Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Avtagbart käkskydd. Enbart DH-varianten som är DH-klassad dock.Bell Super är väll ingen FF hjälm?
Fast modellerna heter Air, 3R eller DH.Avtagbart käkskydd. Enbart DH-varianten som är DH-klassad dock.
Du kunde varit tydligare med att du mest ville märka ord i Brams inlägg, men det är ok.Fast modellerna heter Air, 3R eller DH.
min meaning var inte att märka ord utan att påpeka att han inte skrivit vilken hjälm han har (ganska viktigt om man vill rekommendera något). Bell Super är en familj av produkter med olika passform och funktion. Om han är väldigt nöjd så kanske han ska precisera vilken modell det är ;).Du kunde varit tydligare med att du mest ville märka ord i Brams inlägg, men det är ok.
Oj. Jag visste inte att det kunde bli så otydligt.min meaning var inte att märka ord utan att påpeka att han inte skrivit vilken hjälm han har (ganska viktigt om man vill rekommendera något). Bell Super är en familj av produkter med olika passform och funktion. Om han är väldigt nöjd så kanske han ska precisera vilken modell det är ;).
jamen sådär !!Oj. Jag visste inte att det kunde bli så otydligt.
Nu har ju jag inte gjort nån doktorsavhandling i Bells sortiment av hjälmar...
Ibland kan man ta bort kindkuddarna och få mycket bättre ventilation o hörsel, men hjälmen sitter lite sämre. Man kan se EWS åkare på långa transporter med kuddarna innanför googlebandet.Kört Mainline två turer nu, en kuperad stigrunda 15 km blandad stig med 350 m stigning, och en enduro-ish utflykt med mycket pushbike. Inga konstigheter. Tyngden märktes inte alls. Ventilationen är ju svår uttala sig om i 3 plusgrader, om den är tillräcklig... men kändes som det drog bra med luft genom. ”Munhålet” är ju bra placerat också så man andas rakt ut, inte mot hjälmens insida.
Helt fri sikt i periferin, ser inte kanten ens om jag försöker.
Det enda som stör mig är ljudet, att man hör omgivningen sämre i en slags burkig mono och man istället hör sig själv och hjälmljuden mer. Helt klart ett minus för naturupplevelsen för mig.
Beroende på modell kan det nog vara dumt ta av kuddarna för ofta också. På Proframe så var hålen som kindkuddarna fäster i väldigt klena och oförstärkta, de blev märkbart uttöjda och skadade bara av att ta i och ur en gång, känns inte som de håller för upprepad i/urtagning... man får bli pro och hjälmsponsrad så löser det ju sig ?Ibland kan man ta bort kindkuddarna och få mycket bättre ventilation o hörsel, men hjälmen sitter lite sämre. Man kan se EWS åkare på långa transporter med kuddarna innanför googlebandet.
På min Bell sitter de med velcroBeroende på modell kan det nog vara dumt ta av kuddarna för ofta också. På Proframe så var hålen som kindkuddarna fäster i väldigt klena och oförstärkta, de blev märkbart uttöjda och skadade bara av att ta i och ur en gång, känns inte som de håller för upprepad i/urtagning... man får bli pro och hjälmsponsrad så löser det ju sig ?
Åk till bikeyard i kungsbacka och prata med Daniel Meier, de har bra fullfacemodeller inne. Du kmr få toppservice!Hej,
Var uppe i Änggårdsbergen och förlorade några tänder i helgen, så när ansiktet väl läkt ihop funderar jag på om det inte är dags för full face för mig, trots mer eller mindre bara stigcykling, kan ju tydligen sluta illa det med
Så behöver tips på lämpliga modeller, lätta och bra luftflöde viktigast, och kanske framför allt var man kan prova/köpa dem i butik runt Göteborg. Betalar "gärna" extra för lyxen att kunna prova innan köp och hjälm känns väldigt nödvändigt att prova noggrant.
Uj, hoppas du läker ihop snabbt. att råka ut för urslagna tänder.?Hej,
Var uppe i Änggårdsbergen och förlorade några tänder i helgen, så när ansiktet väl läkt ihop funderar jag på om det inte är dags för full face för mig, trots mer eller mindre bara stigcykling, kan ju tydligen sluta illa det med
Så behöver tips på lämpliga modeller, lätta och bra luftflöde viktigast, och kanske framför allt var man kan prova/köpa dem i butik runt Göteborg. Betalar "gärna" extra för lyxen att kunna prova innan köp och hjälm känns väldigt nödvändigt att prova noggrant.
Jag har en Endura mt500 (icke-fullface) och det känns lite som att den inte är för den med långsmalt huvud i djupled om det går att förstå vad jag menar. De verkar sjukt lätta även som fullface dock.Har läst kommentarer på forat att Endura-hjälmen inte passar vissa huvudformer.
Så det är mina två tips på lätta hjälmar jag kan stå bakom.
Bell superairR
Endura mt500
Tack för tips, bra med butik för klämma känna också :)Åk till bikeyard i kungsbacka och prata med Daniel Meier, de har bra fullfacemodeller inne. Du kmr få toppservice!
Tack, tar väl någon vecka till innan man är fit for fight ;)Uj, hoppas du läker ihop snabbt. att råka ut för urslagna tänder.?
