Funderar på att byta vevpartiet till en klinga.

Perure85

Aktiv medlem
Tjo tjena folket, har en Rockrider 520v2 som standard har trippelklinga fram men funderar på att byta till singelklinga a 32 eller 34 tänder, men har svårt att hitta med fyrkants och 175mm vevarmar, någon som vet vart det kan hittas till ett bra pris som passar 8 växlar bak? Framväxeln säckar ihop och fastnar varje vinter trots jag testat Microshift, två olika, Shimano Altus och Acera...

Varför inte shoppa en narrow-wide-klinga och behålla vevpartiet?
Tror klingorna är nitade men får kolla på det... Sen är jag inte bekant med termen "narrow-wide" eller är de kanske en som där klinga som inte är rund utan elliptisk/oval, för i så fall låter det mäkta intressant... ?

Tror klingorna är nitade men får kolla på det... Sen är jag inte bekant med termen "narrow-wide" eller är de kanske en som där klinga som inte är rund utan elliptisk/oval, för i så fall låter det mäkta intressant... ?
Är de nitade är det såklart svårare. Narrowwide är klingor för en klinga fram, där tänderna är varannan smal och bred för att passa extra bra på mot kedjan (det har inget med rundheten att göra). Drev/kedja för växling måste ju vara lite "löst", så att kedjan kan klättra till nästa drev. Med en narrowwideklinga vill inte kedjan hoppa av på samma sätt.

Försök att lägga upp foton på vevpartiet så blir det enklare att hjälpa dig.
Ja såklart, det var dock inget jag tänkte på vid start av tråden, vevpartiet är dock ett Shimano Acera FC-M361... Försökte hitta online men var för trött för att leta rätt när inlägget skapades... ?

Tillbaka
Topp