Fulcrum 2-way fit ready Mtb?

MarcusL79

Aktiv medlem
Tänkte ta ur slangen ur mina fulcrum red metall 500 och köra tubeless. Men vad behövs egentligen?
Förstår inte riktigt när jag kollar på fulcrums egen sida. Behöver man verkligen ta bort fälg tejpen som sitter där? Står att man ska använda fulcrum seeger ring, det är inte samma sak som fälgtejp och inte den som sitter där från början?
Screenshot_20210103_101526_com.android.chrome.jpg
Screenshot_20210103_101552_com.android.chrome.jpg

Någon som bara bytt ventiler och fyllt på med gucka?
Ang gucka står att man bara ska använda mariposa caffelatex, men jag tänker att det funkar med vilken som helst utan ammoniak? Väljer mellan den och muc off..

Är fälgen tejpad så är det bara att byta ventil. Du vill inte fylla mellanrummet mellan inner och ytterfälg med Sealant.

Dog av däcket och slangen nu (schwalbe Light på 185g för övrigt).
Och det sitter schwalbe high pressure tape på fälgen. Inte koll på vad det är för nåt men ser väl inte ut som tejp riktigt och jag kan se luft/fuktbubblor under. Kan också lyfta lite bandet i kanterna med nageln och se ekerhålen på vissa ställen.. Så nu känns det ju mer naturligt att den ska bort.

Var nog mest att jag trodde att 2-way fit stod för att det bara var att byta ventil och i med gucka. Men det kanske bara står för att däck o fälg är redo för tubeless.

Om man skulle misslyckas med tejpningen nånstans är det inte risk att man fyller fälgen med gucka då, och hur fasen får man bort det i så fall?

Fulcrum seeger ring är ingen som kör med?

Känns som det är enklare att få det helt tätt med tejp än ett elastiskt band..?
IMG_20210103_154440.jpg

Jag skulle ha tagit bort plasten som sitter där och tejpat om dem. Speciellt då du säger att den inte sitter fast.

Se till att de är rena innan du börjar tejpa. Misstänker det finns många videos på tejpning på youtube om man bara söker.

Absolut Youtube klipp om tejpning finns det gott om, men har inte hittat nåt om fulcrums 2 -way fit eller nån info om deras fälgband för tubeless.

Kommer nog köra mariposa caffelatex kitet med fälgtejp.
Sen hade ju muc off vart trevlig iom att den är vattenlöslig och lätt att tvätta bort om geggan läcker ut eller så.

Tillbaka
Topp