Fulldämpad MTB snällare mot rygg?

Djanas

Medlem
Hej!
Jag har fått upp ögonen för att börja cykla i terräng som jag i nuläget tänker ska vara lite lättare. Tänker att cyklingen ska vara ett sätt för mig att motionera regelbundet och inte att tävla. Jag tänker att en bra hardtrail skulle funka fint men med tanke på att jag har lite problem med ländryggen ibland, är det då snällare med en fulldämpad? Vill att det ska vara kul och cykla året om men det behöver inte vara värsta modellen för min del.
Tacksam för input ?

Fulldämpat är snällare mot ryggen när man sitter ner, men om man cyklar stig-ht som man ska: stående, så är blir man starkare i ryggen än att sitt-trampa fullsuss.

Ja, fs är snällare. Har haft en hel del problem med ryggen men har en ht igen nu efter några år utan. Det funkar för mig, jag sitter bara ner på snälla sträckor och står upp vid minsta rot ungefär. Jag gillar själva bålstyrkan det ger mig, som en sorts styrketräning som hjälper ryggen. På fs:en kan jag sitta ner mer uppför men står alltid nerför och oftast på platten med.

Egentligen tror jag det kvittar. En fullgung är i regel tyngre och du får jobba mer för att få den med dig och det lastar ryggen på ett annat sätt. Men har du tänkt tanken att du vill ha en fullgung så säger jag det du vill höra: Klart fullgung är bättre för ryggen! ?
Fullgung är roligare oxå! Passa på om du inte tror du lever flera gånger.
Sen är det mer service på FS oxå... schhhh... dumma mig... det skulle jag ju inte sagt...

Ja, fs är snällare. Har haft en hel del problem med ryggen men har en ht igen nu efter några år utan. Det funkar för mig, jag sitter bara ner på snälla sträckor och står upp vid minsta rot ungefär. Jag gillar själva bålstyrkan det ger mig, som en sorts styrketräning som hjälper ryggen. På fs:en kan jag sitta ner mer uppför men står alltid nerför och oftast på platten med.
Som tur är har jag inte jättebesvär med ryggen, ht cyklarna är ju aningens billigare. Att träna bålen så som du beskriver stärker även ryggen. Tack för din input ?

Egentligen tror jag det kvittar. En fullgung är i regel tyngre och du får jobba mer för att få den med dig och det lastar ryggen på ett annat sätt. Men har du tänkt tanken att du vill ha en fullgung så säger jag det du vill höra: Klart fullgung är bättre för ryggen! ?
Fullgung är roligare oxå! Passa på om du inte tror du lever flera gånger.
Sen är det mer service på FS oxå... schhhh... dumma mig... det skulle jag ju inte sagt...
Nej jag behöver absolut inte ha fullgung. Ekonomiskt sett passar en ht mig bättre just nu ?

Som tur är har jag inte jättebesvär med ryggen, ht cyklarna är ju aningens billigare. Att träna bålen så som du beskriver stärker även ryggen. Tack för din input ?
Ja priset skiljer ju mkt.

Tänkte nämna att jag cyklade på en väldigt rotig stig häromdagen med HT:n, det var inte bäst, det skakade en hel del hela tiden. Så det beror på var man cyklar med, jag gillar trixigt men "slätt" med HT:n. Ska det skakas över rotmattor i timmar så passar FS:en min kropp bättre. Som nån skrev så kräver FS mer input vilket blir tyngre.

Kanske är det bättre för dig att börja med en HT för att se om du gillar mtb. En FS vill jag ha en bättre, då blir det dyrt på ett annat sätt. En billigare HT är liksom kul oavsett imo.

Nu vet jag inte vad du har för ryggproblem, men om det är klassikern dålig bålstyrka i kombination med stillasittande arbete så behöver en ht inte vara en nackdel, beroende på vad det är för cykling. Nu är det inte så att jag magiskt gått och fått en 25-årings rygg igen, men från att ha haft konstant återkommande ryggskott är det inte längre något jag behöver tänka på i vardagen, sedan jag började träna mtb.

Kör du teknisk stig där du står upp och cyklar en stor del av tiden så tvingar en ht dig att vara mer aktiv och jobba mer med kroppen, med starkare bål som följd. Kör du däremot mer xc-betonat där man sitter ner och vevar längre sträckor känns nog heldämpat lite mer skonsamt.

Snällare mot ryggen ja, men lite tuffare mot plånboken då underhållet är dyrare än på en HT. Men det kan vara värt pengen
/steen

Jag tänker att en bra hardtrail skulle funka fint men med tanke på att jag har lite problem med ländryggen ibland,
Just problem med ländryggen är rätt vanligt för cyklister, heldämpat kan säkert hjälpa lite men jag skulle framförallt fokusera på att få en bra sittställning och ev göra en professionell bikefit för att avhjälpa det.

terräng som jag i nuläget tänker ska vara lite lättare
Hur mer exakt ser det ut i dina skogar? I tex Stockholm kan även lätta stigar ha en del rötter och skak, då kan fullgung ha en funktion även på oteknisk stig. I Eksjö där jag hamnar ibland finns det fina, kul stigar som är nästan helt släta, där är en helstel (jag säger inte att du ska ha helstel, framdämp är nog bra) med rätt däcktryck (inte för hårt alltså) helt optimalt. Så olika på olika stigar alltså och en heldämpad kommer vara lite dyrare att köpa och äga och vara lite tyngre och inte ha samma zing som en HT för motsvarande peng.

