Fullface till stigcykling - är det jobbigt?

Johan820

Medlem
Funderar på att köpa mig en fullface trots att jag bara kör stigcykling. Tänker att man aldrig kan vara för försiktig. Jag tänker mig en lätt modell som är som en vanlig hjälm fast med chinguard, alltså inte en riktigt downhill-hjälm. Någon som har en sådan och vill berätta hur det är? Stör det synfältet mycket?

jonte987

Aktiv medlem
Nja, jag hade inte kört xc med det i alla fall och ryggskydd känns mer angeläget

Tomcaten

Aktiv medlem
Fråga mig, inte varit utan det sedan -17. Den gången jag behövde köras in hade jag faktiskt inte det(enda gången på året) men hade ansiktet träffat det som träffade bröstkorgen hade jag sett annorlunda ut idag så varje gång jag snörper på mig FF känns det lite bra säkerhetsvis.

Tomcaten

Aktiv medlem
Det stör inget som helst med synfältet såvida du inte har ett märkligt behov av att titta i periferin istället för rakt fram (y)
Luft kommer in men lämnar inte lika lätt. Det är det negativa men man överlever det.

David C

Medlem
Har en troy lee designs stage som jag använder ibland även vid stigcykling och har inte det minsta problem med sikten eller något annat heller. Hjälmen är förhållandevis lätt och luftar sig bra och när det blir lite svalare ute är den snarare lite mysig att dra på sig. Men jag använder oftast dock en vanlig stighjälm (Troy Lee a2)

implor

Aktiv medlem
Är det inte onödigt med en delbar om man vill köra FF?
kan ju skönt att inte ha FF om man har lite transport sträckor.

går i liknande tankar som TS. Kommer nog köpa en delbar hjälm med MIPS. Helst så ska den duga på bikeparks men inte kollat vilka standarder som ska uppfyllas.

Fågelben

Medlem
Jag använder ibland fullface (Bell Super 3r) om jag ska ut nån timme eller två på kuperade och tekniska stigar. Tycker inte det är några större problem. Lite tyngre och lite svettigare. Har även en ryggsäck med ryggplatta.

På längre turer kör jag alltid vanlig stighjäm.

Frågan är relevant tycker jag. Många av dagens cyklar är så pass kapabla att det går att köra riktigt fort utför, även i stökig terräng. Skaderisken borde väl rimligen öka i samma omfattning om/när man väl vurpar vilket ökar behovet av skydd.

jonte987

Aktiv medlem

går i liknande tankar som TS. Kommer nog köpa en delbar hjälm med MIPS. Helst så ska den duga på bikeparks men inte kollat vilka standarder som ska uppfyllas.
3r är inte dh certad men väldigt luftig. Inte optimal för park men jag kör inte så fort.

Allt är en avvägning. Det verkar dumt välja ff för xc och sen köra ocertat i park.

Fundadores

Aktiv medlem

Giro Switchblade är i varjefall ASTM-certifierad för DH så det borde ju funka.

implor

Aktiv medlem
Bell Super DH MIPS kanske är rätt väg?

Verkar gå att dela på om kikar på bilderna.

nadderf

Aktiv medlem
Har en fox proframe som går både park och stökigare stig. Ganska luftig och certad för parken också

jonte987

Aktiv medlem
Det beror nog på vad man menar med stigcykling. För mig är det inte realistiskt med ff på längre rundor.

manneblask

Aktiv medlem

Jag kör Super DH på stig. Mest utan käkparti men det åker på om jag vet jag ska köra rejäl bröt eller höga konsekvenslinjer, svenduro och bikepark. Jag är asnöjd och tycker den funkar bra till både och.

implor

Aktiv medlem
Jag kör Super DH på stig. Mest utan käkparti men det åker på om jag vet jag ska köra rejäl bröt eller höga konsekvenslinjer, svenduro och bikepark. Jag är asnöjd och tycker den funkar bra till både och.
Kul!

Har själv första generationen Bell super men saknar käkpartiet. Gillar modellen starkt.

Dell Super DH Mips har följande cert:
Certifications: ASTM F-1952-15, ASTM F2032-15, CE EN1078, CPSC Bicycle

ponx

Aktiv medlem
Jag brukat köra min Bell super 2 på vintern ibland och det är inga problem. Jag har kört den annars också några gånger och den är rätt sval samt att den släpper ut bra med luft från andningen. Tyvärr så passar den inte så bra på mitt huvud så nu kör jag mest vanlig hjälm.

Borde köpa en ny delbar eller en luftig/lätt FF som är skön och som man kan ha på julsemestern. Det är döden att klättra stig i vanlig fullface när det är 20 grader varmt.

jonte987

Aktiv medlem
Min tanke är att man ha hakpartiet på väskan tills det börjar gå rejält utför likt bilden nedan.

