Fundering om BH cyklar..

Jocke W

Ny medlem
Fundering om BH cyklar..
Jo nu är bollen i rullning, nu ska ny cykel köpas. Jag gick ner till den lokala cykel handlarn på hörnet för att justera växlarna på den MTB ja har nu. Vi snacka massa skit och kom iallafall in på att jag skulle köpa ny mtb. Då visade han mig en BH A50K som i mina ögon såg bra ut och han förklarade att han importerade dom här cyklarna själv från spanien och att det var ett välkänt märke som fått många priser. Han vill släppa den för 9000:-

Här e en bild och specs http://www.bhbike.ch/mtb_front_suspension/mtb_front_suspension_htm/2008_html/a50k_08.htm

Men när jag kollat på lite engelska sidor verkar det som de säljer dom här hojjarna för 7000:- och han trodde att normal priset i sverige skulle vara ca 12000:- Det är ganska stor skillnad.
Har aldrig sett eller hört talas om en BH så är det något att äga?

Ja provcykla lite och den kändes helt okey..tycker det e svårt som F%N att få en känsla av cykeln på den lilla tiden och dessutom på asfalt. Men ram storlek känns bra. Skulle vilja ha lite annat format styre men det kan man ju ta sen.

Så ge mig lite tips å råd. Ja vill inte bli lurad.

Fundering om BH cyklar..
Lagg inte 9000 pa den. Lagg nio i tyskland och fa en bra cykel med en riktig dampare och battre komponenter. Ha kul!

Fundering om BH cyklar..
Shit e det så...Kan någon länka till någon tysk sida?
Så den är inte värd pengarna, dessutom sa han ju att den troligen kostade 12000 i andra affärer..då blåser han ju mig..

Fundering om BH cyklar..
9000 låter mycket för den modellen men jag har inte listpriset i huvudet. Gaffeln är inte allt för rolig om du ska köra mårt i skogen, då "måste" du ha en finare gaffel.

Fundering om BH cyklar..
Rock skrev:
-------------------------------------------------------
> 9000 låter mycket för den modellen men jag har
> inte listpriset i huvudet. Gaffeln är inte allt
> för rolig om du ska köra mårt i skogen, då
> "måste" du ha en finare gaffel.

Men vafan, så han står och snackar skit framför mig. Han tyckte att den passade, jag beskrev hur jag en timme tidigare hade brottats med stenar och rötter. Hitills har ju ingen sagt att den e värd priset.

Fundering om BH cyklar..
Det är den inte.
Man kan baske mig inte köpa en cykel med Suntour XCR för 9k.
Resten av den verkar inte vara värt så mycket pengar heller.
Canyon burkar rekommenderas när det kommer till tyska cyklar, leveranstiden kan blir lång dock.
Den här tex. http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/equipment.html?b=119#equipment

Sen finns det säkert en hel hög med cyklar hos lokala handlare som är mer prisvärda också.

Fundering om BH cyklar..
Det är en väldans tur för handlarna och lika synd för marknaden att folk litar på cykelmånglarna. De förtjänar verkligen inte sina kunder, med några undantag förståss. Att ta mycket betalt för bra grejjer är en sak, att luras och sälja strunt (dyrt) en annan.

Fundering om BH cyklar..
Jo det var ju en annan femma... Själv skulle jag kollat på 100-120mm slag men 80 och en reba lär ju göra jobbet.

-fattar dock inte varför det alltid envisas med bättre växelväljare än växelreglage. Det är ju i reglagen "det" sitter!

Fundering om BH cyklar..
jaha..va kul att känna sig grundlurad. Ja gick ju ner till min lokala cykelhandlare för att dels stödja han och skapa en god kontakt för att kunna få hjälp senare med diverse saker. Nu känns det bara väldigt trist, speciellt när vi stod och prata cyklar igår i över en timme.

Vad har han igentligen att vinna på att försöka lura en? Alla vet väl att det är hur enkelt som helst att gå och söka upp information på nätet. Ja har inte nån större lust att beställa från tyskland heller.

Är det nån som kan rekomendera en cykelhandlare i norra stockholm?

Fundering om BH cyklar..
Jocke W skrev:
> Ja provcykla lite och den kändes helt
> okey..tycker det e svårt som F%N att få en
> känsla av cykeln på den lilla tiden och dessutom
> på asfalt. Men ram storlek känns bra.

Liten undran ang. storleken, vilken storlek provade du, och hur lång är du?
Det är en "gammal sanning" att om cykeln känns lagom utanför affären på asfalt, så kan det vara så att den känns för stor när du kommer ut i skogen.

(Jag gjorde misstaget en gång att köpa en hoj som kändes bra när jag provade den på en parkering, sen var den alldeles för stor i sitt rätta element)

Annars håller jag med övriga, det känns som en lite klena komponenter för dom pengarna...
(okej om det vore en mycket bra ram, som man sen kunde uppgradera)

Fundering om BH cyklar..
Jocke W skrev:
> jaha..va kul att känna sig grundlurad. Ja gick ju
> ner till min lokala cykelhandlare för att dels
> stödja han och skapa en god kontakt för att
> kunna få hjälp senare med diverse saker. Nu
> känns det bara väldigt trist, speciellt när vi
> stod och prata cyklar igår i över en timme.
>
> Vad har han igentligen att vinna på att försöka
> lura en? Alla vet väl att det är hur enkelt som
> helst att gå och söka upp information på
> nätet. Ja har inte nån större lust att
> beställa från tyskland heller.

Men tona ned martyrskapet va? Du är inte "grundlurad". Grundlurad är tex att köpa en bil som visar sig tillhöra en annan ägare än säljarn. Karln är handlare och inte din kompis, okej? Om han nu säljer en pryl som ev. ligger några tusenlappar över ett subjektivt marknadspris, så är det knappast detsamma som att han försöker rövknulla dig.

Det finns konsumenter som inte bryr sig eller orkar kolla upp vad saker bör ha för värde, och den latheten kan kosta dom några extra slantar, med rätta tycker jag. Du har ju nu informerat dig och kan ju nu välja: 1. gå tillbaka o pruta ned den ett par tusen (eller vad du nu tycker den är värd), 2. Ta dina pengar nån annanstans.

Fundering om BH cyklar..
Rippa skrev:
> Jocke W skrev:
> --------------------------------------------------
> > jaha..va kul att känna sig grundlurad.
> > ...
> > Vad har han igentligen att vinna på att försöka lura en?

> Men tona ned martyrskapet va? Du är inte "grundlurad". Karln är handlare och inte din kompis,
> okej? Om han nu säljer en pryl som ev. ligger några tusenlappar över ett subjektivt
> marknadspris...

Håller med Rippa, och så är det väl så att de "flesta" LBS inte HAR koll på vad grejerna kostar ute i vida världen utan går på generalagentens listpris mm.

Fundering om BH cyklar..
Jocke W skrev:
> Är det nån som kan rekomendera en cykelhandlare
> i norra stockholm?

Alviks cykel är värt ett besök. Den långa smala killen (Markus) är både kunnig, solbränd och trevlig. :)
/J

Fundering om BH cyklar..
Nej asså okey, ja ska inte leka martyr, men jag vart lite paff bara när jag har pratat med han mycket förut och det kändes som man fick en bra kontakt och han tycker att det är en sjyst hoj och så frågar man här och får HELT annat svar. Vart lite chock tillstånd =P

Tillbaka
Topp