Funäsdalen, tips på XC leder tack!

Docko

Ny medlem
Styr mot Härjedalen på söndag och kommer bo några mil från Funäsdalen, vet att dom satsat mycket på cykel dom senaste åren så jag tänkte kolla med er om ni har några bra tips på XC leder i området? Jag är nybörjare så det behöver inte vara för avancerat.

Tack på förhand!

Japp, jag har kikat på dom men det är lite svårt att bedöma vad som är bra så jag tar gärna lite input/tips från någon som kört där. Hade varit intressant att veta hur väl uppmärkta lederna är också, finns ju ganska mycket yta att köra vilse på:)

Sticker till Funäs på lördag och hoppas få in lite cykling mellan bodbyggandet. PM:A om du vill ha sällis, bor mellan Funäs o Tänndalen.

Har kört lite cykel däruppe innan och Gruvleden är fin. En rundslinga som du kan börja antingen i Ramundberget eller "fiket" under mittåkläppen.
Annars finns det fina leder kring Ljusnan, start under funäsdalsbacken.

Mitt tips är att ringa turistbyrån, de kan nog hjälpa dig att hitta locals som kan mer. Du kan även söka på Funäsdalen här, du kommer att få upp några träffar med mer info.

NNNN

Vik av efter Fresks/XL Bygg mot Vivallen, snabb grusväg fram till vägen tar slut, därefter Double/singletrack med lite knepiga sektioner i blockterräng. Turen tar dig över på andra sidan Funäsberget, mot Flon/Bruksvallarna. Bra grusväg för intervallträning efter snabb nedfart i NSC-spår (Nordic Ski Center). Bygg på upp mot Djupdalsvallen, backträning, backträning, vensprängare...
Asfalt eller samm led tillbaka till Funäsdalen. Pizza på Sarolla 2...

Leden finns nog beskriven på någon sida jag hittade förut...

Nu snackar vi! Gillar speciellt avslutning på Costas tur:) Tack för tipsen!
En fråga bara, är lederna uppmärkta på något vis eller får man lita på sin egen orienterings förmåga?

Hur är stigarna där uppe? Tex. turförslagen på deras hemsida, någon som åkt dem?
Stenigt? Tekniskt? Svåra eller lättåkta generellt?
Rekomenderas långslagig heldämpad AM cykel, eller fungerar det bra med HT?

Är här uppe nu, kört 3 av turförslagen än så länge, alla klassade som röda, första slingan gick från Tänndalen, riktigt lerig och konditionskrävande men tekniskt ganska lätt. Idag har jag kört två slingor med Ljusnedal som utgångspunkt, riktigt trevlig single track, torrt och fint, tekniskt ganska lätt. En annan bra sak är att lederna är väldigt väl uppmärkta så man hittar lätt. Man behöver absolut inte köra heldämpat, även om jag gör det, en ht funkar absolut här, jag stängde av min bakdämning på slutet idag, funkade utmärkt! Kan absolut rekommendera Funäsdalen.

Tack, det gjorde ju att man blev riktigt, riktigt sugen. Om bara vädret nästa vecka kunde bli vettigt också, så ska jag nog försöka åka upp en sväng. Just nu ser det inte så lovande ut bara.

Tillbaka
Topp