Fundering om vilken cykel som är minst olämplig för pendling

NAnders

Aktiv medlem
Jag är mitt i en flytt och kommer att gå från 10 minuters promenad till jobbet till 35-40 minuters cykelfärd. Jag kommer att behöva en ny cykel men är tveksam om exakt vad jag kommer att ha mest nytta av.

Just nu har jag en stadsutrustad HT (läs: stänkskärmar, pakethållare, barnsadelfäste, lagom grova däck) som min vardagscykel. Om inte vädret är för jävligt så snittar jag 20 km/h på 12 km med den, fast då är det ju duschläge vid framkomst. Jag har också en bred (tvåsitsig) cykelkärra.

Det enkla valet vore att köpa en trevlig elcykel, till exempel en hybrid, men grejen är att jag är sugen på en lastcykel och är för snål för både och. Så jag ser fyra olika scenarier framför mig:

0. Jag köper ingen ny cykel alls.
1. Jag köper en elcykel och pendlar på den. Lättare att pendla men inga förändrade möjligheter att köra gods och barn i vardagen.
2. Jag köper en ellastcykel men pendlar på min HT. Inte lättare att pendla men bättre möjligheter att köra gods och barn.
3. Jag köper en ellastcykel och pendlar på den. Men är en tung ellastcykel med större luftmotstånd bättre att pendla 12 km på än en HT?

Observera att jag inte har något behov av att köra prylar till och från jobbet, utöver möjligheten att handla på vägen, men däremot kommer barn att behöva lämnas på förskola där det antagligen inte finns möjlighet att lämna barnsadel eller parkera cykelkärra över dagen. Att åka tillbaka hem och lämna grejerna förlänger resan med 700 m.

Tacksam för synpunkter.

Det saknas lite info för att kunna ge bra input, men givet den som finns så alternativ 0 eller 2.

Att börja pendla på HT:n känns som en självklarhet. Du måste visserligen duscha, men får träningen på köpet. 12 km vare sig det är enkel väg eller t o r är inget som borde avskräcka. Har du inte kondisen idag så kommer du successivt att bygga upp den.

En ellastcykel för att underlätta transport av gods och barn kan vara en bra idé, men har ingen direkt koppling till val av pendelcykel.

Kondis inget problem. Frågetecken för ena knät, dock. Och frågetecken för hur envis jag är att trotsa Karlskronas ökända dubbelriktade motvind fem dagar i veckan.

Alltså vad snackar vi om för sträcka här? 12 km?
Det kan du ha en rolig elassisterad lastcykel till. Elassistansen gör att du kan glömma all ångest med motvind, backar och svett.

Tvåhjuliga roliga snabba cyklar: Bullitt (med eller utan el), Urban Arrow, R&M Load, R&M Packster
Trehjuliga: Butchers & Bicycles MK1e, Babboe Carve E

Valet av lastcykel har lite att göra med vad du har för storlek på transportbehovet (ålder på ungar, antal m.m.)

Ångrar lite i efterhand att jag satsade på en vanlig cykel till min pendlig. Så här i efterhand tänker jag att en elassisterad lastcykel hade gjort samma jobb, plus allt det andra man vill ibland. Hade nog valt en R&M Load 75 idag. Har provkört den gamla modellen som bara heter Load och den var riktigt rolig. Snabb, agil, komfortabel.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp