Funderingar kring Strava

PKJoacim

Aktiv medlem
Funderingar kring Strava
Jag fick upp ögonen för Strava i höstas och nu i år har jag börjat använda gratisvarianten. Jag gillar appen och har funderingar på att börja använda Strava Premium. Men jag hittar inget om vad det kostar, hur jag än söker så kommer jag till samma sida där man får info om vad Premium innehåller och att jag ska aktivera min 30-dagars provperiod. För att aktivera den så vill dom ha mina kreditkortsuppgifter så att dom kan börja ta betalt efter 30-dagar.

Antinger gör jag fel eller så vill Strava ha mina kortuppgifter innan jag ens vet vad jag ska betala och innan jag ens påbörjat min utvärderingsperiod.

Vad säger dom kunniga på Happy, gör jag fel? Går det att få reda på vad det kostar innan jag ger dom rätten att ta betalt? Är Premium värt pengarna? Vad får jag i Premium som gör att det är värt pengarna?

Funderingar kring Strava
Har för mig att det är 69kr/mån. Dvs ganska dyrt enligt mig, men det största problemet är att jag gillar appen och sponsrar dom gärna men ingen utav premium-funktionerna intresserar mig.

Funderingar kring Strava
419 kr per år eller 39 kr per månad kostar det.
Personligen tycker jag inte det är värt det om man inte tränar med effektmätare.

Hade man kunnat få en vettigare kalender för uppföljning och uppföljning i timmar istf km hade jag gärna betalat lite extra däremot.

Funderingar kring Strava
39 kr/månad är inte så mycket i sammanhanget?

Med premium får man Fitness & Freshness som jag tycker är ganska kul att följa:

fof.jpg

Funderingar kring Strava
Ett sabla problem är att kartorna inte uppdaterats till något vettigt än. I Hellasområdet går det inte att zooma in satellitbilden mer än till en väldigt grov översikt, innan det bara blir svart för att data över området saknas. Det gör det i stort sett omöjligt att skapa nya segment. Skulle inte betala en spänn innan de fixat detta.

Funderingar kring Strava
Funderingar kring Strava
Makten sa:
Ett sabla problem är att kartorna inte uppdaterats till något vettigt än. I Hellasområdet går det inte att zooma in satellitbilden mer än till en väldigt grov översikt, innan det bara blir svart för att data över området saknas. Det gör det i stort sett omöjligt att skapa nya segment. Skulle inte betala en spänn innan de fixat detta.

StravistiX löser det: https://chrome.google.com/webstore/detail/stravistix-for-strava/dhiaggccakkgdfcadnklkbljcgicpckn

Att Google-maps inte är tillgängligt har jag fått för mig har att göra med att google tar ganska bra betalt när det börjar handla om mycket data. Finns många sajter som haft Google-maps som sen när dom får fler användare byter mot OpenStreetMaps etc.

Funderingar kring Strava
eiskall sa:
419 kr/år eller 39 kr/mån.

Står ju längst upp till höger på "Go Premium"-sidan.

Jag gör väl något fel för jag ser inga priser på Go Premium-sidan. Bara Start your free trial-knapp och info om dom fantastiska funktionerna som man får i Premium.

Funderingar kring Strava
Jeppe_E sa:
durietz sa:
Eveningstar sa:
39 kr/månad är inte så mycket i sammanhanget?

Med premium får man Fitness & Freshness som jag tycker är ganska kul att följa:

Absolut. Men har man inte puls-mätare och/eller power meter så erbjuds ingenting nytt.

Jo, faktiskt en hel del, såsom träningsscheman och träningsvideos. Finns säkert en hel del till typ..

https://www.strava.com/premium?checkout-test-v1=control

Jo men vi talar samma målgrupp här. Finns inget nytt för målgruppen som inte är intresserad av träningsnörderi. Saker som skulle locka mig är t.ex. vägvisning av segment/rutter, live-segment på Apple Watch-appen, och allmänt mera MTB-specifika funktioner. Kanske inte finns så mycket att göra Premium av för målgruppen jag hamnar i dock, därav avsaknaden, men de missar en stor målgrupp tror jag.

Funderingar kring Strava
Jag tycker det är konstigt att appen är så jävla kass och begränsad jämfört med webbsidan. Förstår inte hur de tänker där. Appen använder jag enbart för att regga manuellt efter gymmet.

Funderingar kring Strava
geologen sa:
Jag tycker det är konstigt att appen är så jävla kass och begränsad jämfört med webbsidan. Förstår inte hur de tänker där. Appen använder jag enbart för att regga manuellt efter gymmet.

Jag tycker tvärtom att appen är förvånansvärt funktionsrik. Om man cyklar ute. Tränar man i gym kanske det inte ger så mycket, men jag tvivlar på att det har varit grundidén med tjänsten.

