Fullface hjälm för stigcykling?

Bell Super Air R är väldigt lätt luftig och går att köra som öppen om man vill ta bort käkskyddet också.
Den är inte certad för DH dock, men för stigcykling är den säker.

Specialized Gambit är lika lätt som Super Air R och är DH-certifierad. Jag använder den till utförscykling men det gick bra att cykla några hundra höjdmeter uppför i varma alperna.

Specialized Gambit är lika lätt som Super Air R och är DH-certifierad. Jag använder den till utförscykling men det gick bra att cykla några hundra höjdmeter uppför i varma alperna.
Har man obegränsad budget är den helt klart ett bra alternativ. Om det är främst för stigcykling kan ju en konverterbar vara bättre för att vara mer flexibel beroende på stigtyperna.

Det finns nuförtiden många modeller, sök på enduro fullface så brukar de lätta, luftiga dyka upp.

Det är väldigt personligt med huvudform så svårt att rekommendera exakt modell. Något som jag brukar kolla efter är Fidlockspänne som knäppning, de med klassisk D-ring är riktigt meckiga att få upp. Läs lite recensioner så brukar det nämnas hur luftiga de är. Låg vikt är också trevligt, de lättaste är under 700 g.

De modeller jag haft, som alla vart ok, är:
Troy Lee designs stage
Poc Otocon race
Fox Proframe

Alla kraschade så blivit tvungen att byta 😅, kommer nu testa Sweet protection Strayer.

Har man obegränsad budget är den helt klart ett bra alternativ. Om det är främst för stigcykling kan ju en konverterbar vara bättre för att vara mer flexibel beroende på stigtyperna.

Gambit kan man hitta med rabatt för mindre än Super Air R. Om man bara vill har en hjälm är en konverterbar såklart bättre. Men de flesta har redan en vanlig hjälm och om man inte vill byta på stig är det inte jobbigare med två hjälm.

Jag har en IXS Trigger FF MIPS. Riktigt lätt (600g), bekväm och välventilerad. Sitter bra, går att ha solglasögon under utan att det trycker på bågarna. Skramlar inte. Certifierad enligt ASTM F1952-15.

Har aldrig krashat med så kan såklart inte säga hur bra den skyddar men givetvis bättre än valfri öppen stighjälm.

jag kör en gammal bell super någonting med avtagbar. Jag kör den inte på stig om jag inte ska hoppa eller nåt. Den är luftig som en vanlig hjälm. Den är inte DH certad. Jag använder den mest i park men jag kör inte så snabbt

Jag har en IXS Trigger FF MIPS. Riktigt lätt (600g), bekväm och välventilerad. Sitter bra, går att ha solglasögon under utan att det trycker på bågarna. Skramlar inte. Certifierad enligt ASTM F1952-15.

Har aldrig krashat med så kan såklart inte säga hur bra den skyddar men givetvis bättre än valfri öppen stighjälm.
Jag kan tipsa om den också, även om jag för säkerhets skull pensionerat den efter ett par rejäla krascher som alla har slutat lyckligt. Den har justerbart spänne i nacken likt vanliga hjälmar vilket gör att den kanske passar fler huvudformer.

IXS trigger FF Mips! Sitter som en vanlig stigkruka och är jättebra ventilerad. Jätteplus, som Simoon säger, att man kan köra med vanliga cykelbrillor utan problem. Jag kör min när jag cyklar uppför berg som jag sen tänker cykla nedför.

Tillbaka
Topp