Ja, det är tanken. Jag har gjort det noll ggr. Delade den på semestern nyss eftersom jag bara hade med ff annars aldrig.

Men vid längre transport hade jag gjort det.
Vanligt sket transport på grus eller uppåt blir utan hjälm men det får man väl inte i uppstyrda sammanhang

marr

Moderator
Forumvärd
Finns det lika luftig som inte är delbar? Det är ingen nackdel. Alltid ff tror jag inte på som sagt. Hemma har jag två hjälmar men på semestern delar jag den ibland.
Jag skulle säga att min 100% trajecta är luftigare än både 2r och super air. Plus att den äe dh-klassad.

Valhalla_

Aktiv medlem

Jag kör super dh och skulle väl säga att den är lite för varm för stigcykling med hakskyddet på (även om det fungerar hyfsat). Kör den på stig utan hakskydd och när jag ska köra park eller lite mer gnar så åker hakskyddet på. Har det dock inte i väskan utan hemma eller på hjälmen.

Super dh är rätt mycket mer gedigen än super 3r men jag tror den sistnämnda är mer lämplig om man vill köra hakskyddet på när man kör stig eftersom den är avsevärt mer luftig.

jonte987

Aktiv medlem
Jag skulle säga att min 100% trajecta är luftigare än både 2r och super air. Plus att den äe dh-klassad.
Då är den helt klart ett alternativ. Vid ett fåtal tillfälle är det bra med delbart men det får ställas mot certet.

Edit. Men på bild ser den varmare ut

marr

Moderator
Forumvärd
Har du provat de andra? Tycker då inte den ser mer luftig ut i allmänhet, förutom kanske hakskyddet som har rätt stora öppningar.
Har både 2r och super air i huset... Den sitter inte lika tight på huvudet, främst i sidorna. Vilket skapar luftcirkulation på ett helt annat sätt. Plus att käkskyddet är ytterst luftigt.

jonte987

Aktiv medlem
Bell super dh är både delbar och certad. Men tänker man köra enbart fullface är det förstås en onödig funktion att betala för.
Ja, fast den ser också ut att vara varmare. Vilket inte är så konstigt.

Oavsett tror jag inte på att alltid köra ff så det är delbart och/eller två hjälmar för min del. Blir kanske en super dh vad det lider

implor

Aktiv medlem
Har både 2r och super air i huset... Den sitter inte lika tight på huvudet, främst i sidorna. Vilket skapar luftcirkulation på ett helt annat sätt. Plus att käkskyddet är ytterst luftigt.
Bra input! :)

Om TS inte har något emot att ha FF hela tiden så kanske det är värt att testa!

Själv tror jag mera på delat men är väldigt olika som man hur man cyklar.

Var i Falun i helgen och testade deras DH leder. Då kändes det som FF hade varit skönt att ha. Efter 4-5 åk så blev jag sugen att testa XC/Trail stigarna runt området. Nu är en FF lite överdrivet istället.

Är självklart en nischad produkt. Bäst är nog alltid en dedikerad FF hjälm och en vanlig. Problemet är att man aldrig kommer palla släpa med 2 hjälmar.

marr

Moderator
Forumvärd
Ja, fast den ser också ut att vara varmare. Vilket inte är så konstigt.

Oavsett tror jag inte på att alltid köra ff så det är delbart och/eller två hjälmar för min del. Blir kanske en super dh vad det lider
Jag gav upp konceptet 2 i 1. Efter 2r, och sweets hjälm. Valde en riktigt bra stighjälm och två FF. En lätt och en stor. Kände aldrig någonsin behovet av att byta under en runda.

implor

Aktiv medlem
Är ett ganska intressant ämne detta med hjälmar (och skydd överlag).

Kanske finns intresse med en "mega tråd" där godkända modeller (Vanlig hjälm, delbart, FF) pinnas i översta inlägget. Tycker det är lite små djungel över det hela. Få sidor ha filter och färre skriver vad dom faktiskt är godkända för.

Octagon

Aktiv medlem
Jag använder ibland Fox Proframe till vanlig stig eftersom jag har GoPro fäste på hakskyddet. Det funkar bra, blir inte så svettig och den hindrar inte flåset. Anledningen att inte ha den är väl ren fåfänga och att jag tror att andra förväntar sig att jag ska hoppa långt och tufft med en sån hjälm på.

