Funderingar kring g-one

Beerfot

Aktiv medlem
Funderingar kring g-one
Funderar på att skaffa ett par Schwalbe g-one till min gravel/pendlare, men vilka? Det verkar ju finnas ett gäng varianter. Största funderingen ligger på valet mellan "allround" eller "speed". Har hittills rullat på Conti cx speed som jag är löjligt nöjd med och vill för allt i världen inte ha något som rullar sämre än dessa. Någon med erfa som vet?

Funderingar kring g-one
Kör du på 95% asfalt välj speed. Ligger du mer åt 50%+ grus så välj allround. Båda rullar bra, men mönstret på Speed är verkligen mer för syns skull.

Funderingar kring g-one
Jag har g-one speed för tillfället & dom kommer knappt klara 100 mil innan dom är utslitna, så jag skulle nog välja något slitstarkare däck för gravel & pendling, såvida du inte gillar att byta däck

Funderingar kring g-one
Efter ~100 mil så är mönstret borta mitt på däcket. Troligtvis håller det ytterligare lika längre.
Jag bytte ut G-One Speed 30 mot Pro One 28mm då de är lika breda och jag intalar mig att de senare rullade ännu lite bättre.

Nu kanske det är läge att titta på GP5000TL 32mm om det inte är så att du är ute efter ett bredare "grusdäck", då är G-One Allround 40mm ett bra val.

Funderingar kring g-one
JesperA sa:
Jag har g-one speed för tillfället & dom kommer knappt klara 100 mil innan dom är utslitna, så jag skulle nog välja något slitstarkare däck för gravel & pendling, såvida du inte gillar att byta däck
Överskattade nog livslängden, såhär såg dom ut efter 51 mil på asfalt:

7DED733F-3A88-4287-AC40-E09882DE6989.jpeg

Går ju såklart att använda ett bra tag till utan mönster men ”dubb” greppet på vått & grus är i princip helt borta. Vill man ha dom egenskaperna så verkar man få köpa nytt var 50-75 mil, lite väl klent för min smak. Dom började även blistra efter 20 mil (som alla mina schwalbe däck, gat som mtb däck)

Vilka däck valde du (TS) tillslut?

Funderingar kring g-one
Inte för att det har med TS fråga att göra men jag kör på dom Specielized trigger pro som följde med hojen och har kört drygt 70 mil på dom och dom ser nästan ut som nya. Kör väl kanske 1/3 grus och 2/3 asfalt. Jag tycker att dom rullar fin på asfalt och går förbluffande stadigt på grus. Men jag har ju inget att jämföra med.

Funderingar kring g-one
Kör 35mm G-One allround på graveln, har kört över 300mil på mina och det är fortfarande mönster kvar, har nog kört ca 30% grus och 70% asfalt. Har dock skiftat mellan fram och bakdäck en gång (vid ca 200 mil).

Finns olika punkteringsskydd också, vet ej om det även innefattar gummiblandningen, men jag kör iallafall på "Evolution" varianten som ska vara det bästa skyddet, har aldrig haft en enda punktering på dem.

Är sjukt nöjd med däcken iallafall, orkade inte ens byta från dem till 28mm slicks för en 16 mils asfaltstur då jag inte upplevde att de gick särskilt mycket tyngre, plus att jag gillar komforten. Köper lätt ett par till när dessa är utslitna.

Funderingar kring g-one
Fjärdebrunn sa:
Jag har satt på ett på TL allround som tubeless.
De rullar sämre än vinterdäck. Sökandet efter alternativ är inlett.

Bredd, tryck och vikt ?

Jag kör mina TL Allround 622x35 med latexslang och har inte upplevt problem med rullet, varken på grus eller asfalt. 35-45 PSI med ca 70 kg cyklist och 8 kg cykel.

Funderingar kring g-one
Funderingar kring g-one
Har också kört med 40 mm EVO men där upplever jag att bredden bidrar till betydligt sämre aerodynamik och segar ner även om de också rullar fint i lägre fart. Men det kan också vara pga olika fälghöjd/profil på hjulen som däcken sitter monterade på.

Funderingar kring g-one
Kör G-one allround och G-ONE Bite (båda 40 mm) på gravelhojen. Funkar kanon men jag föredrar GravelKing fram (dock läcker det mer än G-ONE)

Tillbaka
Topp