Full suspension eller hardtail?

Det kan man nog tro, fast du har ju kvar ramen så det är väl bara att testa båda versionerna och se vilket du gillar bäst.
En del jobb med att flytta runt och se till att allt är kompatibelt blir det ju förstås.
Ganska mycket jobb tom.

SzMooD skrev:
-------------------------------------------------------
> HT är mkt roligare och köra. bättre fart, mer
> tekniskt osv.

Hur många FS har du provat?

Ärligt talat ingen. Därför jag ville höra lite vad ni säger. Men känner ingen som har en FS som man kan testa. Hade varit grymt att kunna gör det isf. Men som det verkar så kostar det så pass mkt mer att få en okej FS än HT så jag vet inte om min studentkassa tillåter en FS.

Muntis skrev:
> jag vet inte
> om min studentkassa tillåter en FS.

Det är en ren viljefråga. Pasta och ketchup funkar faktiskt, man vänjer sig efter en vecka. Men ta Heinz ketchup, den är definitivt godast.

Mårten skrev:
...
> Men ta Heinz ketchup, den är definitivt godast.

Så talar en sann snobb.

Muntis skrev:

> Ville se hur reaktionerna blev och om det va lönt
> att kasta om komponenterna. Men vad jag kan
> förstå av Rippa är det en befängd idé.

Ja, att köpa en ny hoj å flytta komponenterna framstår som smått utflippat och riskabelt, det finns risk att komponenterna inte passar. Bättre, att köpa nya delar var för sig eller i en sats och montera direkt. Med 80 mm slaglängd idag bör du kunna ha en gaffel med 100 om du kör med 20 procent "sag".

Har nog förkastat den tanken. Men det borde bli mycket dyrare att köpa dessa komponenter lösa. Bara gaffeln gå ju på nästan 5 lök. Som sagt det blir nog inte av.

Bra att de finns folk som sätter stopp för en som har alldeles för hög ambitionsnivå.

Ja jag tror det. Kan inte hitta någon som verkar lika prisvärd.
Förslag på andra cyklar mottages väldigt gärna. Har ganska dålig koll på bra företag som har schyssta priser.

Om du älskar ramen så kan du ju ta en komponent i taget. Det lönar sig sällan att byta för bytandets egen skull, en nersliten XTR-växle är inge bättre än en ny Deore, istället bör man byta när slitdelarna gjort sitt. När styrlagret börjar bli hopplöst glappt ersätter du det med ett FSA eller CK. När gaffeln känns stum byter du till en Fox. När Klingorna pajat så kedjan slinter mellan dem sätter du på ett XT-hollowtech, o s v.

Jo de har du rätt i. Dock ligger till till så att jag måste köpa ny gaffel, vill ha skivbromsar vilket göra att jag måste byta ut hjulen, bakväxel och klingorna fram börjar ha gjort sitt. Detta medför enligt mina beräkningar att det enda jag har kvar är ram, framväxel, styre och sadel krasst sett. Vilket blir en hel del pengar att lägga ut om man jämför med vad en ny cykel kostar.

Muntis skrev:
> Vilket blir en hel del pengar att lägga ut om man jämför med vad en ny cykel kostar.

Jo, de stora cykelfirmorna betalar får mkt bättre pris på komponenterna så räknat i pengar lönar det sig knappast att bygga eller specca en hoj själv.

captain8track skrev:
> SzMooD skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > HT är mkt roligare och köra. bättre fart,
> mer
> > tekniskt osv.
>
>
> Hur många FS har du provat?

Jag har en DH hojj med 8.25 " slag ^^.

SzMooD skrev:
> captain8track skrev:
> -----
> > SzMooD skrev:
> >
>
> > -----
> > > HT är mkt roligare och köra. bättre fart,
> > mer
> > > tekniskt osv.
> >
> >
> > Hur många FS har du provat?
>
> Jag har en DH hojj med 8.25 " slag ^^.

> och den kör du på stigarna i skogen menar du? Jag har en bil, den är skitbra på motorvägen.

Köra dh hoj på xc manér är ju som att köra räser i åre dh bana...

Muntis skrev:
> Tack!
>
> Tyckte den där poisoncykeln verkade schysst.
> Är det någon som har erfarenhet att köpa från
> dem?

Finns nog en del här inne som köpt Posion Bikes och även just den Zyankalin som jag länkade till.
de som jag sett köpt den verkar nöjda iaf vad jag läst här inne.

Själv kör jag en Canyon Nerve Xc.9 (FS) som jag är väldans nöjd med. Fick billigt när jag snackade med en på Canyon som hade en demo liggandes vilket passade mig utmärkt. Lite för bra cykel för mig just nu ,men kan ju ha den ett tag utan att uppgradera något.
Med det kan jag bara rekomendera Canyon för bra support och bra cykel till bra pris =)

Tillbaka
Topp