Funderingar kring Strava
geologen sa:

+1. Ska jag gå in och försöka analysera passet efteråt använder jag hellre telefonens browser om jag inte har tillgång dator.

Funderingar kring Strava
.A. sa:
geologen sa:

Jag tycker tvärtom att appen är förvånansvärt funktionsrik. Om man cyklar ute. Tränar man i gym kanske det inte ger så mycket, men jag tvivlar på att det har varit grundidén med tjänsten.

Appen duger i stort sett bara till att regga pass och ge andra kudos. Ska man analysera eller kolla nåt detaljerat, eller skapa en rutt, då är det bara webbtjänsten som gäller.

Funderingar kring Strava
geologen sa:
.A. sa:
geologen sa:

Appen duger i stort sett bara till att regga pass och ge andra kudos. Ska man analysera eller kolla nåt detaljerat, eller skapa en rutt, då är det bara webbtjänsten som gäller.

Hur skapar man rutter från ett gympass? Funktionen Analyze effort i appen funkar väl rätt hyggligt? Jag tycker det är självklart att webbtjänsten är mer funktionsrik än appen, men jag tycker den når långt ändå.

Exakt vad är det du saknar?

Funderingar kring Strava
.A. sa:
geologen sa:
.A. sa:
geologen sa:

Hur skapar man rutter från ett gympass? Funktionen Analyze effort i appen funkar väl rätt hyggligt? Jag tycker det är självklart att webbtjänsten är mer funktionsrik än appen, men jag tycker den når långt ändå.

Exakt vad är det du saknar?
För egen del saknar jag diagram med tid på x-axeln
Kör man trainer får man inte upp något diagram alls i appen om man inte har någon distans.

Funderingar kring Strava
eketjall sa:
Kör man trainer får man inte upp något diagram alls i appen om man inte har någon distans.

I Webtjänsten får du ju det bara du har någon sensor, hastighet, cadens, puls, effekt. Och det finns ju liksom inget att analysera om man inte har sensorer.

Funderingar kring Strava
Rock sa:
eketjall sa:

I Webtjänsten får du ju det bara du har någon sensor, hastighet, cadens, puls, effekt. Och det finns ju liksom inget att analysera om man inte har sensorer.
Klart jag har sensorer. Puls, kadens och effekt. Men appen visar inget diagram om man inte har en distans också. På webben får man upp diagram med tid på x-axeln när det inte finns någon distans.

EDIT: Förutom att distansen egentligen är helt ointressant på trainern så är det av tekniks skäl som jag inte får hastighet/distans när jag trampar inne.
På cykeln har jag en C+S sensor, men trainern är direktmonterad så jag får bara ut kadens. Trainern kan ge hastighet (och i förlägningen distans) men den gör det via en C+S senor. Garmin kan bara ansluta till en C+S sensor åt gången och då väljer jag naturligtvis kadens före hastighet/distans när jag trampar inne.

Senast ändrad:
Funderingar kring Strava
Det kanske bara var under en övergångsperiod, men API (v3) accessen var då knuten till att man hade ett Premium medlemskap.

Jag startade mitt premium för en massa år sen och eftersom det dras automatiskt märker jag sällan att det faktsikt sker. Har glömt bort att urvärdera om det egentligen är värt pengarna. Gillar Fitness/Freshness diagrammet iaf...

Funderingar kring Strava
geologen sa:

+1

Vill ibland kolla grafen över passet för att se effekt kontra puls men det går inte på mobilvarianten. Går att tvinga desktopversionen via mobilbrowsern men navigeringen blir inte det smidigaste då. Kollar man tickets på requestade funktioner på Strava verkar det finnas mängder med saker användarna efterfrågar men inte mycket som kommer med i releaser. Många tickets är väldigt gamla utan någon aktivitet.

Jag skaffade Premium först när jag skaffade effektmätare. Tycker annars att man klarar sig mer än bra på bara gratisvarianten.

Funderingar kring Strava
Kör med premium nu sedan jag skaffade en Garmin 1000. Mest för att kolla hur det är att köra med Live Segment. Lite rörigt är det när segment dyker upp längs färden men man kör en helt annan väg/ bro. Är inte helt såld på premium än gällande den funktionen.

Funderingar kring Strava
Skulle verkligen vilja ha en tablet app som ger samma analysverktyg som webversionen, det är ju inte direkt att man cyklar med en padda ändå

Funderingar kring Strava
eketjall sa:
Makten sa:

StravistiX löser det: https://chrome.google.com/webstore/detail/stravistix-for-strava/dhiaggccakkgdfcadnklkbljcgicpckn

Att Google-maps inte är tillgängligt har jag fått för mig har att göra med att google tar ganska bra betalt när det börjar handla om mycket data. Finns många sajter som haft Google-maps som sen när dom får fler användare byter mot OpenStreetMaps etc.

