Fundering ang Bibs

douze

Medlem
Fundering ang Bibs
Dax att köpa nya bibs. Vet att frågan varit uppe tidigare men hittar inget någorlunda dagsaktuellt.
Vilka bibs är egentligen bekvämast/har bäst pad? Vill ha något som även är bekvämt under dom längre turerna.

Många har pratat om Assos och Rapha.
Min LBS har Scott och Pearl Izumi.

Hur är Scotts kläder? Kikar på RC Pro och RC Premium.
Dessa ligger ju hyffsat vettigt i pris också.

Tar gärna emot tips.

Fundering ang Bibs
Jag har 2 par Scott. De är helt ok men inte lika bra för mig som Rapha eller Assos.

Det är iofs individuellt men jag håller nog Rapha och Assos som minst en klass bättre.

Fundering ang Bibs
Ok, ja Rapha eller Assos ska ju som sagt vara bra.
Assos verkar ju bli "genomskinliga" efter ett tag så det går väl bort tycker jag. Rapha är väl iofs ett alternativ.
Skulle dock vilja ha andra förslag.

Har sett att Bioracer skulle vara bra, även Gore. Djungel det här.
Kanske skulle prova Scott ändå då min LBS har dom.Frågan är bara vilken modell man skulle satsa på isåfall.

Fundering ang Bibs
Den som sitter bäst. Passform är väldigt viktigt. Det ska sitta som. Ett andra skinn annars är det för löst.

För mig innebär det Raphas Pro Team byxa.

Fundering ang Bibs
Christer Bartholdsson sa:
Jag säljer ett par Castelli Mondiale bib-shorts. Bättre än så kan du inte få.
Finns på Köp- och säljforumet för 800:-

Hade gärna köpt dom och provat. Dock förstora för mig.
--

Jag är 182cm och 74kg, misstänker att M kommer sitta bra.

Fundering ang Bibs
douze sa:
Ok, ja Rapha eller Assos ska ju som sagt vara bra.
Assos verkar ju bli "genomskinliga" efter ett tag så det går väl bort tycker jag. Rapha är väl iofs ett alternativ.
Skulle dock vilja ha andra förslag.

Har sett att Bioracer skulle vara bra, även Gore. Djungel det här.
Kanske skulle prova Scott ändå då min LBS har dom.Frågan är bara vilken modell man skulle satsa på isåfall.

Min Assos är definitivt inte genomskinliga, trots idogt användande...

Fundering ang Bibs
Av alla jag provat måste jag säga att Castellis Bibs (med Progetto X2-pad) i min smak är de absolut bästa. Har kört såna Castelli Body paint (numera ej tillgänglig), Castelli Mondiale, Castelli Premio, Castelli Sorpasso, Castelli Nanoflex Pro - alla med samma pad. Alla fungerar utmärkt till sina olika specialområden (olika långa ben, olika tjocklek mm). Bättre pad finns nog inte på marknaden. Som "vardags-Bib" - (dvs korta) skulle jag välja Premio eller Mondiale - båda är suveräna plagg (är pengar inget hinder, välj Mondiale).

Fundering ang Bibs
Rattnalle sa:
Den som sitter bäst. Passform är väldigt viktigt. Det ska sitta som. Ett andra skinn annars är det för löst.
Håller med i det som Rattnalle skriver - passform väldigt viktigt.
Har provat det mesta, inklusive Raphas och Assos värstingar. För mig funkar Santini bibsen (och deras egen C3 pad) bra- håller dem högre än både Rapha och Assos. C3 padsen sitter i toppmodellerna men letar man lite kan man hitta fjolårets Sleek plus som har samma pad + är billigare: https://www.bobshop.com/en/detail/index/sArticle/9744
Vidare är jag svag för Giordanas och deras FR-C + nya NX-G bibs som båda har bekväma pads. Tyvärr svårare att få tag i dem nu för tiden.

Fundering ang Bibs
J2W sa:
Rattnalle sa:
Håller med i det som Rattnalle skriver - passform väldigt viktigt.
Har provat det mesta, inklusive Raphas och Assos värstingar. För mig funkar Santini bibsen (och deras egen C3 pad) bra- håller dem högre än både Rapha och Assos. C3 padsen sitter i toppmodellerna men letar man lite kan man hitta fjolårets Sleek plus som har samma pad + är billigare: https://www.bobshop.com/en/detail/index/sArticle/9744
Vidare är jag svag för Giordanas och deras FR-C + nya NX-G bibs som båda har bekväma pads. Tyvärr svårare att få tag i dem nu för tiden.
För min del tror jag inte paden i sig är så noga. Viktigare att den inte hamnar konstigt och att brallan sitter så tight överallt att inget kan röra på sig eller skava.

