Fullface för bikepark

Sluggo112

Aktiv medlem
Fullface för bikepark
Tjaba!

Nu har jag letat runt utan att hitta vettiga svar på mina funderingar så därför startar jag en ny tråd om det här ?

Jag har nu i vinter skaffat en DH hoj att leka med till våren, men känner verkligen att det kan vara en bra idé att skaffa en mer passande hjälm än min speedframe jag har i skogen!

Så då till frågorna/funderingarna

Jag har fastnat för fox proframe vilken jag tycker verkar vettig då man även skulle kunna använda den när man trampar lite stökigare leder i skogen, MEN jag läser även att många inte rekommenderar den till DH/park pga att det är en softshell ?

Vilket då leder rakt in i nästa fråga angående vad det på riktigt är vad som skiljer på en Crosshjälm och en DH hjälm... Det "vanligaste" jag hittar är vikten.. Men nu när jag kollar närmre på det så väger tex en FOX RAMPAGE PRO CARBON 1200g medans min airih aviator (Crosshjälm) väger 950g så i det läget borde ju Crosshjälmen vara betydligt bättre? DH hjälmen kanske dock är betydligt luftigare?

Tanken jag har just nu är dock ändå att köpa en proframe för då har jag så att säga en av varje, speedframe i skogen, proframe i skogen samt i parken (så länge man känner sig som en rookie) och airoh aviator om man ska testa någon aggressiv dh led samt när man börjar lära sig/våga hoppa ordentligt

Eller tänker jag helt galet? ?

Mvh Jimmy

Fullface för bikepark
Den största skillnaden som en gång var var att MX hjälmar behövde skydda för krasher i högre hastigheter och var därför tyngre. Men det har skett en hel del i utvecklingen och MX hjälmar har blivit sjukt mycket lättare nu!
Jag tror det var en större diskussion förr när mer vikt på huvudet = större risk för nackskador.

Sen att DH hjälmar kanske är mer designade för andra typer av smällar än MX hjälmar är en annan femma. Tror detta har mycket med fabrikat att göra också.

Om du vill ha en proframe så kör på det! Dom är fullt dugliga och mer än kapabla till för de flesta cyklister.
Jag kör en proframe när jag kör snabbstig och gillar den. Enda klagomålet är att kardborren vid pannan kan klia.

Fullface för bikepark
Fundering: tyngre hjälmar typ MX har väl fördelen att man kan krocka fler gånger med innan man behöver byta. Lättare frigolithjälmar är väl mer "engångs" ?
Sen är det väl bara vilken teststandard som uppfylls som kan berätta om säkerhetsnivån.
Eller finns det någon parameter till jag bör tänka på?
Jag står i tankar att skaffa fullface till båda barnen nu och vill vara totalt överbeskyddande.
Har köpt en Endura 500 fullface och den har alla standarder jag känner till och är sjukt lätt. Den passar bra på båda barnen och de gillar den. Enl. mig spon-on! Men som omhuldande far; finns det alternativ ? Den är t.ex. dyr.
Kanske någon här på forat har längre erfarenhet vad som funkar bäst/bra i längden?
Vi cyklar oftast utför, enduro och cykelpark.

/Emil

Fullface för bikepark
Ja men då känns det ju lite som jag tänker att det inte direkt är någon skillnad på en modern mx kontra en DH förutom då möjligen ventilationen ?

Fullface för bikepark
Jag tror DH-hjälmar har krav på sig att inte ha för stora öppningar där pinnar kan fastna. Vet inte hur det är på crosshjälmar.

Fullface för bikepark
Jag tror DH-hjälmar har krav på sig att inte ha för stora öppningar där pinnar kan fastna. Vet inte hur det är på crosshjälmar.

Tjena!

Inte ett problem på en Airho Aviator iallfall. De större hålen har nät i sig så där kommer inte några pinnar.
Men rent värmemässigt är den nog värre än en DH kruka.

Fullface för bikepark
Så skulle det absolut kunna vara, åtminstone fox är det så på, proframe har ju stora hål medans deras DH är nätade ? Crosshjälmarna är det inga stora hål i alls typ

Fullface för bikepark
Ja men då känns det ju lite som jag tänker att det inte direkt är någon skillnad på en modern mx kontra en DH förutom då möjligen ventilationen ?

Jo de är optimerade för att krocka i olika hastigheter och med olika sätt att slå i marken men det är säkert marginellt.

Fullface för bikepark
Jag åkte skoter i en poc coron i -20 då min skoterhjälm inte hade anlänt på posten. Satan i gatan vad kallt det var trots balaclava, grym skillnad på ventilation.

Min skoterhjälm är lättare än min poc coron.

Fullface för bikepark
Jo de är optimerade för att krocka i olika hastigheter och med olika sätt att slå i marken men det är säkert marginellt.
Så är det säkert också ? men i det läget borde om något en mx hjälm vara bättre ? samtidigt kanske du hjälmen är mer anpassad för att ta smällar av spetsiga stenar?

Oavsett borde båda 3 fungera bra i en bikepark skulle jag tro

Fullface för bikepark
Jag åkte skoter i en poc coron i -20 då min skoterhjälm inte hade anlänt på posten. Satan i gatan vad kallt det var trots balaclava, grym skillnad på ventilation.

Min skoterhjälm är lättare än min poc coron.
Haha ja där blir det ju ännu mera tydligt ? men då är det som jag trodde framför allt ventilationen som skiljer,en då borde en proframe vara tillräckligt ?

Tillbaka
Topp