Fullgung för ett medelsvetto [Nu med lite montering]

Cuprinol

Aktiv medlem
Nu ska det bli fullgung igen. Bygger denna hoj vid sidan av mitt "riktiga" åk, så delarna blir vad dom blir. Mer funktion än ren porr är tanken. Men som vanligt blir det nog svårt att hålla plånboken i styr.
Detta är ramen jag plockade upp idag. Sintesi Python... länkaget gör mig nostalgisk, får en tår i ögat när jag tänker på svunna tider med GT STS lobo i thermoplastic.

DSC02351.jpg

DSC02349.jpg

Ramen skall få sig en rejäl omgång. Först färgbortagningsmedel från biltema [edit: Det blev medel från Beckers istället] och sedan borstas för den där helrätta tuffa borstade looken. Funderar på en ljus lackad logga, men inte riktigt bestämt mig. Några förslag (seriösa tack) på något snyggt, tidlöst och billigt?

Som det ser ut nu till en början blir det:

Ram: Sintesi Python med en gammal vanilla dämpare (dämpare ej på bild)
Gaffel: Maverick Duc32 SC
Hjul: DaBomb på Hope BigUn
Vevar/vevlager: Shimano Hone
Styrlager: DaBomb
Styrstam: Noname lång cnc-fräst
Stolpe: Noname lackad svart
Styre: Answer någonting (XC - styre med lite rise)

Kom gärna med förslag på hur jag ska gå tillväga. Finns ju många erfarna cykelprojekterare här :) här

Senast redigerad av en moderator:
ÅÅÅHHHHH!!!! ÄLSKA!!!

Dra mig baklänges, fan vilken snygg ram!!

Edit: Ska vi bilda klubb?!?!

Jag tycker att det passar utmärkt med dekaler med grå outline mot borstad aluminium. Har det på min Yeti och gillar den diskreta looken det ger.

Vad gäller spec verkar du satsa på rätt lätta prylar, och det är nog rätt. Dock har du ju satt på dina toktunga hjul du har liggande. Inte sugen på ett byte mot Sun Single track på Sun Ringle Abbah och Xt? :)

Ser .... intressant ut. Hur fick du ihop SC32 med billigt förresten? =)

Sadel kan jag tipsa om WTB, går att få billigt, eller Biltema. Däck, kolla på Schwalbe och vad som passar dig i vikt och bredd.

Bromsar: Hayes HFX-9 är billiga, lättmeckade och helt okej, kassa slangar dock.

Det var någon som hade uppe Sram x.7 reglage och växel för 600kr eller nått i den stilen nyss, låter intressant.

Lycka till, ska bli kul att se vad slutprodukten blir.

Några ideer & kommentarer...

Lackering (eller halvt matt borstad finish) som på din Sovereign skulle vara mycket fint. Grått alltså.

Dekalerna (endast loggan "Sintesi") i metallic gun metal grey så att det matchar framdämparen. Kanske med vit outline, med tanke på dekalerna på fälgarna. Eller svart, så att det passar med färgen på stolpen, stammen och styret.

Jag tror den där Sintesi-ramen var framtagen för dual, den måste ha några år på nacken. Jag såg en sådan i Umeå, runt 2001 eller nåt ditåt. Kanske är den ännu äldre.

Som en färgglad detalj: Roger (tror det var han) har gjort en snygg grej på gaffelbenskydden på sin Avalanche. Massa olika cykelrelaterade dekaler i en enda "röra". Är mycket snyggare än vad jag beskriver det som. :)

TommyE skrev:
-------------------------------------------------------

> Som en färgglad detalj: Roger (tror det var han)
> har gjort en snygg grej på gaffelbenskydden på sin
> Avalanche. Massa olika cykelrelaterade dekaler i
> en enda "röra". Är mycket snyggare än vad jag
> beskriver det som. :)

Jo, det blev väldigt snyggt. En stilren ganska en- eller tvåfärgad cykel med en klick för att bryta av är läckert.

TommyE skrev:
>
> Som en färgglad detalj: Roger (tror det var han)...

Så blev det:

gaffelskygg1ws.jpg

Lite inspirerat av den där prototyp rockshox'en som hade kronan full av loggor. (Av http://www.bicyclerockers.com/ tror jag.)

Rätt cool ram, den där gamla Sintesi'n. Väldigt annorlunda. Även om den ser ut som GT'n... men de är ju inte så vanliga heller....

Du har ju redan ett par färgklickar som är svåra att få bort, naven. Jag röstar på att spraya det mesta mattsvart eller mörkgrått och rycka så mycket dekaler som möjligt. Låt bara naven vara guldiga. Inget mer lull-lull! :)

--------------------------------------------------------------------------------------------------
Skrivet av Westman idag 19:46

Jag tycker att det passar utmärkt med dekaler med grå outline mot borstad aluminium. Har det på min Yeti och gillar den diskreta looken det ger.

