Fundering ang HT stigcykel..

Bengan81

Medlem
Tjena. Går i lite funderingar ang att ha en HT som stigcykel ist för FS..
Varför inte ta en tex Superior xp9xx och montera en gaffel med längre slag tex 120-130mm..

Då får du ju både en lätt (kg) samt välutrustad (fått för mig att Superior är välutrustade från start) stigleksak..

Eller är jag helt ute och cyklar??? ?

Förstår inte frågan riktigt. Klart det finns bra HT stigcyklar? Fördelen är som du säger att de blir lättare (och rappare) än FS.

Köp rätt från början istället för att köpa till dyra gafflar i efterhand. Vitus Sentier är standardsvaret här. Jag har cyklat ung 5 olika varianter av moderna HT och Sentier är väl den som är mest prisvärd och fixar stigar helt ok.

EDIT: Efter ca 1 h trillade poletten ner och jag förstår nu frågan. Du har alltså redan en FS och vill byta till HT? Om det är rätt väg att gå vet jag inte men så länge det inte är så skumpigt och underlaget är jämt så är väl HT ok. MEN varför inte en lättare FS med lite kortare slaglängd?

Senast ändrad:
Längre gaffel på en given ram ger visserligen flackare HTA men också b.l.a. minskad reach och högre BB. Kanske inte alltid direkt önskvärt.

Ofta vill man även ha rejält kralliga däck för att låta de ta upp det värsta. Inte heller här är alltså en XC-ram direkt optimalt. Alternativt kör man istället helstelt. Då får man en riktigt rapp cykel men självklart på bekostnad av fart och komfort genom stöket.

För mer komfort kika på en stålhardtail, finns mkt fint där. Ragley, stanton, pipedream, cotic mm

Bra om den sväljer lite fetare gummmi också 29x2.6 eller 27,5x2.8-3.0

Haha nej jag har faktiskt en HT idag, men funderar på att skaffa en ny men har som sagt svårt att bestämma vad jag ska satsa på.. ?

Känner att teknisk sett så borde det inte vara ngr problem med en HT, men kroppen blir ju samtidigt inte yngre heller..

Samtidigt så känner jag själv att ju lättare cykel desto mindre massa är det att köra runt på, och då slår ju en HT en FS på fingrarna..

SocialGimp sa:
Förstår inte frågan riktigt. Klart det finns bra HT stigcyklar? Fördelen är som du säger att de blir lättare (och rappare) än FS.

Köp rätt från början istället för att köpa till dyra gafflar i efterhand. Vitus Sentier är standardsvaret här. Jag har cyklat ung 5 olika varianter av moderna HT och Sentier är väl den som är mest prisvärd och fixar stigar helt ok.

EDIT: Efter ca 1 h trillade poletten ner och jag förstår nu frågan. Du har alltså redan en FS och vill byta till HT? Om det är rätt väg att gå vet jag inte men så länge det inte är så skumpigt och underlaget är jämt så är väl HT ok. MEN varför inte en lättare FS med lite kortare slaglängd?

Haha nej jag har faktiskt en HT idag, men funderar på att skaffa en ny men har som sagt svårt att bestämma vad jag ska satsa på.. ?

Känner att teknisk sett så borde det inte vara ngr problem med en HT, men kroppen blir ju samtidigt inte yngre heller..

Samtidigt så känner jag själv att ju lättare cykel desto mindre massa är det att köra runt på, och då slår ju en HT en FS på fingrarna..

Det finns många tråd om tuffa HT med flack SA. Om du är efter något brantare och snabbare, tipsa jag på en Kona Honzo CR: snabb och tuff. Kör själv en Honzo Steel, som är jätteroligt men tungt. Men på rötmatter eller steniga stigar är en FS roligare och troligtvis också snabbare.

Jag tror om man bor i Sverige och inte är världens seriösaste så klarar HT det mesta Sverige har att erbjuda. Det beror ju mycket på vart du bor och hur seriös du är såklart. Jag står också mellan HT och FS. Jag tänker FS kan vara bättre för framtida roadtrips till mer seriösa ställen dock.

Bengan81 sa:

Lägre vikt blir ju bara fördel vid klättring typ. Att ha bakhjulet i marken samt kunna cykla mer smooth vinner man mer på.
Med det sagt så är det bara duktiga cyklister som kör snabbt på HT. Imponerande!

Har cyklat blandat stig/grusvägar på FS i ca 5 år på olika cyklar med lite olika specar (27.5/29, 90-130 slag, XC-/trail-inriktade osv.) men tröttnade på att "sittcykla rakt genom stöket" och ville testa om en HT gjorde att man "tvingades" utveckla teknik, koordination och flås. FS såldes, XC-hardtail inhandlades och kittades om med lite fetare däck (NN 2.35), riserstyre etc. och ca 3 månader/60 mil senare är jag otroligt nöjd - inte bara för att teknik mm. gradvis utvecklas utan (kanske ffa) även att cyklingen har fått en nytändning och blivit roligare. Cyklar dock aldrig på tid så om det går snabbare/långsammare numera kan jag inte uttala mig om :).

Vettiga synpunkter från Primera. Stämmer hyggligt med min egna story.
Tror samtidigt att man måste verkligen gilla ht-rappheten för att det ska vara värt det över fs. Om man hellre hade suttit o spunnit än att stå o joxa så fort det blir ojämt, då är ht troligen inte äns melodi.

Ang förlängning av gaffel så finns det massor av trådar om det, men jag hade personligen varit försiktigare att göra det på en xc-ram. Tänker att en grövre ram är gjord för stora påfrestningar o säkerligen stora marginaler, medans xc-ramar primärt ska vara lätta.
Honzo som tipsades om ovan är nog ett vettigt val, men jag hade helt klart kikat på big honzo i så fall för att få in lite större däck.

/VanGarg

Modet i år är 120mm fram på XC ram och det låter rätt trevligt. I de fall tillverkaren själv säljer en sån variant lär det vara safe-ish. Annars får man chansa. Troligen är det största problemet att garantin kanske inte gäller - om man är ärlig nog att erkänna det.

Annars propagerade Sixten friskt för att höja Rapid's recon till 120mm. Rapid Evo?

Tänk bara på att reach minskar ca 10mm med 20mm högre AC.

Primera sa:
Har cyklat blandat stig/grusvägar på FS i ca 5 år på olika cyklar med lite olika specar (27.5/29, 90-130 slag, XC-/trail-inriktade osv.) men tröttnade på att "sittcykla rakt genom stöket" och ville testa om en HT gjorde att man "tvingades" utveckla teknik, koordination och flås. FS såldes, XC-hardtail inhandlades och kittades om med lite fetare däck (NN 2.35), riserstyre etc. och ca 3 månader/60 mil senare är jag otroligt nöjd - inte bara för att teknik mm. gradvis utvecklas utan (kanske ffa) även att cyklingen har fått en nytändning och blivit roligare. Cyklar dock aldrig på tid så om det går snabbare/långsammare numera kan jag inte uttala mig om :).

Vad var det för xc du utgick ifrån?

Är inte FS lite som elcykel..?
Tycker man det är jobbigt att stå upp längre stunder och inte orkar fokusera på att välja rätt linje, parera stenar och rötter och kämpa för sin överlevnad kan man välja en handkappanpassad cykel, sitta bekvämt, plöja på, koppla av och njuta av naturen!
Skojar lite nu, men det finns ett uns av allvar i frågan! ?

Zefix sa:
Är inte FS lite som elcykel..?
Tycker man det är jobbigt att stå upp längre stunder och inte orkar fokusera på att välja rätt linje, parera stenar och rötter och kämpa för sin överlevnad kan man välja en handkappanpassad cykel, sitta bekvämt, plöja på, koppla av och njuta av naturen!
Skojar lite nu, men det finns ett uns av allvar i frågan! ?

Har aldrig cyklat elcykel, men håller med.
Bara rotmattor är inte så roligt på en HT. Och bakhjulet får mycket stryk. Ja kör ännu inte så hårt, men är ofta lite rädd att bakhjulen eller däcket inte håller när jag kör snabbt.

Nyfiken fråga, vart hittar man egentligen rappheten i en HT?

Har kört på en sentier som enda stigcykel i flera år, men nu på långslagig FS som på pappret är alldeles för mycket för stigarna hemma.

Men på alla mina HT-turer numera upplever jag att all fart försvinner såfort bakhjulet behöver rulla över något, oavsett om jag trampar uppåt eller eller har fart nedför.
På släta transporter är det ju såklart annorlunda.

Men det är mycket roligare att köra HT när det bara är ibland, och jag har blivit bättre på tekniken efter att ha vågat anfalla mer med den heldämpade.
Det känns som mina erfarenheter skiljer sig lite från andras :p

Kanske är det bara känslan av rappheten? Man känner alla rötter och sten, medan man glider fram på en FS. Jag kör mestadels HT i Hellas, för att jag kör mestadels med min son och då är hastigheten inte så högt. När jag kör solo föredrar jag FS. Vet inte hur fördelningen skulle vara utan småbarnet. På HT måste man köra mycket mer aktiv, göra mer nogran linjeval och hjälpa lyfta bakhjulet över hinder. Det är precis sakerna jag tycker om.

Men Der Kaiser skrev i någon tråd att han är får samma tider på sin HT än på sin FS i Hellas.

Rapphet är såklart subjektivt men typiskt scenario för min del är att jag numera ofta "attackerar" kortare uppförslut genom att ståcykla och får med mig farten hela vägen. Just denna extra fart har jag också märkt hjälper mig komma igenom branta/stökiga sektioner, ffa på sluttampen av backar.

Gjorde jag samma med förra cykeln (FS) kändes det som om extrakraften från att ståcykla snarare dämpades ut i länkaget så därför blev det oftast att man satt kvar och tappade lite fart hela vägen upp. Kanske går att komma runt FS-exemplet med bättre teknik, användande av remote till dämparen osv. osv. men det får isf bli (det inbillade:) köpargumentet till nästa cykel...

Berk sa:
Kanske är det bara känslan av rappheten? Man känner alla rötter och sten, medan man glider fram på en FS. Jag kör mestadels HT i Hellas, för att jag kör mestadels med min son och då är hastigheten inte så högt. När jag kör solo föredrar jag FS. Vet inte hur fördelningen skulle vara utan småbarnet. På HT måste man köra mycket mer aktiv, göra mer nogran linjeval och hjälpa lyfta bakhjulet över hinder. Det är precis sakerna jag tycker om.

Men Der Kaiser skrev i någon tråd att han är får samma tider på sin HT än på sin FS i Hellas.

Ja, kanske inte på Nacke-sträckorna, men på lite slätare segment, även med ordentliga rotmattor och kattskallar så är jag rött nära mina fs-tider med transmittern. (De som skriker sig hesa över att stål är så följsamt har inte cyklat på en kol-transmitter)

Der Kaiser sa:
Berk sa:

Ja, kanske inte på Nacke-sträckorna, men på lite slätare segment, även med ordentliga rotmattor och kattskallar så är jag rött nära mina fs-tider med transmittern. (De som skriker sig hesa över att stål är så följsamt har inte cyklat på en kol-transmitter)

Jag cyklar på en Kona Honzo Steel, men tror inte att den är så följsamt. Skulle hellre har en Honzo Carbon, men den tar max 29x2.3 däck.

Kör du en kol-transmitter? Störste storleken på websidan är Large med 450 reach, det verkar kort för dig.

Der Kaiser sa:
Ja, 2017 large.

Så lång är jag inte, 182-183 cm bara :-)

Ah, du är bra på att ta bilder där du verkar längre!

Med sag kommer det några cm till, så det är en rimligt storlek. Bara konstigt att dom skriver att geometrin är med en 130mm gaffel, men build spec är 150mm.

Senast ändrad:
Det finns sköna hardtails för stigar.
Gillar min zero :)

Bilagor

• _1023052.jpg
    _1023052.jpg
    477.6 KB · Besök: 114
Primera sa:

+1 på den

Tillbaka
Topp