Fulcrum Racing 5 skivbroms [Nu: Nej, andra]

Det är ju 2:1-ekrade hjul med endast 21 ekrar, sådana hjul brukar skeva våldsamt om(när?) en eker går av.
Kanske inte bästa utgångsläget för långturshjul?
Åtminstone skulle jag välja hjul med mer "redundans".

Men om du köper dem får du gärna prova hur mkt de skevar när du lossar en eker
och rapportera här.

/Håkan

Fulcrumhjulen ser väl bra ut, en gnutta smala kanske med sina 17 mm. Jag kom att tänka på DT R 23 Spline Disc och FSA Vision Trimax 30 Disc, sedan gäller förstås att hitta bra pris någonstans. Alternativt bygga hjul själv.

Fulcrum Racing 5 db är mycket trevliga hjul.

(Har både Racing 5 (ej db) och R24 Spline DB och det är fulcrum framför dtswiss varje dag i veckan.)
(Enda är väl om en eker går, men ska man vara immun mot det behövs både massa ekrar och formstyv fälg.)
(R24 Spline DB är inte tillräckligt för att gå snyggt med en kvaddad eker.)

Jag har hört att fulcrums billigare skivbromsade hjul har en konstruktionsmiss som gör att de äter lager på skivbromssidan fram snabbare än man gör en brevetserie. Svaret vid reklamation var att de inte var tänkta att köras i regn...

Jag hade lagt på ca två papp och gått på Hope Pro 4 med tex H+Son Archetype.

NLC sa:
Jag har hört att fulcrums billigare skivbromsade hjul har en konstruktionsmiss som gör att de äter lager på skivbromssidan fram snabbare än man gör en brevetserie. Svaret vid reklamation var att de inte var tänkta att köras i regn...
Tveksamt med tanke på hur de är gjorda
lu.png

NLC sa:
emmer sa:
NLC sa:
Tveksamt med tanke på hur de är gjorda
Du läser som en kratta.
Okay, för jag trodde det var du som hörde som en kratta då det är samma design som på Quattro Carbon DB och de är faan inte billiga...

Så här gick det med navet på mitt sex månader gamla Fulcrum 5-hjul. Trodde i vintermörkret att en eker gått av, men så var det ju inte riktigt. Kan dock intyga att hjulet blev duktigt skevt.

Bilagor

• WP_20161210_08_56_54_Pro.jpg
    WP_20161210_08_56_54_Pro.jpg
    192.1 KB · Besök: 45
NLC sa:

Jag hade lagt på ca två papp och gått på Hope Pro 4 med tex H+Son Archetype.

Lät ju inte så bra...- Inte heller LFEs bild ligger på plus-sidan.

Får leta vidare. Eller lämna in de befintliga på riktning.

Min tanke var i så fall. Om man bygger med XT M8000 32h CL-nav och:
DT Swiss RR 441db Asymmetric (622x18) + DT Revo/Revo fram + DT Revo/Comp bak = 1685 gram
DT Swiss XR 331 (622-20) + DT Revo/Revo fram + DT Revo/Comp bak = 1625 gram
Båda fallen slutar prislappen under 3000 kr (plus lite pyssel framför brasan)

Letar fortfarande och snubblade över Nederländska hjul från 4ZA (Forza) som väl då ägs av Ridley, typ..

http://www.4za.com/en/products/1/8/wheels/cirrus/clincher-disc

Förutom divergerande uppgifter om antal ekrar och fälghöjd (24 eller 28 ekrar, samt 27-30mm fälghöjd) så verkar det väl ändå som stabila hjul för skivbromsar. 1900 gram, vilket kanske är i tyngsta laget?

Men enligt deras katalog så har de 30mm profil, 28 ekrar och är kanske inte vansinnigt breda (rek däck 23-38mm).

Eller ska man bara gå in på actionsports och beställa deras standardhjul för 300 evrosar kanske.

http://www.actionsports.de/en/fun-w...60-db-cross-road-disc-laufradsatz-1590g-13084

Eller då de från Hunt.

https://www.huntbikewheels.com

Samma lika?

Tillbaka
Topp