Fula Hojar!!

Fula Hojar!!
Håller med att det är tråkigt.

För några decennier sen var cyklarna dock helt identiska. Det finns mer variation nuförtiden, t.ex. mer eller mindre aero. En mindre ful variant av icke-kontinu sadelrör är Pogis Colnago.

Hoppas att du är ironiskt, men är rädd att du menar det. Pinarello gör de fulaste cyklar som finns, svårt att toppa det.
Håller med om att Pinarello oftast gör fula cyklar (speciellt deras Ringaren i Notre Dame-cyklar) men detta gillar jag:
IMG_8248.webp

Fula Hojar!!
Den ser obekväm ut, har svårt att tro att det finns någon "vertical compliance" alls.
Sen trots att jag har haft sram på alla min cyklar som senaste 10 åren så känns det fel med en italiensk cykel utan campa.

Fula Hojar!!
Den ser obekväm ut, har svårt att tro att det finns någon "vertical compliance" alls.
Sen trots att jag har haft sram på alla min cyklar som senaste 10 åren så känns det fel med en italiensk cykel utan campa.
Duktigt noterat att den var utrustad med SRAM! Säljs dock med allt ifrån Shimano till Campa när jag var inne på deras hemsida. Egentligen var det bara stagen jag ville visa. Ännu mer ”egentligen” var det en helt annan modell och färg som jag tydligen inte kan hitta längre som jag ville visa, som är en av dom snyggaste cyklarna jag sett när jag fick se den bakifrån. Låter nästan lite sexuellt det här men det kommer ändå från en trogen Pinarello-hatare som jag! Har dock gett upp letandet då snygga cyklar är off topic i denna tråd.

Fula Hojar!!
Konstruktionen av sadelstolpen är dock riktigt ful! Och den blir ännu fulare med färgsättningen som betonar den.
Just den typen av färgsättning gillar jag inte heller, men den cykeln i snygg färg gillar jag. Mads Pedersens lila han kör i Girot är ju grym.

Men annars är ju storleken här ett problem. Stora cyklar ÄR fula.

Fula Hojar!!
Visa bilaga 769893

Bidrar med denna groteska sak. Från en cykelbyggare i Japan. Fanns en video på Instagram där han försöker trampa igång den med lite blandade resultat.

Sverigetempot: 10 pedalvarv så är man i Smygehuk!

Men den där är ju lite kult, sådär byggdes dom för att slå hastighetsrekord för pacing bakom bil, extremt hög utväxling och cykel på köpet-montering av framgaffeln för att komma nära vindskyddet.

Det var förr, med vanliga cykelkläder och bara cykelkeps tror jag, kom någon galning upp i 200 km/h?
Nu är dom lite bättre skyddade och lite modernare utrustning

Fula Hojar!!
Sverigetempot: 10 pedalvarv så är man i Smygehuk!

Men den där är ju lite kult, sådär byggdes dom för att slå hastighetsrekord för pacing bakom bil, extremt hög utväxling och cykel på köpet-montering av framgaffeln för att komma nära vindskyddet.

Det var förr, med vanliga cykelkläder och bara cykelkeps tror jag, kom någon galning upp i 200 km/h?
Nu är dom lite bättre skyddade och lite modernare utrustning
1747648873392.webp

Därav uttrycket "ligga på rulle"

Fula Hojar!!
Visa bilaga 769893

Bidrar med denna groteska sak. Från en cykelbyggare i Japan. Fanns en video på Instagram där han försöker trampa igång den med lite blandade resultat.
En till
1748162897468.webp

Utväxling 130-15. Träfälgar o tubdäck. Rattades i 204 kmh 1962. Förmodligen på rulle efter något fordon. Piloten fick väl en startknuff kan man förmoda.

Fula Hojar!!
En till
Visa bilaga 770973

Utväxling 130-15. Träfälgar o tubdäck. Rattades i 204 kmh 1962. Förmodligen på rulle efter något fordon. Piloten fick väl en startknuff kan man förmoda.
Jag får ändå inte ihop det. 204km/t kräver runt 188 i kadens med den uppsättningen, hur lyckades de öht. producera drivkraft med den benhastigheten?! (Tydligen kunde de på något sätt.)

Fula Hojar!!
Skådat i en Skoda-artikel (reklam?) om en ny Superb pickup som, enligt artiklen, "ska fungera som support-fordon för cykeltävlingar.

Osäker om den är riktig eller AI men hur som helst....

1750660102834.webp

Artikeln:

Fula Hojar!!
Skådat i en Skoda-artikel (reklam?) om en ny Superb pickup som, enligt artiklen, "ska fungera som support-fordon för cykeltävlingar.

Osäker om den är riktig eller AI men hur som helst....

Visa bilaga 775938

Artikeln:
1897-BSA-Fittings-Machine-with-Simpson-Lever-Chain-15.webp

Kanske äkta, kanske AI. Gissar att det är en tidstypisk cykel för deras 130-årsjubilem. Denna är från 1897 om jag läser rätt. https://onlinebicyclemuseum.co.uk/1...ith-simpson-lever-chain/?tax=date_tax&tid=131

Fula Hojar!!
En till
Visa bilaga 770973

100%, är hojen garanterat snabb vid hög kadens. Dock verkar den bakvända framgaffeln påverka aerodynamiken negativt. Behövs nog 2 hjälpryttare för att lämna startblocket vid en Tempotävling!

Fula Hojar!!
verkligen diametralt olika cyklar de där två. en som försöker se ut som nåt som den inte är (det fulaste som finns, oavsett vad det handlar om) och en där design och funktion är helt integrerade. microbike är ju en av de snyggare ihopfällbara cyklarna (även om en retro dahon och bickerton är snyggare).
Det finns väl inga snygga vikcyklar?! Microbike har ju dock helt klart någon typ av charm.

Tillbaka
Topp