Fundering ang Bibs
Asle sa:
Av alla jag provat måste jag säga att Castellis Bibs (med Progetto X2-pad) i min smak är de absolut bästa. Har kört såna Castelli Body paint (numera ej tillgänglig), Castelli Mondiale, Castelli Premio, Castelli Sorpasso, Castelli Nanoflex Pro - alla med samma pad. Alla fungerar utmärkt till sina olika specialområden (olika långa ben, olika tjocklek mm). Bättre pad finns nog inte på marknaden. Som "vardags-Bib" - (dvs korta) skulle jag välja Premio eller Mondiale - båda är suveräna plagg (är pengar inget hinder, välj Mondiale).

+1. Progetto X2 är helt suverän. Mina favoriter är "Free Aero Race"

Fundering ang Bibs
Luzen sa:
Asle sa:

Intressant, de gick ju att hitta till vettig peng. Hur är dom i storleken?

Fundering ang Bibs
douze sa:
Luzen sa:
Asle sa:

Utgå från att de är normala. När du får dem, om du inte haft bibs innan, kommer du behöva lirka dig i dem och undra om de är för små. Sen kommer du i dem och får en aha-upplevelse när de sitter som ett andra skinn. Efter ett par gånger lär du dig hur du ska ta på dem också.

Fundering ang Bibs
Asle sa:
Av alla jag provat måste jag säga att Castellis Bibs (med Progetto X2-pad) i min smak är de absolut bästa.
+1
Och då har jag jmf med Assos och Rapha. Men nästan lika bra som Castelli är (dyra) Craft.
Åtminstone för mig

Asle sa:
Som "vardags-Bib" - (dvs korta)
Om du med "korta" menar utan hängslen så är det då inte bibs, utan vanliga (midje-)cykelbyxor.

/Håkan

Fundering ang Bibs
Rattnalle sa:
douze sa:
Luzen sa:
Asle sa:

Utgå från att de är normala. När du får dem, om du inte haft bibs innan, kommer du behöva lirka dig i dem och undra om de är för små. Sen kommer du i dem och får en aha-upplevelse när de sitter som ett andra skinn. Efter ett par gånger lär du dig hur du ska ta på dem också.

Har bibs nu med. Funderar bara vilken storlek jag skulle testa på Castelli. Skulle M funka tror du? (182cm, 74kg)

Fundering ang Bibs
douze sa:
Rattnalle sa:
douze sa:
Luzen sa:
Asle sa:

Har bibs nu med. Funderar bara vilken storlek jag skulle testa på Castelli. Skulle M funka tror du? (182cm, 74kg)
Förmodligen. Jag väger typ 67-69 kg beroende dagsform och tycker Raphas Pro Team är perfekta i S. Men då sitter de tight.

Fundering ang Bibs
Castelli är väldigt små i sin storlekar. Jag har M i Craft, L i Santini och XL i Castelli.
Så testa innan köp, Castelli brukar finnas på XXL.

Fundering ang Bibs
Men herregud ett par Castelli i strl M på någon som är 184 lång och väger 74 kg!? Det kommer aldrig att funka, är 178 och väger ca 70, på mig sitter ett par Free aero race på gränsen till för tight i strl L, skulle rekommendera minst strl L eller kanske tom XL...

Fundering ang Bibs
Jag är 180 och 88kg.
Lårvidd 56cm. Castelli i XL sitter fint men kan vara på gränsen till stora i röven efter några år.

Fundering ang Bibs
Henrik_E sa:
Grundregeln är att gå upp minst en storlek när du köper italienska kläder, vare sig det är sport eller civila persedlar.
Bibs ska å andra sidan inte sitta som andra kläder, de ska sitta snortight.

Men det var länge sen jag provade just Castelli så jag ska inte säga för mycket.

Fundering ang Bibs
Rattnalle sa:
Henrik_E sa:
Grundregeln är att gå upp minst en storlek när du köper italienska kläder, vare sig det är sport eller civila persedlar.

Men det var länge sen jag provade just Castelli så jag ska inte säga för mycket.
Fast ska de det? Sitta snortight alltså? Har väl ägt 10-15 par bibs av olika fabrikat genom åren, och det är inte de tightaste som blivit mest använda. Utan de som är lite lagom sådär. På mig har det funkat till allt från under baggyshorts i park via halvsnabba VRs till 12 h solo Mtb.