Vad gäller spec verkar du satsa på rätt lätta prylar, och det är nog rätt. Dock har du ju satt på dina toktunga hjul du har liggande. Inte sugen på ett byte mot Sun Single track på Sun Ringle Abbah och Xt? :)
---------------------------------------------------------------------------------------------------

Jodå, nog kan det bli snyggt alltid.. Men är inte din Yeti mer polerad än borstad? Ser väldigt blank och fin ut.

Att den ska vara lätt stämmer, men en del dom delar jag har just nu är ju inte det, t ex hjulen. Eventuellt flyttar jag över dessa
DSC02355.jpg
till Sintesin om jag vill pumpa fullgung. DaBomb hjulen och gaffeln är fortfarande till salu ;)

--------------------------------------------------------------------------------------------------
Skrivet av Fredrik Larsson idag 19:50 (Dölj användarens inlägg)

Ser .... intressant ut. Hur fick du ihop SC32 med billigt förresten? =)

Sadel kan jag tipsa om WTB, går att få billigt, eller Biltema. Däck, kolla på Schwalbe och vad som passar dig i vikt och bredd.

Bromsar: Hayes HFX-9 är billiga, lättmeckade och helt okej, kassa slangar dock.

Det var någon som hade uppe Sram x.7 reglage och växel för 600kr eller nått i den stilen nyss, låter intressant.

Lycka till, ska bli kul att se vad slutprodukten blir.

//Fredrik - haoshi

Duc32´an och hjulen fick jag väl inte tag i direkt billigt. Lite felformulerat av mig :) Gaffeln köptes iof begagnad till ett helt ok pris.

Japp, har en WTB liggandes i lådan som åker på. Annars har jag en gammal touringsadel i läder på gång. Då kanske funn-sadeln hamnar på sintesin och lädersätet på evilen :) Får se hur det blir med det estetiska.

Ett par beggade bromsar som fungerar med 200/180mm skivor vore trevligt. Finns det adaptrar till Hayes för det? Annars vore ju mono mini trevligt, men för dyrt tyvärr.
Hade annars hfx-9 på min gemini 900, väldigt trevlig känsla i dom, men som du säger så var inte slangarna bra. Dyrt med goodridge.

Växlar har jag inte tänkt på så mycket. Avvaktar tills ramen är klar för bygge, kan dröja innan jag kommer till skott med den. Eventuellt snor jag växlarna från Evilen ett tag för att provcykla lite. Stämmer allt kanske den får helt egna växlar.

Skrivet av TommyE idag 20:08 (Dölj användarens inlägg)

Några ideer & kommentarer...

Lackering (eller halvt matt borstad finish) som på din Sovereign skulle vara mycket fint. Grått alltså.

Dekalerna (endast loggan "Sintesi") i metallic gun metal grey så att det matchar framdämparen. Kanske med vit outline, med tanke på dekalerna på fälgarna. Eller svart, så att det passar med färgen på stolpen, stammen och styret.

Jag tror den där Sintesi-ramen var framtagen för dual, den måste ha några år på nacken. Jag såg en sådan i Umeå, runt 2001 eller nåt ditåt. Kanske är den ännu äldre.

Som en färgglad detalj: Roger (tror det var han) har gjort en snygg grej på gaffelbenskydden på sin Avalanche. Massa olika cykelrelaterade dekaler i en enda "röra". Är mycket snyggare än vad jag beskriver det som. :)

Lite det som är tanken. Hellre borstad än lackad, jag har velat ha en borstad/raw ram länge - vet inte varför. Jag gissar på att det är lättare att få till en snygg borstad finish än att stå hemma och lacka med biltemafärg? Alcro ska tydligen ha ett dundermedel som tar bort lack snabbt som attan.

Intressant förslag att ha loggan i en mörkare grå ton med vit outline. Gå bara inte för mycket på komponenterna vid färgval bara, svart är väl grundvalet, eftersom de flesta prylar går att få svarta... Men ingen av komponenterna är valda riktigt än. Bara preliminära liksom. Behöver få inte lite deg, så bl a hjulen är till salu.

Japp det är en dual-ram. 2002 är siffran jag sett någonstans.

Jag är inte speciellt förtjust dekalbad. Det blir så himla... hmm... 80-tal?

Cuprinol : Min ram är borstad aluminium, det är bara kamerablixten som reflekteras väldigt mycket.

Du kan ju ha borstad aluminium med matt klarlack utanpå för en riktigt raw finish?

Vore ju häftigt faktiskt. Ska fundera på den.

Nu har jag mer eller mindre monterat isär hela ramen. vet inte om det är något att ora sig för, men ingenting i länkaget är lagrat. varken kullager eller annat. Bara stålhylsor och fett... Ska det vara så? Bilder kommer.

Carl skrev:
> Hehe, *suck* vad är det du har gett dig in på?
> ;D
>
> Vi får starta en bussningsindustri tillsammans med
> Kid1000.
>
> :D

Jag vet inte :D Vi får väl se vad det blir. Blir det för dyrt ger jag upp.

