Full suspension eller hardtail?

Muntis

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpta ny cykel och vet inte om jag ska köpa FS eller HT (om nu förkortar det så. Cyklar mest i skogen på lite steniga stigar mer en hel del rötter och sånt. Antar att det är skönt med FS men kan inte den bli lite svampig eller är det bara fördelar förutom priset?

Muntis skrev:
-------------------------------------------------------
> Antar att det är skönt med FS men kan inte den bli lite
> svampig eller är det bara fördelar förutom
> priset?

Helt individuellt (tyvärr). Jag har både en FS och en helstel och tycker att dessa två är lika roliga på de stigar jag kör. Turerna blir liksom annorlunda pga val av linjer osv.
Personligen tycker jag att en FS är skön för ryggen på långa turer men på vanliga 2½ timmars turer funkar en helstel (dvs ingen framdämpare heller) lika bra. Men det är för mig det.

jag kör ht i skogen och tycker det är hur skönt som helst, visst det slår rätt friskt i baken i bland =) ... men det e ju det som e charmen, du vill ju inte bara flyta fram i skogen. sen om det kommer en jätterot så kan man ju stå precis när man glider över den.

freno skrev:
> jag kör ht i skogen och tycker det är hur skönt
> som helst, visst det slår rätt friskt i baken i
> bland =) ... men det e ju det som e charmen, du
> vill ju inte bara flyta fram i skogen. sen om det
> kommer en jätterot så kan man ju stå precis
> när man glider över den.

nu innebär ju inte FS att man bara flyter fram. precis som du inte flyter mer fram bara för att du har en dämpad gaffel. du flyter visserligen fram lite bättre, men det skakar rätt bra ändå. dock slipper man ju slösa kraft på att parera slag osv lika mycket med en FS.

moderna heldämpade med moderna dämpare som t.ex. har autolockut, så blire inte så svampigt, eller inte svampigt alls. men det beror på vilken ram o rent generellt skulle ja säga att man måste upp en prisklass eller två gentemot en HT för att få en "bra" heldämpad. alltså en fin HT kan man ju fina från 8-10 papp, bra heldämpat måste man upp lite till för en bra heldämpad me likvärd utrustning, förutsatt att vi snackar om nya hojar

Hade jag suttit i din situation så hade jag köpt en beggad ok HT o kört på ngt år (detta är kanske redan gjort?) och sen en FS. Varför? För att man får grym teknik på HT som man kan nyttja på FS:en.
Själv är jag sugen på en freeride HT o bröta runt med. Dom 2månaderna jag körde HT förra sommaren så fick jag mkt mkt bättre teknik o skogen o kunde därmen få bättre flyt med FS.

Ska du bara köra lite vanliga små steniga stigar så ska du nog köra på en HT, FS tycker jag att man ska ha om man ska cykla på rätt hårt utförs eller etc, annars är det bara för jävla jobbigt antar jag även om jag inte har en FS men det verkar ju så jäkla jobbigt med FS i uppförsbacke oavsett om det äpropedal eller va d nu hetr men satsa på en HT...

poundem skrev:
> Ska du bara köra lite vanliga små steniga stigar
> så ska du nog köra på en HT, FS tycker jag att
> man ska ha om man ska cykla på rätt hårt
> utförs eller etc, annars är det bara för jävla
> jobbigt antar jag även om jag inte har en FS men
> det verkar ju så jäkla jobbigt med FS i
> uppförsbacke oavsett om det äpropedal eller va d
> nu hetr men satsa på en HT...

ja, det märks ju att du inte äger en FS eller har ägt en bra sådan. jag skulle nog faktiskt säga att de bra FS jag ägt eller kört, klättrar bättre uppförs i terräng än nån HT jag testat. att de kan vara snabbare utförs, det vet väll de flesta. idag när de antingen går att låsa manuellt eller gör det automatiskt, så skulle ja säga att förlusten på slätmark oxå är rätt minimal. ända uppenbara förlusten som jag ser det är väll att det är dyrare att bygga riktigt lätt

PerJ skrev:
> FS såklart! Du skulle vill inte Köpa en
> betamaxvideo år 2008 ;-)?

Du menar att du just varit och köpt en VHS eller?