Att de ska sitta ”snortight” (som jag tolkar som tightare än vanligt tight) var faktiskt en nyhet för mig. Säger som kidsen: Har du källa på det? ;-)

Fundering ang Bibs
Freddie L sa:
Rattnalle sa:
Henrik_E sa:

Fast ska de det? Sitta snortight alltså? Har väl ägt 10-15 par bibs av olika fabrikat genom åren, och det är inte de tightaste som blivit mest använda. Utan de som är lite lagom sådär. På mig har det funkat till allt från under baggyshorts i park via halvsnabba VRs till 12 h solo Mtb.

Att de ska sitta ”snortight” (som jag tolkar som tightare än vanligt tight) var faktiskt en nyhet för mig. Säger som kidsen: Har du källa på det? ;-)

Så länge blöjan inte glider runt på huden och håller sig stilla så är det inga problem. Definitionen av tajt är väl individuellt. Tajt för mig är att det ska inte vara för lätt att ta på sig bibsen. Ska krävas lite justeringar och dra i tyget för att allt ska sitta bra. Det är lagom tajt.

Senast ändrad:
Fundering ang Bibs
Rattnalle sa:
Henrik_E sa:

De ska ha rätt storlek, inte vara för små.

Fundering ang Bibs
Oj, är dom så små i storlekarna.
Då är ju frågan vad man ska köra på i storlek. Kanske inte L räcker heller.

Problemet är ju att jag inte har något ställe att testa Castelli på i närheten. Hmm...

Fundering ang Bibs
douze sa:

Problemet är ju att jag inte har något ställe att testa Castelli på i närheten. Hmm...

Jag är 173 och väger runt 73-75. Jag kör på M, visst sitter de tight men det är lite av tanken också. Köp från en webbutik med gratis retur, beställ både M och L.

Fundering ang Bibs
Freddie L sa:
Rattnalle sa:
Henrik_E sa:

Beror väl på vad du läser in i det kanske. De ska ju sitta helt still och för att göra det behöver se sitta åt lite överallt och inte lämna nåt glapp. Sen behöver det för den skull inte vara kompressionsplagg. I min garderob i övrigt finns inga plagg som sitter som bibs så de hamnar i änden på referensramen.

Men som jag nog också började med så måste man prova för att hitta rätt. Vad rätt är varierar som med allt annat.

Fundering ang Bibs
patten sa:
douze sa:

Jag är 173 och väger runt 73-75. Jag kör på M, visst sitter de tight men det är lite av tanken också. Köp från en webbutik med gratis retur, beställ både M och L.

Är ju 10cm längre men samma vikt. Går ju testa ett par L, så får man väl skicka tillbaka och byta annars.

Fick även tips om Specialized RBX Pro som skulle vara bra. Någon som har erfarenhet av dom?

Fundering ang Bibs
Jag kör med M på mina Castelli och de sitter tight och bra. Kan tycka att de är lite korta i hängslena, men när man sitter på cykeln är det inget jag tänker på. Är 178 lång och har använt dem i viktspannet 73-81kg.
Har även ett par fellevererade Sportful i storlek S och de får jag inte upp över knäna så jag förmodar att de är mer italienska än Castelli.
Tänk dessutom på att många kläder töjer sig med tiden, jag har fått pensionera kläder för att de blivit för stora, långt innan de varit utslitna i tyg och sömmar.

Fundering ang Bibs
tinkerbell sa:
Kan tycka att de är lite korta i hängslena, men när man sitter på cykeln är det inget jag tänker på. .
De är i rätt längd då imho. Känns hängslena inte för korta när man står tycker jag de är för korta när man väl är på hojen.

Jag har L i Castelli 188cm / 93 kg, osäker på modell på bibs.

Fundering ang Bibs
Själv är Raphas Proteam 2 de som funkar bäst för mig. Har testat allt från Castelli och Craft men inget de har att erbjuda kan mäta sig med proteam. Några som jag har hört ska vara väldigt sköna är Endura FS260 Pro SL bibs de ligger betydligt bättre i pris än Rapha, någon här som testat dom?

Fundering ang Bibs
douze sa:
patten sa:
douze sa:

Är ju 10cm längre men samma vikt. Går ju testa ett par L, så får man väl skicka tillbaka och byta annars.

Fick även tips om Specialized RBX Pro som skulle vara bra. Någon som har erfarenhet av dom?

Just hängslena är väl det som inte sitter tight med bibsen...då skulle jag behöva S men är tveksam om ben och rumpa får plats!

Fundering ang Bibs
drpepper82 sa:
Själv är Raphas Proteam 2 de som funkar bäst för mig. Har testat allt från Castelli och Craft men inget de har att erbjuda kan mäta sig med proteam. Några som jag har hört ska vara väldigt sköna är Endura FS260 Pro SL bibs de ligger betydligt bättre i pris än Rapha, någon här som testat dom?

Jepp. De är sköna!

Tillbaka
Topp