Daner skrev:
> http://en.wikipedia.org/wiki/False_economy

Jag vet vad du menar ;)

Det ser ut som flänsen av bronsbussning på ramen som axeln ska glida mot. Alltså själva axeln har ingen bussning utan har en fin anläggningsyta i stål som ska ligga perfekt mot bronbussningen.
Den bussningen är säkert standardvara i industrin.

Det är inge fel på bussningar utom att de kräver mer under håll. Jag tycker att du ska behålla bussningarna, möjligen byta till nya om de är slitna. Bussningar kräver att de är infettade hela tiden, så borra hål och gänga dit smörjnipplar. Sätt nippel i mitten så är det bara att pressa i nytt fett lite då och då. Jag byggde om baksvingen på en Yamaha XJ600 som hade bussningar. Gjorde nya bussningar i brons och satte dit smörjnippar.

Med risk för att bli tjatig, men också för säkerhets skull (så ingen pythonägare går och säljer sin pärla) så publicerar jag (ånyo) ett pdf-blad om ramen.

Där ser man hur bussningarna är utbytbara och förhoppningsvis går att inhandla.

Tag gärna kontakt med Tidan cykel i detta ändamål, men vänta dig inte för mycket.

Om man däremot har kontakter via något fint cykelforum kan det finnas företagsamma individer där som sätter saabmotorer i porschar på fritiden och även kan svarva nya bussningar. Vips så är risken för "falsk ekonomi" eliminerad.

"För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras."

Det finns andra sätt att eliminera risken för "False economy" på ett betydligt tidigare stadium. Man kan faktiskt välja ramtillverkare som installerar smörjnipplar som standard och som har bussningssatsar som går att byta ut för under en tusenlapp.

Carl, om du plockar fram måtten och typen av bussningar så ska jag kolla. Jag har bra kontakter i branschen. När jag bytte dämparbussningar på Enduron skulle jag fått betala några kronor styck om min leverantör låtit mig betala..

Sen var originalkonstruktionen med de bussningarna riktigt dålig iofs :)

Updatering:

Åkte och köpte färgbortagningsmedel igår av märket Beckers. Tänkte testa på en mindre yta först för att se om det fungerade.
Smetade på rätt så rikligt vid 7 tiden och tätade med plastfolie (rekomenderades på burken)

Drog av plasten ca 4 timmar senare för att se hur det gick... färgen satt nu fast i plasten istället.

1.jpg

2.jpg

Smetar in resten och täcker med plast igen.

33.jpg

4.jpg

Kedjestagen:

5.jpg

6.jpg

Återkommer förhoppningsvis i morgon med nästan färgfria delar och diverse kletande på framtriangeln.

Schysst! Coolt att färgen fastnade i plasten! :)

*väntar med spänning på fortsättningen*

rayy skrev:
> Vilket lack ska på senare?

Kanske läsa tråden?

Cuprinol skrev:
> Först färgbortagningsmedel från biltema och sedan
> borstas för den där helrätta tuffa borstade looken.

Fasen va coolt att återanvända/recykla en gammal hojpa på detta vis. Klart roligase projektet på länge här på happy. Man ser mestadels bara folk som köper nytt och smäller upp på sidan.I värsta fall lejer det bort det roliga och bygga åt någon.

Ska bli kul och inspirerande att följa ditt bygge cuprinol

Cal-> Jävlar vad snyggt du fick det! De där sista små resterna av färg, tog du det med färgborttagningsmedlet det med? Hur fick du den fina ytan sen? Autosol? Nu måste jag nästan blinga min gamla mormorscykel jag misshandlat grovt under vintern. Bakhjulet flexar en decimeter i sidled =) Ekrarna är som spagetti.

Sakta av med plasten och kameran i högsta hugg:

7.jpg

8.jpg

Efter lite lätt skrubbande med svamp och varmt vatten:

9.jpg

10.jpg

Samma procerdur på kedjestagen:

11.jpg

12.jpg

13.jpg

Tar tag i framtriangeln så fort jag hinner.

42Hz skrev:
> Vad är det för smak på färgbortagningsmedlet? ;)

Har inte smakat riktigt än, men det luktar som en blandning av handkräm och lösningsmedel.

Glöm inte att gå på skiten med grovt sandpapper sen. Annars får du inte kalla det borstat. Jag har kört det på lite stålprylar, det blir grymt fint.

Wasabi; Jag lovar ;)

Testade med bockade ögonbryn och skeptiskt sinne om kletet kunde ge sig på den lite tuffare pulverlacken...

Ultra1.jpg

Ultra2.jpg

Ultra3.jpg

Teknisk fråga:

Hur reagerar olackad aluminium på tiden och luftens påfrestningar? Blir det någon oxidering eller liknande?

Och en dålig ordvits:

Vet ni varför min Sintesi Python -ram är så jävla motsträvig nu på morgonen?

Svar: Den har lackat ur! :D

Tillbaka
Topp