Fulldämpad stighoj för 15.000kr?

Matthias87

Aktiv medlem
Tänkte skaffa mig en stighoj nu. Är trött på att gunga runt på Demo 8:an på XC-rundorna. Vill ha så mycket hoj som möjligt för pengarna, såklart.

Har fastnat för YT Industries Wicked 150 då bara delarna på den hojen utan ramen inräknad, går på nästan 22.000kr. Är lite fundersam på hur ramen är bara. Är det någon som har testat den eller som har några tankar om den iaf?

/Matthias

Oj, den Canyonen var verkligen intressant! Ska kolla upp delarna lite mer, men nu blev jag sugen på att beställa en sådan!

Båda väger in på 14,4 kg utan pedaler, och verkar vara hyfsat likvärdiga i specen. Något dyrare delar på YT:n, men så kostar den ju också 700kr mer. Vet inte om frakt ingår i priset på hojarna.

Svårt val detta...

På en AM-hoj ska du ju trampa runt och köra fort, då brukar längre hojar vara att föredra för de flesta. Jag hade kört M, är den lite lång kan du ju smälla på en kortare styrstam?

Är nog sant som du säger Westman.

Räknade ihop delarna igen på båda hojarna. Måste räknat fel innan.

Canyon Nerve AM 5.0 på CRC (exkl ram): 15470kr

YT Wicked 150 på CRC (exkl ram) 18200kr

Hittar inget om hjulen någonstans, så värderade båda paren till 2000kr.

Någon som kört på likadana hjul? Vilka är bäst?

Jag som är 176cm lång hade nog också kört på en medium, även om både de hojarna är lite större än den Iron Horse mkIII i medium som jag trampar runt på i skogen just nu. Eftersom du kommer från DH-svängen lär du nog trivas att byta till kortare styrstam ifall reachen känns lång i grundutförande.

För att göra ditt beslut svårare: varför inte titta på Nerve AM6 istället? Boost valve-bakdämparen är mycket trevlig och ska du köra hårdare nerför är den mer kontrollerad än den vanliga RP2an som sitter på femman. Hjulparet är också bättre. Fox 32 Talas FIT är bättre på pappret (läs dyrare) men jag personligen tycker inte den är jättebra i praktiken. Dock har den 15mm genomgående axel fram = styvare.

AM-Femmans Revelation RL, har den lågfartskomp? Bromsdyk är skitjobbigt vid hårdkörning.

YTn ser bra ut på gaffelfronten givet att RLT också har kompressionsdämpning, hjulen är dock ett osäkert kort.

Jag fyller ju snart 25, då är man ju nästan gubbe...

14,4kg tycker jag låter jättelätt, men det är väl för att min blyklump väger en bit över 20kg nu.

Westman: AM6an är säkert värd att fundera på också. Som vanligt när man ska köpa, så kollar man på dyrare och dyrare och dyrare grejer...

Ringde både Canyon och YT nu.

Canyon har två års garanti på allting, förutom ramen som har sex års garanti.

YT har två år på allting.

Sen om ramen går av erbjuder ju tyvärr inte YT någon "Swap after impact" på Wicked150 ramen. Canyon erbjuder bra priser på ny ram om den går av. Halva priset första året, 5600kr ungefär.

Men nu kommer man ju aldrig kunna bestämma mig! :P

Har även kollat på en beggad Giant Trance X1 från 2008. Lite billigare alternativ.

Commencalen är också schysst. Du får nog helt enkelt bestämma dig för vilken du vill ha mest, vilka komponenter du vill ha, eller vilken geometri du vill ha.. Alla du radat upp är bra köp.

Jag hade gått på antingen YT:n eller Commencalen. Alla alternativ är så pass lika att jag hade enbart gått på utseende och där förlorar Canyon och Radon.

Jag tycker faktiskt Nerve AM är snyggare än YT:n. YT:n tycker jag er lite barnslig ut. Men den har ju lite bättre komponenter. Och YT erbjuder tydligen Swap after impact med deras Wicked150 också. Commencalen får jag jag beggad i bra skick för 11k, så det är ju billigare. Men då är det ju ingen garanti.

Matthias87 skrev:
-------------------------------------------------------
> YT har två år på allting.
>
> Sen om ramen går av erbjuder ju tyvärr inte YT
> någon "Swap after impact" på Wicked150 ramen.
> Canyon erbjuder bra priser på ny ram om den går
> av. Halva priset första året, 5600kr ungefär.

Matthias87 skrev:
> Och YT erbjuder
> tydligen Swap after impact med deras Wicked150
> också. Commencalen får jag jag beggad i bra
> skick för 11k, så det är ju billigare. Men då
> är det ju ingen garanti.

Säker på detta? ;)

Ska du köra XC borde du väl titta på en XC-hoj och inte en AM-hoj?

14 kg är ganska mycket om resten av gänget rullar runt på max 11 kg.

Jag väger mycket, vill ha möjligheten att kunna bränna på utför, och är inte alltid alltför smooth, så jag tror en AM-hoj är bra för mig.

Hej Mattias,
Jag kör själv på en Canyon Nerv AM 6.0, Jag är 177cm och valde storlek M. Jag är väldigt nöjd med både cykeln i sig och med storleken men å andra sidan så kom jag från en Radon hardtail och har inte så mycket att jämföra med.

Lycka till med valet!

Jag tror att du gör helt rätt i att välja en am hoj istället för en xc. Jag misstänker att du (som jag) kanske mest är ute efter en cykel som du kan ha lite roligt på samtidigt som du får lite bättre flås.
Jag har också bara haft DH och heldämpade 4x/slalom hojjar tidigare men köpte mig en Iron Horse Bootleg på rea på CRC. Gillade dock inte den ramen när det lutade på lite. Köpte därför en Transition Covert ram eftersom jag inbillade att det skulle vara lite mer utförsgeo på den ramen, och den funkade bättre. :) Höjde även gaffeln från 100mm till 120mm vilket kanske är i lägsta laget (140mm bak) men bb blir lite lägre och den funkar bra till stigåkning. Skaffade en 70mm stam och ett 75cm styre också.
Covert ramen är i strl small vilket jag tycker funkar bra eftersom jag är mer ute efter att ha roligt än trampeffektivitet (jag är 179cm lång).

Bladin skrev:
> Jag tror att du gör helt rätt i att välja en am
> hoj istället för en xc. Jag misstänker att du
> (som jag) kanske mest är ute efter en cykel som
> du kan ha lite roligt på samtidigt som du får
> lite bättre flås.
> Jag har också bara haft DH och heldämpade
> 4x/slalom hojjar tidigare men köpte mig en Iron
> Horse Bootleg på rea på CRC. Gillade dock inte
> den ramen när det lutade på lite. Köpte
> därför en Transition Covert ram eftersom jag
> inbillade att det skulle vara lite mer utförsgeo
> på den ramen, och den funkade bättre. :) Höjde
> även gaffeln från 100mm till 120mm vilket kanske
> är i lägsta laget (140mm bak) men bb blir lite
> lägre och den funkar bra till stigåkning.
> Skaffade en 70mm stam och ett 75cm styre också.
> Covert ramen är i strl small vilket jag tycker
> funkar bra eftersom jag är mer ute efter att ha
> roligt än trampeffektivitet (jag är 179cm
> lång).

+1

Tillbaka
Topp