Det går alldeles utmärkt att ståcykla heldämpad. Skillnad är att om man blir trött kan man sätta sig ner och cykla utan att få diskbråck. Tycker fuel ex gen 5 som jag har är rätt bra för det. Går att ha dämparen i halvlåst läge och då är den bättre för ståcykling (även om jag kör öppet). Cyklar man sittandes är det som en mjuk jänkarbil över stök. Inte den poppigaste hojen men väldigt bekväm, rekommenderas.

Hej!
Jag har fått upp ögonen för att börja cykla i terräng som jag i nuläget tänker ska vara lite lättare. Tänker att cyklingen ska vara ett sätt för mig att motionera regelbundet och inte att tävla. Jag tänker att en bra hardtrail skulle funka fint men med tanke på att jag har lite problem med ländryggen ibland, är det då snällare med en fulldämpad? Vill att det ska vara kul och cykla året om men det behöver inte vara värsta modellen för min del.
Tacksam för input ?
Absolut! Speciellt om man sitter mycket. HT är mer hardcore och misshandlar piloten mer. Tyvärr tycker vissa att det är roligare med HT och gärna SS för att plåga både rygg och knän.

Men är normalt funtad och vill cykla stig så är en modern och bra FS rätt väg att gå!

Fullgungare var min lösning när ryggen var som sämst. Jag kör HT de rundor där det mestadels är skogs o grusvägar, men annars FS med 160 slaglängd. Det går inte så fort, men ryggen klagar inte. Dessutom är det kul att kunna dra över riktigt brötiga partier i skogen.

Det går ju att rättfärdiga en heldämpad med ryggproblem. Lösningen på mina ryggproblem var och är styrketräning.

Är det fyratimmarsrundor på rotig stig, så vill en ju gärna sitta en del såklart. Så är det tanken, är ju en heldämpad bra av flera skäl. För kortare rundor i bra tempo är det ingen dum idé att stå upp och bryta lite för extra styrketräning när du cyklar.

Jag gick på en HT, trots ryggproblem när den inköptes. Jag ville meka mindre och jaga känsla snarare än tider. Behöver sällan jaga någon annan, men om resten av dina cykelkamrater kör heldämpat så vill du oxå ha det…

Köp en heldämpad om det är det du vill ha. Men om du inte har långturer i jobbig terräng som mål, så kanske ryggen inte ska få så mycket makt över beslutet?

Efter mina ryggproblem hade jag som mål att kunna cykla i skogen över huvud taget. Det går utmärkt nu, med en HT. Jag skulle nog tycka det var jättekul även med en heldämpad.

Det går ju att rättfärdiga en heldämpad med ryggproblem. Lösningen på mina ryggproblem var och är styrketräning.

Är det fyratimmarsrundor på rotig stig, så vill en ju gärna sitta en del såklart. Så är det tanken, är ju en heldämpad bra av flera skäl. För kortare rundor i bra tempo är det ingen dum idé att stå upp och bryta lite för extra styrketräning när du cyklar.

Jag gick på en HT, trots ryggproblem när den inköptes. Jag ville meka mindre och jaga känsla snarare än tider. Behöver sällan jaga någon annan, men om resten av dina cykelkamrater kör heldämpat så vill du oxå ha det…

Köp en heldämpad om det är det du vill ha. Men om du inte har långturer i jobbig terräng som mål, så kanske ryggen inte ska få så mycket makt över beslutet?

Efter mina ryggproblem hade jag som mål att kunna cykla i skogen över huvud taget. Det går utmärkt nu, med en HT. Jag skulle nog tycka det var jättekul även med en heldämpad.
Absolut är det ju så att övrig träning ska in och den jobbar jag med dagligen ? Det ligger något i ditt resonemang, tack för input ?

Oavsett cykel så är stark core a och o för mtb-cykling. Just ländryggsstärkande övningar finns det väldigt mkt av så förhoppningsvis tycker du cykling är så skoj att du kommer igång med styrkeövningar för ryggen tack vare detta.

Helt klart är fulldämpat skonsammare än hardtail men hardtail kommer stärka ryggen bättre då du dels får arbeta mer med core muskulaturen och dels kommer resa dig ur sadeln mer för att inte skaka sönder. Hardtail är mer kul än bekvämt. Fulldämpat både kul och bekvämt. Hardtail med bra teknik, styrka och uthållighet är fasen det roligaste. Det blir så ärligt och så återkopplade att hjärnans belöningssystem kickar in fruktansvärt hårt. Men till dig så skulle jag rekommendera en fulldämpad 29tums hjul med ca 120-130mm fjädringsväg. Mest allround för en nybörjare.

Jag kör samma stigar på min ht som på min fs (till en viss gräns, jag kör inte större dropp på htn) och jag blir tröttare i ryggen/får mer ryggträning av rundor på htn. Kör mest i Nackareservatet.
Edit: fast även jag rekommenderar en fs till en nybörjare på mtb, snabbare väg in i att klara av teknisk stig, mer potent knark helt enkelt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp