Funderar på att börja cykla - Hjälp mig

michael.lind

Ny medlem
Hej,

Har bara de senaste dagarna kommit att man kan cykla i skogen som hobby. Gjorde det väldigt mycket som liten då jag bodde i skogen men har kommit ifrån det tyvärr, fick ju moped och sedan bil så cykeln hamnade bakom huset. Nu tycker jag att det är dags igen.

Jag vill börja redan imorgon om det hade varit möjligt, men först behöver jag en cykel. Jag behöver era expertkommentarer lite för att välja. Först vill jag ju prova om det kan vara något för mig så den billigaste cykeln jag kan hitta som kan köra över en sten för att sedan spara pengar till en bättre cykel framåt våren.

Hittade en begagnad cykel av märket PEAK, 21 vxl, skivbroms och fjädring fram i "bruksskick" för några hundralappar. Kan det vara en cykel att börja med nu i höst? Är rädd bara att jag köper den och den går av på mitten vid första stöten.

Tackar för svar och intressant läsning på sidan här!

/M

Senast redigerad av en moderator:
Hej. Välkommen till happy och kul att du har börjat få smak för skogscykling.

Peak är ett lågprismärke och man får vad man betalar för. Har du ngn kompis som du kan låna en cykel av för att testa? Jag tror att du rätt snart märker att du får roligare om du lägger ytterligare några hundrarlappar.

Men du får nog betydligt roligare på denna Peak än utan cykel.

Tack för välkomnandet och snabbt svar!

Jo att det var ett lågprismärke förstod jag också men som sagt vill jag börja så snart som möjligt och sen kan man ju bygga sig uppåt. Hittade även en cykel som hette Bontrager Race för 1000:- (Nypris 9500:-), letade men hittade ingen ny cykel av den modellen. Finns den?

Hoppas bara att man hittar bra och lättillgänliga skogar/stigar/spår i närheten (Malmö).

michael.lind skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej,
>
> Har bara de senaste dagarna kommit att man kan
> cykla i skogen som hobby. Gjorde det väldigt
> mycket som liten då jag bodde i skogen men har
> kommit ifrån det tyvärr, fick ju moped och sedan
> bil så cykeln hamnade bakom huset. Nu tycker jag
> att det är dags igen.
>
> Jag vill börja redan imorgon om det hade varit
> möjligt, men först behöver jag en cykel. Jag
> behöver era expertkommentarer lite för att
> välja. Först vill jag ju prova om det kan vara
> något för mig så den billigaste cykeln jag kan
> hitta som kan köra över en sten för att sedan
> spara pengar till en bättre cykel framåt
> våren.
>
> Hittade en begagnad cykel av märket PEAK, 21 vxl,
> skivbroms och fjädring fram i "bruksskick" för
> några hundralappar. Kan det vara en cykel att
> börja med nu i höst? Är rädd bara att jag
> köper den och den går av på mitten vid första
> stöten.
>
> Tackar för svar och intressant läsning på sidan
> här!
>
> /M

Om du bara ska ha den och testa på lite så lägg ett par tusen iaf. Peak är inget märke man talar om.
http://www.blocket.se/halland/Mountainbike_SCOTT_30185892.htm?ca=15&w=3 något sådant här kanske?
http://www.blocket.se/jonkoping/Schwinn_MTB_30149543.htm?ca=15&w=3 eller nåt sånt?

Man får vad man ger.

Folk här på happy brukar vara välvilliga att lura ner nya offer i cykelträsket. Men det underlättar om du anger ungefär var i landet du bor samt hur lång du är.

Precis vad jag tänkte. Men i dessa dagar är det lite dåligt med pengar för mig bara. Vill börja direkt, börjar man och märker att det är kul så vill man ju ha mer kul och sparar mer pengar.

Men jag får börja spara redan idag :-)

Jag bor i Malmö alltså i skåne och jag är 172cm lång, vikt på cirka 74kg. Men den cykeln kostar ju mindre än en kväll ute så jag tänkte det kan man absolut börja med om man inte är beredd eller har möjligheten för ett par tusen.

Värt att tänka på är att däcken gör stor skillnad. Vill du ha skönt rull så satsa på däck som är ca 2,2 breda och ca 2 bar i tryck (ja jag vet, det är personligt). Går ofta att hitta nya och beg bland annonserna här.

michael.lind skrev:
> Tack.
>
> Hittade en Gary Fisher för 1000:- (nypris 9
> 500:-), tror nästan den är stulen för han
> visste inte vad det var för märke utan det fick
> man se på bilden. Jag skrev om det ovan i ett
> inlägg.
>
> http://www.tradera.com/item.mvc/viewitem/?auctionI
> d=120471890

Well, tänker du inleda din cykelkarriär med att köpa misstänkt stöldgods kan du nog inte räkna med några större sympatier från flertalet deltagare på det här forumet.

Nej det var verkligen inte tanken! Först trodde jag det var ett billigt märke eftersom jag inte hittade någon hel cykel med det märket han skrev, sen lyckades jag läsa på bilden att det var en Gary Fisher som jag sett var en lite dyrare cykel. Så då blev jag misstänksam. Bor i Malmö så jag vet hur det är att bli av med sin cykel, visserligen inte en så dyr, så jag är inte den som köper stöldgods.

michael.lind skrev:
Men den cykeln
> kostar ju mindre än en kväll ute så jag tänkte
> det kan man absolut börja med om man inte är
> beredd eller har möjligheten för ett par tusen.

Om den kostar som EN kväll ute, stanna inne ett par tre så får du roligare ute!

Mina kvällar ute brukar vara billiga och dessutom inte så ofta, så räknar man bara dem så tar det tid innan jag kommer till de summorna. Det blir nog lagom till våren 2011 :-) precis som jag först tänkt. Kul med vårkänslor!

Hej

Började själv cykla i skogen för 1,5 år sen
Körde då på en sunkig biltema cykel för några hundralappar
en sån cykel fungerar i mitt tycke alldeles utmärkt till att ta reda på om det här med terrängcykling är nåt man vill hålla på med.
Med andra ord ut och cykla o lera ner dig.
Tids nog kommer du att som de flesta på forumet att lägga ner multum med pengar på måste ha prylar..

Ha kul i skogen.

Jsj skrev:
> Hej
>
> Började själv cykla i skogen för 1,5 år sen
> Körde då på en sunkig biltema cykel för några
> hundralappar
> en sån cykel fungerar i mitt tycke alldeles
> utmärkt till att ta reda på om det här med
> terrängcykling är nåt man vill hålla på med.
> Med andra ord ut och cykla o lera ner dig.
> Tids nog kommer du att som de flesta på forumet
> att lägga ner multum med pengar på måste ha
> prylar..
>
> Ha kul i skogen.

+1

Tillbaka
Topp