!
snart 20 års jubileum på den här tråden :D
Cyklarna existerar inte minst eftersom de är vackra. Och det finns ingen skönhet utan att det även finns fulhet.

Den här tråden har gett mig flera timmar glädje och skratt hittills. Det är faktiskt möjligt att öppna den på en slumpmässig (vilken gammal som helst) sida och bara börja titta på bilder.

Fula Hojar!!
Inget fel på själva cykeln IMHO men det blir ett helvete att meka med kablarna. Jag hoppas att eventuell köpare även har pengar till att anlita en cykelverkstad för att utföra underhållsarbete.
Nu förefaller det inte vara fråga om en försäljning utan en mer allmän fråga om någon har intresse och om någon har koll.

Du har onekligen koll. 😁

Fula Hojar!!
Inget fel på själva cykeln IMHO men det blir ett helvete att meka med kablarna. Jag hoppas att eventuell köpare även har pengar till att anlita en cykelverkstad för att utföra underhållsarbete.
Har man råd att köpa en så ful cykel så skruvar man nog inte själv.

För övrigt: Välkommen till 2023 och framåt när det ska vara internt ;)

Fula Hojar!!

Jag tycker att den är otroligt ful, framförallt överröret och diagonala stammen. Men resten av cykeln är också inte så vacker.

Tillbaka
Topp