Funderar på en MTB

Panne

Medlem
Funderar på en MTB
Hej,
Har bara cyklat på landsväg. Funderar på att börja cykla i skogen. På den Hardtail-MTB jag funderar på rekommenderas antingen size L eller XL då jag är mitt i gränsen. Vilken storlek rekommenderar forumet och varför?
Mvh Patrik

Funderar på en MTB
Hej,
Har bara cyklat på landsväg. Funderar på att börja cykla i skogen. På den Hardtail-MTB jag funderar på rekommenderas antingen size L eller XL då jag är mitt i gränsen. Vilken storlek rekommenderar forumet och varför?
Mvh Patrik
I mitt enfald trodde jag att cykelns storlek hängde ihop med cyklistens dito. Det kanske har ändrat sig men bättre hjälp lär du ändå få om du anger dina egna mått. Och vilken cykel du siktar på.
IMHO.

Funderar på en MTB
det menas väl att han ligger på gränsen i storlekstabell men det är omöjligt att svara på. Det beror på hur långa ben/armar, på storlekstabellen och om man föredrar en stor eller liten cykel.
På en XC är vill man väl ändå kunna sitta och då behöver jag en lång cykel oavsett vad jag vill i övrigt.

EDIT, en del tabeller avhandlar dessutom höjden på cykel men mtb köper man på längden
(för utom de stackars satar som har problem att få stolpen att räcka till)

Funderar på en MTB
Nu kanske jag misstolkar Pfaffs svar men låter som att Panne just gjort det, dvs utgått ifrån sin storlek och tittat på cykeltillverkarens rekommendationer. Generellt sett här på forumet kommer du hitta svaret att en mindre cykel är smidigare (och lite lättare) i knixig terräng med mkt träd och sten som ska rundas och en större cykel är mer lämpad för högre farter när det går utför (dvs mer fartstabil). Om möjligt så provcykla gärna båda så du får en känsla, sen kan man alltid justera sittpositionen lite för att ta hänsyn till sin storlek. Personligen har jag alltid gillat en större cykel än en mindre.

Funderar på en MTB
Nu kanske jag misstolkar Pfaffs svar men låter som att Panne just gjort det, dvs utgått ifrån sin storlek och tittat på cykeltillverkarens rekommendationer. Generellt sett här på forumet kommer du hitta svaret att en mindre cykel är smidigare (och lite lättare) i knixig terräng med mkt träd och sten som ska rundas och en större cykel är mer lämpad för högre farter när det går utför (dvs mer fartstabil). Om möjligt så provcykla gärna båda så du får en känsla, sen kan man alltid justera sittpositionen lite för att ta hänsyn till sin storlek. Personligen har jag alltid gillat en större cykel än en mindre.
Precis så gjorde jag. Jag jämförde min längd med cykeltillverkarens rekommendation. Hur som helst tack för din personliga reflektion.

Tillbaka
Topp