Fulldämpad MTB för tung nybörjare

Krutov

Ny medlem
Hej,

Som rubriken beskriver så är jag ute efter FS-cykel. Tänkt användningsområde är skogsstigar, grusväg och MTB-spår. Lätt till medelsvårt terrängkörning skulle man kunna säga. Ambitionen är att köra 2 gånger i veckan, men med barn och familj hamnar jag nog på 1 gång i veckan. Själv är jag 178 cm lång och ligger viktmässigt kring 100 kg.

Jag har tittat mycket instegsmodellerna hos Kona, Scott, Specialized och Trek. Den som jag har mest fastnat för är en Kona Precept 130. Jag inbillar mig att 27,5 däck är lättare att manövrera än 29 tummare. Jag har också hört att både Scott och Specialized kan ta i stenar och dylikt med pedalerna, att de sitter lite lågt. Dock vet jag inte om det är sant.

De cyklar som jag har tittat på är Kona Precept 120 & 130, Scott Spark 950. Specilized Camber 29 & 29 Comp och Trek Fuel Ex 5. Jag har provat Camber 29 Comp och den kändes lite stor, framförallt kändes styret väldigt bred...

Prioritering är i första hand en bekymmersfri cykel, kvalité i form utav att grejerna håller i första hand utan behöva byta delar till höger och vänster.

Vad skulle ni rekommendera? Har jag missat någon cykel? Är jag på rätt spår med 27,5 tum?

I en annan tråd igår valdes en Radon Slide+ 8.0, kanske ett vettigt val även för dig:
RS Pike RC gaffel med Ø35 mm gaffelben och 140 mm slag, boost nav.
RS Monarch RT3 130 mm slag bak, boost nav.
RS Reverb Stealth hisspinne.
Magura MT5 bromsar med 4-kolvsok och 180 mm skivor fram/bak.
DT Swiss M1650 40 mm hjul, 15/110 axel fram och 12/148 axel bak.
Nobby Nic TLE TrailStar (grepp) gummi fram, PaceStar (rull,slitstyrka) gummi bak, 27.5x2.8" dimension.
RaceFace stam, styre, vevparti 32T NW.
Budget Sram NX 1x11 växlar.
Ergon sadel och grepp.
http://www.radon-bikes.de/en/mountainbike/fullsuspension/slide/slide-80/
https://www.bike-discount.de/de/kaufen/radon-slide-27-8.0-582642

Senast ändrad:
Intressant. Är Radon ett bra märke? Har aldrig hört talas om den, men det betyder iofs ingenting då jag inte har någon större koll på marknaden. Är det någon som har en sådan cykel? Skulle ju vara en fördel att provsitta i alla fall innan man köper en. Å andra sidan kommer jag från en 20 år gammal Cyclepro HT 26" så jag antar att allt skulle en klar förbättring. :-)

Hur är det med fjädring på 140mm, blir det inte risk för att det blir för svampigt för en som väger runt 100 kg som jag?

Senast ändrad:
Om du kan tänka dig att köpa på nätet får man bra valuta för pengarna med calibre bossnut alternativt den lite dyrare beastnut. Jag tycker dessa är bland de mest prisvärda FS-hojarna som finns just nu.

http://m.gooutdoors.co.uk/calibre-bossnut-v2-mountain-bike-p403001

Den har även fått bra recensioner:

http://www.mbr.co.uk/reviews/full-suspension-bikes/calibre-bossnut-2015-review

https://dirtmountainbike.com/bike-r...e-bossnut-hugely-important-mountain-bike.html

http://www.bikeradar.com/mtb/gear/c...pension/product/review-calibre-bossnut-50185/

Krutov sa:
Hur är det med fjädring på 140mm, blir det inte risk för att det blir för svampigt för en som väger runt 100 kg som jag?

Radon är ett tyskt märke som säljer per postorder. Man får mycket för pengarna. Se även Canyon.

Fjädringens slaglängd spelar mindre roll, när det är luft kan du pumpa och anpassa den till din vikt.

Personligen är jag förtjust i Kona. Det märket är dock inte "mest för pengarna" men den klarar utan vidare dina önskemål map hållbarhet mm. Deore 10-delat är robust.

https://www.probikeshop.com/en/se/kona-precept-130-27-5-mtb-black-2016/113577.html

http://www.konaworld.com/precept_130.cfm

Wiggle kan ha rea också på Kona.

Krutov sa:
Jag har tittat mycket instegsmodellerna hos Kona, Scott, Specialized och Trek. Den som jag har mest fastnat för är en Kona Precept 130. Jag inbillar mig att 27,5 däck är lättare att manövrera än 29 tummare. Jag har också hört att både Scott och Specialized kan ta i stenar och dylikt med pedalerna, att de sitter lite lågt. Dock vet jag inte om det är sant.?

Nojjade själv en del över vevlagershöjd och att slå i pedaler innan jag köpte Spark 930.

Det är en 29a och motsvarande 27,5" har ännu lägre vevlager.

Men när jag cyklat lite på den så har jag börjat fundera på om de där mm i höjd är det som gör skillnad egentligen.

Tror att det har att göra bra mycket mer hur dämparna beter sig om man slår i eller inte.

Rätt Sag, lagom slaglängd i förhållande till vevlagerhöjd, möjlighet att låsa/ ändra slaglängd mm.

Känner att jag är väldigt hjälpt av twinlocken på min cykel.

Ändrar jag till "trail mode" när det är stenigt framförallt uppåt så känner jag ingen oro att slå i.

Jag vart intresserad av kortslagig 29a då många verkar använda sina Cambers till i stort sett allt. Samt att A.Kangas sa i en podcast att han kör 29a på stig med 120/100 dämp. För att det var snabbare/bättre.

Däremot så är min 29a bra mycket trögare än min 27,5a (Cube reaction).
Men det har nog med fler saker att göra än bara hjulstorleken. Geometri, däck, viktskillnad på 2kg typ.

Svåra val! Blir nog bra vilket du än väljer.
Men jag skulle nog lägga Kona hei hei till listan över tänkbara cyklar också. Kanske för dyr dock. 2016 finns i Stockholm fixmybike för 19.000kr Hei hei trail (2016).

Kör på Radonen! Riktigt bra specad till det priset. Själv valde jag en Commencal Meta AM V4 https://www.commencal-store.com/meta-am-v4-ride-orange-2016-c2x17223387

Metan har mer slag. Svampighet behöver du inte vara rädd för, bara att ställa lufttrycket för din vikt. Pike och Monarch RT3 har även bra inställningar så att du snabbt kan justera hur hård du vill ha dämpningen beroende på terräng. Radonen har dock bättre bromsar. Jag hade kört på Radonen eftersom den är billigare. Enda negativa som jag kan tycka är att dämparen sitter långt ner vilket gör det svårare att justera bakdämparen mellan de tre lägena - open, pedal, locked. Jag använder det väldigt ofta när jag är ute. Men det är lyxproblem. Du kommer bli grymt nöjd med Radon Slide!

Radon SLIDE+ 8.0 ser onekligen intressant ut. Bra pris, bra komponenter och inkluderar dessutom dropper post. Frågan är bara vilken ramstorlek man ska välja, 18" eller 20". Enligt www.bike-discount.de borde jag välja 18" när det gäller FS. Vad tror ni om det?

Krutov sa:
Radon SLIDE+ 8.0 ser onekligen intressant ut. Bra pris, bra komponenter och inkluderar dessutom dropper post. Frågan är bara vilken ramstorlek man ska välja, 18" eller 20". Enligt www.bike-discount.de borde jag välja 18" när det gäller FS. Vad tror ni om det?
18 är Medium och 20 är Large, ungefär. Spontant och utan fler detaljer än din längd är du nog nära max för 18 men ändå inte 20. Den aktuella modellen har ett ganska litet hopp upp i måtten från 18 till 20 så jag gissar att du mycket väl kan cykla bra på båda. Om jag hade dina mått, vilket jag inte har, skulle jag kanske valt 20 i alla fall. Rätt eller fel, jag har hellre en lite för stor än en för liten cykel.

Tror Radon Slide + är fin men frågan är om det är rätt hoj för ditt användningsområde.
Citat: "Tänkt användningsområde är skogsstigar, grusväg och MTB-spår. Lätt till medelsvårt terrängkörning skulle man kunna säga. "

Radon klassar den som All mountain/enduro. Min erfarenhet är väldigt begränsad men det låter inte som att Slide är det roligaste valet på grusväg och enkel stig. Har själv sneglat på Radon Skeen som jag tror ligger mer inom det planerade användningsområdet.
Observera att priserna på radon.de är med tysk moms, de blir lite dyrare för oss tyvärr.

Jag kör på en YT Industries Capra. Lite mycket av allt med tanke på vad du tänkt använda den till, men det är en riktigt grym enduro som klarar allt. Till och med downhill....funkar även på stig, men blir lite tråkig på grusväg. Men då finns även YT Jeffsy med lite mindre slaglängd. Den kan även fås med antingen 27.5 eller 29". Grymt prisvärda hojar! Du får svårt att hitta mer för pengarna..

Dina förutsättningar ser ut att vara väldigt lika mina egna, och jag trampar runt på en YT Jeffsy 29. Funkar alldeles utmärkt.

Radon är inte heller något fel på, min förra cykel var en Radon och förutsom slitdelar är den i samma skick idag, efter ca 300 mil, som den var när jag köpte den.

Är fortfarande väldigt inne på Slide+, men är nyfiken på vilket sätt Skeen skulle passa bättre? Någon speciell detalj? Det jag noterar främst är mindre fjädringsväg samt smalare däck. Plus att Skeen har Shimano-komponenter för växlar mm medan Slide+ har SRAM.

Krutov sa:
Är fortfarande väldigt inne på Slide+, men är nyfiken på vilket sätt Skeen skulle passa bättre? Någon speciell detalj? Det jag noterar främst är mindre fjädringsväg samt smalare däck. Plus att Skeen har Shimano-komponenter för växlar mm medan Slide+ har SRAM.

Det är bara lite olika karaktär på cyklarna.

Om man säger att ena extrem-änden av cykling är velodrom, landsväg och tempo dvs smala däck och ingen fjädring och andra extrem-änden är freeride downhill med massiv fjädringsväg och feta däck så har du faktiskt själv svarat på frågan. :)

Det som tillkommer utöver det du noterat är ramens geometri, Slide är också aningen mer "tillbakalutad" eller "slack". Det gör den stadigare utför på stökigt underlag på bekostnad av en förmodad sävlighet i lättare terräng.

Tack för alla intressanta och bra tips! Efter att ha testat (nåja, provat en kortare stund) en del hojar så kom jag hem med en Kona Hei Hei Trail 2016. Jag kom hem alltså med en 29-tummare istället för 27,5 som jag först var helt inne på. Jag tyckte 27,5 tummarna kändes lite små av någon anledning och Konan mer rejäl och stabil. Andra 29 tummarna kändes lite klumpigare, jag vet inte om det beror på geometrin eller något annat, men Konan kändes rätt för mig. Om det är sant eller inte vet jag inte ännu, men vi får se hur det känns ikväll då jag ska ta premiärtur med hojen... Tack för all hjälp!

Tillbaka
Topp