Jag har en Bell Superair R. Den är helt OK m.a.p. vikt och vädring. Kör jämt med hakskyddet numera.
Har köpt Endura mt500 till båda barnen. Inget löstagbart hakskydd men en otroligt lätt DH certifierad hjälm. Kompisen har samma Endura-modell som barnen och tycker den är helt OK för enduro (trampa uppförs).
(Så får man inte göra, men jag har tagit bort "bikakan" som sitter framför munnen på barnens hjälmar för att förbättra ventilationen. (Sen fick pojken en humla i munnen när vi var i Järvsö sist. Så bikakan har iaf funktion som insektsslydd))
Har läst kommentarer på forat att Endura-hjälmen inte passar vissa huvudformer.
Så det är mina två tips på lätta hjälmar jag kan stå bakom.
Bell superairR
Endura mt500
Tack för tips, numera är jag trygghetsknarkare så jag vill gärna ha MIPS eller motsvarande.IXS Trigger är ju en lättviktare. Vet inte om den finns i butik men annars så rear Bike24 ut icke-mipsmodellen.
Det ör just det jag vill undvika och Klarna står på min "undvik om möjligt" lista ;) Men har du förslag på hjälm som passar på min önskelista så skriv gärna här igen, worst case får det bli från nätet.Jag slår ett slag för Bikester. Beställ några intressanta modeller och returnera de du inte vill ha. Använd klarna faktura så behöver du inte ligga ute med pengar.
Tack för tips, den verkar passa mina önskemål fint, nu gäller det bara att hitta var man köper dem över disk, om ens möjligt.Jag kör IXS trigger FF mips och den är kanonbra. Lätt, luftig men ändå så rejäl att jag kan köra park med den utan att bli nervös.
Kan bifoga en +1 på Bell Super Air R som jag köpte häromveckan. Har använt den dels vid liftåkning, och dels testat en stigrunda hemma. Hakskyddet var enkelt att sticka ner i det yttre öppna facket på min USWE rygga så jag kunde köra utan tills jag kom till stöket i skogen. Har lyckats 50-50 att sätta på skyddet med hjälmen på huvudet men känns som nåt man lär sig och då kan man få på det på 20 sekunder.
Även med hakskyddet är det bara marginellt varmare än en öppen hjälm tycker jag. När jag hade FF+goggles var det varmt emellanåt men det var inte mest hjälmens fel.
Hade inte planerat att använda den på vanliga rundor hemma mer än i undantagsfall, men det kommer nog bli att jag tar den som standard till höst och vinter i alla fall, finns inga nackdelar mer än fåfänga.
Krya på dig!
Tack :) Fåfängan lämnades kvar med tänderna i Änggården ;)Kan bifoga en +1 på Bell Super Air R som jag köpte häromveckan. Har använt den dels vid liftåkning, och dels testat en stigrunda hemma. Hakskyddet var enkelt att sticka ner i det yttre öppna facket på min USWE rygga så jag kunde köra utan tills jag kom till stöket i skogen. Har lyckats 50-50 att sätta på skyddet med hjälmen på huvudet men känns som nåt man lär sig och då kan man få på det på 20 sekunder.
Även med hakskyddet är det bara marginellt varmare än en öppen hjälm tycker jag. När jag hade FF+goggles var det varmt emellanåt men det var inte mest hjälmens fel.
Hade inte planerat att använda den på vanliga rundor hemma mer än i undantagsfall, men det kommer nog bli att jag tar den som standard till höst och vinter i alla fall, finns inga nackdelar mer än fåfänga.
Krya på dig!
Tack för heads upVill bara notera att Bell Super Air R INTE är godkänd för DH/park cykling. Dvs inte godkännd enligt ASTM F1952.
MTB Store på Övre Husargatan har ett bra utbud (hade innan sommaren i varje fall) av en massa hjälmar. Hyfsade priser oxå så man kan lika gärna passa på att gynna butiken om man hittar ngt som passar, för det är inte mkt billigare online.Hej,
Samma här, perfekt i park när det är varmt ute. Knappt märkbar skillnad när det gäller stig kontra min gamla ej full face när det gäller sikt och andning.Jag kör IXS trigger FF mips och den är kanonbra. Lätt, luftig men ändå så rejäl att jag kan köra park med den utan att bli nervös.
MTB Store på Övre Husargatan har ett bra utbud (hade innan sommaren i varje fall) av en massa hjälmar. Hyfsade priser oxå så man kan lika gärna passa på att gynna butiken om man hittar ngt som passar, för det är inte mkt billigare online.
Tackar för tips, helt glömt av dem trots att det var där jag köpte cykeln för några år sedanJa om du bor kring Gbg så åk till MTB-Store helt klart, ligger inte så långt från Änggårdsbergen
Återkom gärna med intryck, de verkar finns hos Sportson så man kan klämma lite innan ev köp ?Köpte en MET Parachute i dagarna som känns väldigt bra. Dock inget löstagbart hakskydd men lätt och luftig var den. Skall pröva den nästa helg i Järvsö...
Det enda problemet med IXS trigger FF mips är tillgängligheten för tillfället ? men verkar bra hjälm annars ?Samma här, perfekt i park när det är varmt ute. Knappt märkbar skillnad när det gäller stig kontra min gamla ej full face när det gäller sikt och andning.