Full service fox32 sc. Något att göra hemma?

pero02

Aktiv medlem
Funderar på att ge mig på uppgiften att själv göra helservice på min gaffel.

Jag tror mig veta vad jag behöver för själva servicen, det hittade jag här.

Troligt är dock att något behöver bytas. Lockout fungerar inte (inte problem med fjäder som låser när vajern blir slapp, låser inte även när remote är borttagen och jag vrider direkt). Någon som på rak hand vet vad jag behöver för reservdel och var jag hittar den. Alternativt att olja och nya packningar kommer lösa problemet?

Hej,
Jag är inte expert men..,
Förhoppningsvis så saknar du bara olja eller så är packningarna trasiga. Då är det "bara" att plocka isär och göra rent och fylla på med olja etc etc enligt instruktionsvideon.
Har du otur så är något trasigt precis som du skriver. När du ändå har skruvat isär dämparen gå igenom delarna och se om det är något som har gått sönder. Om du hittar eller misstänker något som är trasigt så kan du på fox hemsida jämföra på sprängskisser för just din gaffel. Där ser du även part.nr.
Vad jag vet så är biketoyz i Danmark gen.agent för fox i Norden. Dom kan nog.. hjälpa dig om du inte får ordning på problemet. Jag skriver nog för att min erfarenhet av dem är att det tar ohyggligt lång tid för dem att svara på mail, skicka reservdelar osv.

Är inne på min andra foxgaffel med problem. Den första (~6 år sedan) gick något sönder så oljan sprutade rakt upp. Biketoyz tog mer än en månad på sig att skicka reservdel till min cykelhandlare. Andra gången (annan gaffel liknande din), nu i våras så hade "pinnen" som skruvas upp 2:48 min in i videon gått av. Lämnade in hojen hos LBS. Biketoyz sa att de inte hade reservdel. De skulle då beställa ifrån Asien... i bästa fall en månads leveranstid. Min LBS sa att de är ganska hopplösa att ha att göra med.
Jag tog då kontakt med tyska fox. De har egen hemsida med försäljning och beställde rätt delar från dem. Och så fick min LBS sätta ihop allt.

Blev lite långt det här, och jag vet inte om du blev klokare. Hursom, lycka till med gaffeln och hoppas du får ordning på den.

/Marcus

Nu har jag kommit en bra bit på väg men får inte till det till 100%. Det jag inte lyckats lista ut är hur jag får bort den sista lilla luft som finns inne i den.

Har jag cartridge upp och ner låser den direkt men i rätt läge har jag ~1cm mjukt innan låsning. (Betydligt bättre än innan så kanske nöjer mig så)

Tror att jag borde lufta uppifrån, dvs få loss den mindre delen som man kan finjustera dämparen med se bild. Problemet är att jag inte får loss den.

Någon som vet hur man luftar denna?? (Hittar bara videos där låsningen ser annorlunda ut)

C437F2E7-306E-4AD1-89D8-8766DB72E02E.jpeg

271458B2-CAA2-408A-92F1-FD07CB672EA8.jpeg

Om du bor i närheten av Göteborg besök Trekk cykelverkstad. De förklarar garanterat vad du skall göra och hur osv mm.

Tyvärr inte nära Göteborg. Finns säkert butiker här i Stocholm också som har kunskap. Skulle helst vilja fixa utan att behöva besöka någon, speciellt i Covid tider.

Någon som har ett sista tips innan jag skruvar ihop allt.

det enda sätt jag jag får in olja och ut luft ärgenom att dela där jag markerat på bilden. Håller den upp och ner och försöker få in så mycket olja som möjligt. Som tidigare sagt blir det nästan bra. Svampar ~1 cm nu.

7040EAEF-00E7-4088-84C3-684A2AA268BC.jpeg

Du får loss den genom att ta bort det lilla C-clipset som hindrar den från att röra sig uppåt. Det finns ett litet hål i den yttre delen som du kan peta till clipset genom och komma åt att ta ur det, se bara till att inte tappa bort det för det har en tendens att sprätta iväg ibland. Se till att allt är ställd i öppet läge innan du börjar.
På med en slangbit och en öppen spruta som du sedan fyller i halva med olja, sen luftar du genom att föra innerskaftet upp och ner samtidigt som du klämmer på bladdern.

Har försökt pilla på det lilla clipset men smått som tusan. Försöker lite till nu lär jag vet vad som faktiskt ska bort. Tack.

Nu har jag kommit en bra bit på väg men får inte till det till 100%. Det jag inte lyckats lista ut är hur jag får bort den sista lilla luft som finns inne i den.

Har jag cartridge upp och ner låser den direkt men i rätt läge har jag ~1cm mjukt innan låsning. (Betydligt bättre än innan så kanske nöjer mig så)

Tror att jag borde lufta uppifrån, dvs få loss den mindre delen som man kan finjustera dämparen med se bild. Problemet är att jag inte får loss den.

Någon som vet hur man luftar denna?? (Hittar bara videos där låsningen ser annorlunda ut)

Visa bilaga 463194
Visa bilaga 463195
Du msåte pilla loss den lilla lilla låsringen, därefter kan du få ur delarna. Sen luftar du genom den öppningen.

Nu är det klart!!!!
Bättre än den var som ny. Låser direkt vilket denimet ens gjorde som ny.

Eiktoft pilligt att både få loss låsningen och få tillbaka den. Låg och kröp på golvet och letade den vid två tillfällen efter att den sprättat iväg.

Tillbaka
Topp