>Du menar att du just varit och köpt en VHS eller?

Näe, jag är modern. Kikar på en sån här :-):

Mac20plus.jpg ht=235

EDIT: ps. ht suger...

Senast redigerad av en moderator:
FS skaffa nått lätt med låsbar dämpning så är det ju klappat och klart.

Har gått från stelt till helgung, och kan ju inte säga att jag ångrar mig, lite ovant men du kan stå på betydligt mer på en fs. och dessutom tycker jag ärligt talat att den heldämpade är lättare att klättra med då det känns som att den behåller greppet lite mer...

Tack för många svar. Jag har en HT nu som är 10 år gammal och dämparen (tange någonting) har verkligen gjort sitt för länge sedan. Eftersom komponenterna oxå börjar lite slitna verkar det mest logiskt med en ny cykel. Studentlivet gör attman har en begränsad budget runt 10 000. Måste nog bli lite mer övertygad för att jag ska köpa en FS. Känns som att man får en bra mycket bättre HT för den priset.

Om ingen har en bra FS till schysst pris vill säga.. ;)

jo, finns lite schysta heldämpade för runt 13000 som Sernevi visar, men frågan ä om jag personligen inte hade satsat på en ny HT för de pengarna, mest pga. att du får så mycket mer hoj sett till komponenterna om du inte har mer pengar än så att lägga in på köpet. skulle vara en begad då, men då riskerar man ju att få en hoj me slitna delar o länkage.

mmmm.. det är lite så jag tänker. är iaf väldigt nöjd med den cresent freke som jag har nu. har dock den ovanlig kombinationen av en ram från 2002 och komponenter från 97. Men blir lika dyrt eller tom dyrare att uppgradera den som köpa en helt ny hoj. Funderar på en ZR Team Only 7.0 black.
http://www.bike-discount.de/shop/k95/a7471/zr-team-only-70-black.html

Känns som att man får mkt hoj för pengarna.

Morfum skrev:
> Hade jag suttit i din situation så hade jag köpt
> en beggad ok HT o kört på ngt år (detta är
> kanske redan gjort?) och sen en FS. Varför? För
> att man får grym teknik på HT som man kan nyttja
> på FS:en.
> Själv är jag sugen på en freeride HT o bröta
> runt med. Dom 2månaderna jag körde HT förra
> sommaren så fick jag mkt mkt bättre teknik o
> skogen o kunde därmen få bättre flyt med FS.

Word! Morfum. Ligger väldigt mkt i detta.

Köp en begagnad, är nog bästa lösningen!

Står en Cannondale Jekyll för 11000 på blocket t ex. Lär ju vara bra mycket bättre än en Saracen för samma hos LBS t ex. även om dom såg ok ut.

Har bara HT-cyklar själv. Tidigare funderade jag på eventuell FS, men har inte riktigt upplevt behov av det. Framdämpare uppskattar jag (körde länge odämpat), men jag tycker att det räcker för XC/allmän stigcykling. Mindre som kan krångla och lättare och billigare. Begagnade HT är ofta ruskigt prisvärda, särskilt finare cyklar. Sen förstår jag också att FS har sina fördelar.
Men jag röstar på HT. Det är ju trots allt 2008.

jag hittar inte svaret på den viktigaste frågan, var kommer du cykla?
det avgör ändå en del..
(inte BARA om man skall gå med i slaglängdsmaffian i GBG eller helstel-singlespeed-klanen i STHLM)

Sernevi skrev:
> jag hittar inte svaret på den viktigaste frågan,
> var kommer du cykla?
> det avgör ändå en del..
> (inte BARA om man skall gå med i
> slaglängdsmaffian i GBG eller
> helstel-singlespeed-klanen i STHLM)

Jag cyklar för tillfället nästan bara skogsstigar. Har inga ambitioner för några långlopp utan det är motionscykling i skogsmark som gäller. Snittrundan för tillfället ligger på ca 20 km stigcykling plus transportcykling.

Var ute igår med min cykel och händerna hade då domnat bort efter 8 km så jag är i skriande behov av en bättre dämpare vilket i mitt fall nog är lika med en ny cykel.