Avtagbar chinbar kanske är bra i alperna om man vevar uppåt en timma, men här hemma är det oftare upp och ner om vartannat och det verkar mest drygt att meka av och på. Dessutom är den ju inte i vägen, i alla fall inte på Proframe. Den är mindre störande än knäskydd i alla fall.

jonte987

Aktiv medlem
Jag gav upp konceptet 2 i 1. Efter 2r, och sweets hjälm. Valde en riktigt bra stighjälm och två FF. En lätt och en stor. Kände aldrig någonsin behovet av att byta under en runda.
Nä, precis. Om man bara kan ta med en hjälm på semester eller om man måste trampa många höjdmeter med hjälm så ser jag nytta. Det senare är väl fallet om man åker nånstans högt och uppstyrt? Att man inte får trampa utan?

marr

Moderator
Forumvärd
Nä, precis. Om man bara kan ta med en hjälm på semester eller om man måste trampa många höjdmeter med hjälm så ser jag nytta. Det senare är väl fallet om man åker nånstans högt och uppstyrt? Att man inte får trampa utan?
Du åker bil på semestern, hur kan du inte få plats med två hjälmar? Tyvärr men ja köper det inte. Jag har testat, det fungerar inte för mig.

jonte987

Aktiv medlem
Du åker bil på semestern, hur kan du inte få plats med två hjälmar? Tyvärr men ja köper det inte. Jag har testat, det fungerar inte för mig.
Resten av familjen ska med också. Dessutom kan det snart bli åtta hjälmar totalt i så fall. Överväger seriöst att köra med släp på semester i framtiden.

Sen flyger väl folk på semester också har jag hört.

Men jag håller med om att man inte micklar med det på en vanlig sketrunda hemma.

Der Kaiser

Aktiv medlem
När jag såg den här videon bestämde jag mig för att inte ersätta min 2r med en super Air vars hakskydd Bell kallar "scratch Protection for your face" eller nåt sånt, utan nästa blir en 3r. Med förutsättningen att jag har en dh klassad "full time" FF...

Fredrik S

Aktiv medlem
I vanlig motocross kör man ju fullfacehjälm i stort sätt helt utan ventilation och det funkar ju. Blir man verkligen varmare om huvudet av att rulla nerför en flowstig i en bikepark än av att köra ett 45 minutersheat på en stalpig crossbana?

jonte987

Aktiv medlem
I vanlig motocross kör man ju fullfacehjälm i stort sätt helt utan ventilation och det funkar ju. Blir man verkligen varmare om huvudet av att rulla nerför en flowstig i en bikepark än av att köra ett 45 minutersheat på en stalpig crossbana?
Det är väl trampa det gäller inte liftåkning?

yonsson

Aktiv medlem
Bell super 3r är nog det du letar efter.
Jag hade en sådan förra året och bytte till Bell Super Air R i år.
Löjligt dyrt köp utan något egentligt behov men tyckte den var så jäkla snygg. Den sitter klockrent och andas mycket bättre än 3R. Kan varmt rekommendera Super Air R.Plockar bara av hakpartiet när det ska familjecyklas.

Jag skulle för övrigt aldrig köra i skogen utan FF. Som gammal mc-förare skiter jag fullständigt i om det ser överkurs ut med fullface.

Hälsingland

Aktiv medlem
Jag köpte en Bell super 3R och trodde jag skulle använda den med hakskydd ibland, visst det har nog hänt 1-2ggr på hemmastigarna när det skulle jagas tider utför, och på 2 ESS-tävlingar 2019 och en dag i Järvsö. Sen köpte jag en POC coron för utförsåka och en POC tectal till stigen (Bell:en spände och gav mig huvudvärk) så nu hänger den på väggen i garaget mest.

yonsson

Aktiv medlem
Men 100%-hjälmen ser ju enorm ut också. Och har den MIPS?

Edit: Air R har en inre kopp som skapar viss distans till skalet.

marr

Moderator
Forumvärd
Men 100%-hjälmen ser ju enorm ut också. Och har den MIPS?
Skiter i hur den ser ut, den är skön :) den har någon form av variant på mips. Annat varumärke. Jag upplever den som mindre varm än 2r.

Dock är jag inte som dig. Jag kör inte alltid med FF i skogen, jag gör det bara när det vankas någon form av mer riktad utförs. En stigrunda, tar jag alltid trailhjälmen.

yonsson

Aktiv medlem
Skiter i hur den ser ut, den är skön :) den har någon form av variant på mips. Annat varumärke. Jag upplever den som mindre varm än 2r.

Dock är jag inte som dig. Jag kör inte alltid med FF i skogen, jag gör det bara när det vankas någon form av mer riktad utförs. En stigrunda, tar jag alltid trailhjälmen.
2R, 3R och Air R är dock helt olika upplevelser, så inte TS blandar ihop det. Air R är som sagt mycket luftigare än 3R och 3R sägs vara luftigare än 2R.

MIPS-grejen kanske är lite fjantigt men för mig ger det trygghet eftersom det är utvecklat av Kungliga Tekniska Högskolan & Karolinska Institutet.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer