Fundering kring Wahoo Kickr (Core) adapter till bakaxel

Nito

Aktiv medlem
Har bestämt mig att göra lite plats hemma genom att sälja av min dedikerade trainer-cykel och börja koppla på min landsvägscykel när det vankas inomhustrampande. Efter lite googlande kom jag fram till att jag behöver ny frihjulskropp eftersom jag har en Sram 12-speed kassett som jag tänkte koppla på en Kickr Core från 2020. Har beställt en ny kassett och en xdr-kompatibel frihjulskropp men kom sedan på att jag är osäker på om bakaxeln passar med medföljande adaptrar.

Har en Canyon Endurace Allroad med 12x142mm bakaxel. Vad jag kan läsa mig till så behöver jag även skaffa ett nytt adapterkit (trots att medföljande adapter till min Kickr har 142mm och 148mm skrivet på respektive sida?)?

De videos jag sett på folk som konverterar till Sram frihjul på sina Kickr Core nämner inte detta problemet.

Tacksam för hjälp innan jag klickar hem ett stycke metallskrot för 500kr...

Det är lock nut du saknar? Om du använder xdr så kanske du ser behovet? (Jag gör det inte)

Ett alternativ är att köpa lämplig sunrace för HG eller t.o.m en NX

Har du köpt body m locknut och har övriga adapter så gissar jag vilt att du inte behöver fler

KICKR XDR Freehub allows you to use your KICKR with the new SRAM AXS drive train system. This kit includes a 1.8mm spacer for XD compatibility, The original locknut, and the updated tapered locknut.

Tror jag behöver en "tapered" drive side spacer dock. Det som följde med trainern är en platt spacer. Cykling i ett nötskal...

1000002243.jpg

Bilagor

• 1000002243.jpg
    1000002243.jpg
    271.7 KB · Besök: 30
ja elller så är det därför det följer med två sorters lock nut. Jag kan inte se det framför mig men jag har ingen xdr.
Vad kräver tappered, drop out i ramen? Det vore för mig otippat men jag har som sagt ingen

Hur som helst är det enligt spec locknuts som följer med både body och kit ovan...så då får man hoppas det räcker.

EDIT. Men vore intressant att höra var och varför man behöver en tapared nut

Ja, är "spin cap" som medföljer (3) som jag är osäker på om den passar. Själva locknut:en följer med bodyn. De får det även att låta som att 142mm bakaxel inte är kompatibel med (1) utan jag behöver (4) till det.

Kanske bara jag som är trög men det känns rörigt.

1000002244.png

Pratat med Wahoo support. De hävdar att den uppdaterade spin cap:en medföljer i frihjul-kittet.

Återkommer när jag fått delarna från bikeshop i slutet av månaden (sega leveranstider men bra priser som vanligt.)

Det står i det jag länkade att det beror vilken kickr man har så givet att man har rätt adapter till rätt trainer och rätt body till rätt kassett bör det funka.

Men, jag håller med om att man ibland får oväntade och odokumenterade fel

Tillbaka
Topp