Vet inte om jag var otydlig innan men jag tycker inte att det finns något tristare än grusvägar. Det är stigar som gäller inga sladdade grusvägar där man kan sova när man cyklar. Nej det ska vara smala och snabba skogstigar. Gillar när man kan ha en snitthastighet mellan 16-20 km/h.

Muntis skrev:
> Antar att det är skönt med FS men kan inte den bli lite
> svampig eller är det bara fördelar förutom priset?

Nej, en FS är mer komplicerad, har fler komponenter som kan gå sönder, och som går sönder. Dessutom är de tunga. HT har en härlig enkelhet i tekniskt avseende och känns skönt direkt och man kan få en superbra för ganska rimliga pengar. En FS blir dyr, om den ska vara lätt. Jag hojar på både HT och FS och kan inte säga att jag mindre kul på HT.

Nästa hoj skulle myckt väl kunna bli en HT, just för dess enkelhet, har mina ögon på http://www.sevencycles.com/mountain_detail.php?bike=sola

Senast redigerad av en moderator:
jag personligen föredrar FS framför HT på skogsstigar, kör dock själv HT i brist på pengar till ännu en hoj. Tycker det är skönt att det inte sliter riktigt lika mycket, är mer förlåtande i slutet av turerna när man inte alltid är pigg nog att välja "rätt" spår genom en sektion.. Dessutom tycker jag att många moderna FS-hojar har trampförluster som är i princip obefintliga, har många gånger blivit ifrånkörd av FS-hojar..

Sedan kan det vara min teknik som är dålig, men jag klättrar bättre i sektioner med mycket rötter och sten på en fullgungar än min hardtail, tycker det är lättare att hålla nere bakhjulet i marken.

Men visst, det är en rapp och skön känsla i HT, speciellt när man kört sin DH-rigg i ett par veckor.. :)

Faceplant skrev:
> Om budgeten är 10000 skulle jag solklart valt en HT.

Samma här. För 10 k får man en verkligt bra HT. Det är ungefär vid 10 K som margninalnyttan av att spendera börjar avta. Annorlunda uttryckt en HT för 15 el 20 k är inte påfallande mycket bättre.

Per skrev:
> Muntis skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Antar att det är skönt med FS men kan inte den
> bli lite
> > svampig eller är det bara fördelar förutom
> priset?
>
> Nej, en FS är mer komplicerad, har fler
> komponenter som kan gå sönder, och som går
> sönder. Dessutom är de tunga. HT har en härlig
> enkelhet i tekniskt avseende och känns skönt
> direkt och man kan få en superbra för ganska
> rimliga pengar. En FS blir dyr, om den ska vara
> lätt. Jag hojar på både HT och FS och kan inte
> säga att jag mindre kul på HT.
>
> Nästa hoj skulle myckt väl kunna bli en HT, just
> för dess enkelhet, har mina ögon på
> http://www.sevencycles.com/mountain_detail.php?bik
> e=sola

6300$ blir det ca 10000kr i Svenska pengar? är dollarn så låg nu? ;-)

/Jerka

Det mesta blir roligare på en FS. Kroppen tar mer stryk på längre turer och man kan ladda över saker nerför som man inte kan med en HT. Dock är det dyrare med FS. Man kan dock ha kul på en HT också (och med begränsad budget är HT det givna valet)!

Tack för många svar, tror att jag kommer att köpa en HT. Nu gäller det bara att hitta THE bike. Har funderat på en Radon ZR Team Only 7.

http://www.bike-discount.de/shop/k95/a7471/zr-team-only-70-schwarz.html?lg=en

Vad är kommentarerna om den cykeln?
Man verkar få väldigt mkt cykel för de pengarna. Ni som har lite mer erfarenhet av cykelköp. Har inte investerat sedan -97 när min nuvarande inhandlades.

Muntis skrev:
> Tack för många svar, tror att jag kommer att
> köpa en HT. Nu gäller det bara att hitta THE
> bike. Har funderat på en Radon ZR Team Only 7.
>
> http://www.bike-discount.de/shop/k95/a7471/zr-team
> -only-70-schwarz.html?lg=en
>
> Vad är kommentarerna om den cykeln?
> Man verkar få väldigt mkt cykel för de
> pengarna. Ni som har lite mer erfarenhet av
> cykelköp. Har inte investerat sedan -97 när min
> nuvarande inhandlades.

