Fulcrum Racing på stålracer?

fredyr

Medlem
Kanske en konstig fråga, men jag håller på och samlar delar till ett racerbygge
och tittar på om det går att använda delar på min stålracer så länge. Dessutom
vill lära mig mer om hur saker passar ihop och går att kombinera.

Går det att köra ett par Fulcrum Racing 5-hjul på min stålracer?
Den har en 7-delad Shimano CS-HG41 7-ac-kasett idag.

Enligt denna länk indikeras att det borde gå att montera kasetten på en 11-delat nav.
https://www.rosebikes.com/article/shimano-cs-hg-41-7-speed-cassette/aid:520901

Hur gör ni generellt för att ta reda på vad som är kompatibelt?

7-delat kasset funkar på 11-delad hub med spacers. Frågan är om bakhjulet passar på din stålracer. Nya hjul är 130mm. Gamla racers är ofta byggda för 120-125mm.

126 mm.

Du behöver bända ut baktriangeln 2 mm på varje sida om du har en ram med de äldre måtten. Det kan nog gå bra men det blir kanske inte perfekt vinkel på växelörat tex.
Mät ditt gamla nav för att vara säker på måtten.

Med tanke på sjudelat och stålram så funkar 130-hjul i 126-ram bra.
Glöm inte titta över broms/bromsbelägg... har ju hänt lite sedan de gamla stålräcrarna.

Har ett liknande projekt igång för att fixa en pendlar hoj, mina mavic aksium var inga problem att få in med lite övertygande.
Nu byter ju jag även klinga fram så jag tänkte testa att gå från 6 delad kassett till 10 delad och behålla min shimano 600 bakväxel med friktions reglage.

Jag gör mina modifieringar för att slippa från framväxel och för att mitt vevparti ändå behövdes bytas, men enkelt sagt kan man ju kombinera vad man vill så länge bakväxeln klarar rörelsen i sidled och man inte överstiger växelns totala omfång, detta gäller friktionsreglage, skall man börja pilla med indexerade växlar blir det genast krångligare.

Tillbaka
Topp