Funderar på comeback.

Ursus

Aktiv medlem
Funderar på comeback.
Lite bakgrund först, efter snart tio års uppehåll så föreslog frugan att jag skulle börja cykla igen. Då var det bara DH egentligen men körde samtidigt lite XC på sidan som konditionsträning.
Har ägt en hel del cyklar ,Lassbo Bumblebee, Kina Stab Dee lux, Kina Stinky Primo, Intense M1, Dirt Works Monster, Rocky Mountain RM-6 och en GT DH-i, och det var bara GT'n som jag tyckte fungerade bra. Fantastiskt skön och följsam. Ska tillägga att alla var egna byggen med tom ram som utgångspunkt. Här testat de flesta gafflar, bromsar, vevar och whatever som fanns då. Manitou Dorado var favoritgaffeln och Hayes gjorde bästa bromsarna tyckte jag då i alla fall. Har surfat runt och sett att det hänt MYCKET på komponentsidan. Ett angenämt I-landsproblem :)

Då till själva "problemet", letar en ram som kan tänkas fungera. Ska inte vara renodlad DH utan lite mer allround. Orkar inte släpa runt med en tung cykel.
I och med att GT'n var så grym så vill jag gärna ha en igen, men inte lika extrem. Här kikat på Ruckus I-drive och XCR 1000. Observera att det är första generationens I-drive jag pratar om. Samma upplägg men Ruckus tål lite mer men XCR är lättare.
När det begav sig så var jag väldigt sugen på en Schwinn Straight 6. Otroligt sexig cykel men inte så vanlig tyvärr. Med en modern bakdämpare kan man nog trolla bort mycket av trampgunget på den tror jag. Den ramen väcker otroliga habegär än.
Vill ha 4-6 tums slaglängd bak i alla fall, det känns rätt lagom. Har även kikat på Specialized SX, den ser riktigt vettig ut.

Åsikter och förslag på ramar? Har ju hänt en del sen jag senast var aktiv som sagt :)

Funderar på comeback.
Canyon? Ramtillverkare med intetsägande ramar eller något som är värt att satsa på?
Ska ha den till FR men samtidigt kunna följa med familjen på utflykt. Lite av varje med andra ord.

Funderar på comeback.
Nu kanske jag minns fel, men var inte iDrive något tidigt system för att höja trampeffektiviteten på fulldämpade cyklar? Och har inte dagens cyklar bättre trampeffektivitet ändå tack vare smartare baksvingar och bättre dämpare? Varför då låsa sig till iDrive idag?

Funderar på comeback.
Ursus skrev:
-------------------------------------------------------
> Canyon? Ramtillverkare med intetsägande ramar
> eller något som är värt att satsa på?
> Ska ha den till FR men samtidigt kunna följa med
> familjen på utflykt. Lite av varje med andra ord.

Canyon - grym bang för bucken i alla prisklasser och perrrrrformance i massor.

Funderar på comeback.
GT Force såg riktigt mysig ut, priset var rätt häftigt också. En av anledningarna till att jag tänkt köpa begagnat. Hittar jag en bättre begagnad Force så är det absolut ett alternativ.

Jag är sugen på just dom (i-drive och straight 6) för att de fungerade faktiskt riktigt bra, och naturen och stigarna är densamma nu, så med den logiken fungerar de än, sen är det betydligt billigare att köpa en beg. ram än en flong ny. Allt behöver inte vara nytt, speciellt eftersom jag inte ska tävla igen. Jag kommer vara en glad motionär helt enkelt.

De som fanns hos Canyon tilltalade mig inte riktigt.

Funderar på comeback.
Om det bara är nostalgikickar du är ute efter så ska du nog inte fundera så mycket
över vad andra tycker. Råden du får här kommer nog vara av typen 'nyare är bättre'
(vilket jag för övrigt håller med om)

Funderar på comeback.
Ursus skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är sugen på just dom (i-drive och straight
> 6) för att de fungerade faktiskt riktigt bra, och
> naturen och stigarna är densamma nu, så med den
> logiken fungerar de än, sen är det betydligt
> billigare att köpa en beg. ram än en flong ny.
> Allt behöver inte vara nytt, speciellt eftersom
> jag inte ska tävla igen. Jag kommer vara en glad
> motionär helt enkelt.

Jag har inte testat själv och har aldrig ägt en fulldämpad, utan jag funderade mest fritt. Du verkar ha rätt inställning - cykelnjutning före prylmani :)

Tillbaka
Topp