Fuldubba med stoppskruv, bra eller anus?

BuTTuS

Aktiv medlem
Är så jäkla sugen på att försöka dubba ett par Vee Snowshoe 2XL, men klackarna är för smala för vanlig dubb eller skruvdubb...

FC3672CC-8CDA-4570-A739-DDD8F82D3C4A.jpeg

Så vad tror ni om stoppskruv? Är de vassa nog, kommer de att slitas ut på nolltid, kommer jag att bli galen av allt borrande?

Senast ändrad:
De är ju hårdare än standardstål men ganska mjukt slitstål, du ska väl dock inte köra asfalt så borde väl funka

För liten gäng i kombination med relativt mjukt gummi, tvek på det.
Du kan ju testa att snitta dobbarna, som ett dubbfritt vinterdäck ?

Du behöver nog en rejäl bricka på insidan annars åker de nog ur fort. Ska det greppa behöver all last tas upp av däcket, cykeldäck är mjuka och klena så jag tror de mest kommer vika sig, sen glider de ut.

Du behöver nog en rejäl bricka på insidan annars åker de nog ur fort. Ska det greppa behöver all last tas upp av däcket, cykeldäck är mjuka och klena så jag tror de mest kommer vika sig, sen glider de ut.
Tanken var att inte penetrera däcket så inget på insidan.
Trots att kollektivet här verkar ge tummen ner så tror jag att jag beställer och testar på ett par klackar till att börja med, det var ju inga stora pengar det handlade om

Tanken var att inte penetrera däcket så inget på insidan.
Trots att kollektivet här verkar ge tummen ner så tror jag att jag beställer och testar på ett par klackar till att börja med, det var ju inga stora pengar det handlade om

Nu är jag knappast något fatbike orakel men ditt däck ser ut som ett däck med höga kammar som skall kunna greppa bra i snö vilket antagligen gör att det är så mjukt som det var möjligt att göra det om tanken är att det skall driva fram som en skotermatta i snön.
Så även om du lyckas få dit dubbar tror jag tyvärr att du bara får ett däck där om dubben behövs så viker sig dina gummidobbar och dubben lossar eller gör obefintlig nytta och sen har du demolerat ett ganska dyrt däck.
Dubbdäck har oftast en ganska stabil kärna som dubben fäster i och sen kan ju slitgummit vara mjukt men om man söker öka friktionen genom att sätta en hård kontaktpunkt i ett mjukt däck så sitter de nog bara kvar så länge de inte behövs och när det blir hårt så kommer man rensa däcket.

Tjena!

Montageskruv är det bästa.

Näst bästa är M4 med utanpåliggande nylockmuttrar. Dock får man rätt hyfsad vilt i det senare fallet, hade ett fullskruvat Gazza 24*2,6 på det sättet. 4,8 kilo ?

Testade det för måååånga år sen.
Limmade en gammal slang på insidan för punkteringskydd. Blev väldigt tungt och väldigt dåligt ...
Bortkastad tid ??

Anus. De kommer att lossna eller tryckas genom gummit. Dubb (gjorda för att skruvas in i gummi) har breda och glesa "gängor" för att fördela trycket.

Tillbaka
Topp