Jaga inte THE bike för länge bara. Det finns massor med cyklar som funkar ypperligt. Roligare att cykla på näst bästa cykeln än att stå handlingsförlamad i jakten på den bästa. :) Du ska ju ändå köpa en FS sen, så...!

Nä det är rätt.. men lätt att fastna i teknikträsket när man är född med ett övernaturligt intresse för alla tekniska finurligheter som finns. När man är intresserad av cykling blir de ju inte direkt mindre att välja på. Måste vara en av de mest prylrikaste sporterna någonsin uppfunnen.

Som gjutet för en sann prylbög! Tills du får en naturlig reaktion på prylångesten och får en släng av singelspeedsjukan. :)

Eftersom det gäller 10.000 så skulle jag solklart valt en HT, personligen tycker jag att man inte får tillräckligt bra FS för dom pengarna.

Muntis skrev:
> köpa en HT.

Tips: kolla fjolårets! Hardtailen är en klassisk design, som står sig år efter år, oftast är det bara färgen som skiljer årets från fjolårets som går på rea. Det innebär att man kan få bättre komponenter för samma pengar, och titta då inte bara på bakväxeln utan även på nav och vevparti. De är viktigare och svårare att byta än bakväxeln.

Per skrev:
> titta då inte bara på bakväxeln utan även på
> nav och vevparti.

Och gaffeln för bövelen ;o)

SzMooD skrev:
> HT är mkt roligare och köra. bättre fart, mer
> tekniskt osv.

*FNISS*

Muntis skrev:
> köpa en HT. Nu gäller det bara att hitta THE
> bike. Har funderat på en Radon ZR Team Only 7.
>
> http://www.bike-discount.de/shop/k95/a7471/zr-team
> -only-70-schwarz.html?lg=en
>
> Vad är kommentarerna om den cykeln?
> Man verkar få väldigt mkt cykel för de
> pengarna. Ni som har lite mer erfarenhet av
> cykelköp. Har inte investerat sedan -97 när min
> nuvarande inhandlades.

Nu har jag en idé om att köpa ovan nämnda cykel och sedan montera montera komponenterna på min gamla ram, eftersom jag älskar den ramen. Vilket är denna:

http://hem.passagen.se/bergsjo3/Lodur_sized.jpg

Hur är det med ramar? Mattas de med tiden? Min ram är inte körd mycket alls så det det har inte varit ngn tyngre påfrestning på den.

Visst borde komponenterna vara kompatibla med den ramen, om inte vad kan vara problemet isf?

Muntis skrev:

> Visst borde komponenterna vara kompatibla med den
> ramen, om inte vad kan vara problemet isf?

Tror den har aheadset, men kolla det, om inte får du inte på en modern gaffel.
Mått på vevlager kan spöka. Ring Crescent och fråga. De har en särskild "måttmästare". Vinklarna tillåter sannolikt inte mer än 100 mm slaglängd på gaffeln, vilket dock är fullt tillräckligt.

Muntis skrev:
>> Nu har jag en idé om att köpa ovan nämnda cykel
> och sedan montera montera komponenterna på min
> gamla ram, eftersom jag älskar den ramen. Vilket
> är denna:
>
> http://hem.passagen.se/bergsjo3/Lodur_sized.jpg

Vänta nu så jag förstod rätt här. Du tänker alltså köpa en sprillans ny cykel, för sisådär 10.000 kronor. Sedan tänker du strippa den på komponenter och lyfta över dom till ett 10 år gammal crescent-härke. Som inte ens var bra när den var ny.

Var det korrekt uppfattat? Bara så jag vet att det inte är ett missförstånd innan jag...

Jepp, fast ramen är från 02. Den har Aheadset coh det är 80 mm slaglängd på gaffeln jag tänkt sätta dit isf. Tror att jag har för lite slaglängd på gaffeln jag har idag, vilket är runt 5 cm kan jag tänka mig.

Har någon erfarenhet från crescents ramar? Vet att det hade problem på 90-talet.

Ville se hur reaktionerna blev och om det va lönt att kasta om komponenterna. Men vad jag kan förstå av Rippa är det en befängd idé.

Tillbaka
Topp