Fan vad gött, det där funkade ju hur bra som helst! Tackar:-)

Funderingar kring Strava
Globalistic sa:
Lägg hellre pengarna på Veloviewer :)

Vad får jag i Veloviewer som jag inte får i Strava. Jag var själv på väg att skaffa Trainingpeaks för dess Power management chart innan jag upptäckte att jag redan hade samma uppgifter i Fitness & Freshness i Strava. Tycker det är värt 39kr/mån.

Funderingar kring Strava
Luktapåblommorna sa:
Vad får jag i Veloviewer som jag inte får i Strava.

Massor! (kolla http://veloviewer.com/ för en snabb överblick)

Plus att det känns goare att ge pengar til Ben som driver VV ensam (För övrigt lämnade Ben sitt "vanliga" jobb förra veckan och kör VeloViewer på heltid) än till de stora drakarna. Jag har PRO+ på VV vilket egentligen är samma sak som PRO, fast man själv har valt att betala mer för att man tycker att Ben gör bra grejer.

Som jag skrev ovan är jag Premium på Strava också, jag har för mej att detta betyder att VV har tillgång till lite mer data från min profil på Strava (Suffer Score är ett exempel på detta tror jag). Hur som helst. Om jag tvingades välja skulle jag välja att bara betala för VeloViewer.

Funderingar kring Strava
bompet sa:
Luktapåblommorna sa:
Vad får jag i Veloviewer som jag inte får i Strava.

Massor! (kolla http://veloviewer.com/ för en snabb överblick)

Plus att det känns goare att ge pengar til Ben som driver VV ensam (För övrigt lämnade Ben sitt "vanliga" jobb förra veckan och kör VeloViewer på heltid) än till de stora drakarna. Jag har PRO+ på VV vilket egentligen är samma sak som PRO, fast man själv har valt att betala mer för att man tycker att Ben gör bra grejer.

Som jag skrev ovan är jag Premium på Strava också, jag har för mej att detta betyder att VV har tillgång till lite mer data från min profil på Strava (Suffer Score är ett exempel på detta tror jag). Hur som helst. Om jag tvingades välja skulle jag välja att bara betala för VeloViewer.

Inte för att vara sån men det är ju Strava och deras generösa öppna API som gör Veloviewer möjligt öht, så att sponsra VV före Strava känns lite kontraproduktivt. Jag körde premium i typ ett halvår för att testa och stängde sedan av för att se om det var något jag faktiskt använde, och det var det inte. Sponsrar gärna Strava då det är grymt att det finns en tjänst för oss cyklister som har överlevnadspotential, men ser mitt nuvarande icke-betalande som en morot för att de ska lägga till _något_ som jag faktiskt använder till Premium-användare.

Funderingar kring Strava
durietz sa:
Inte för att vara sån men det är ju Strava och deras generösa öppna API som gör Veloviewer möjligt öht

Stravas API är varket öppet (kräver registrering och nyckel) eller generöst (villkoren är rätt hårda och de har använt dem för att stoppa access vid ett flertal tilfällen, och API:t exponerar inte stora delar av Stravas funktionalitet). Ingen som var med om övergången från v2 (som åtminstone var öppet) till v3 av API:t, då Strava stängde av accessen för alla utvecklare (utom ett extremt litet antal utvalda) under ett år, skulle använda orden öppet eller generöst för att beskriva Stravas API. Detta drabbade stora aktörer som små utan urskiljning. Sen följde ett år där de godtyckligt gav tillgång för att landa i den ganska låsta modellen de har idag.

Men som jag sagt tidigare i tråden, är jag premium och en av anledningarna till detta är just tillgången till API:t. (se ovan)

Men _OM_ jag var tvungen att _VÄLJA_ . Ja, då blir det VV. VV kan byta datakälla. Det kan inte Strava. Därför ser jag hellre att VV överlever än Strava. Det är logiken bakom det hypotetiska valet.

EDIT, Meningsbyggnadsfel

Senast ändrad:
Funderingar kring Strava
Men vänta nu här? Varför kostar Premium 39 kr för alla andra men 65 kr för mig??

image.png

Måste vara något satans A/B test där jag åkt på surmackan. Taskigt.

Funderingar kring Strava
eketjall sa:
shit vad grymt! den var ball. Synd den inte finns för Firefox.

......

Allmänt Strava: Jag tycker det suger lite att man inte kan lägga in foton på datorn. Bara i appen! Sedan om man väl lagt in foton i appen så går det ju inte att kommentera dem på datorn, man ser dem men det går inte att skriva något till. Att det skiljer så mycket i funktionalitet mellan app och dator är lite frustrerande.

Funderingar kring Strava
Sambal Oelek sa:
eketjall sa:
shit vad grymt! den var ball. Synd den inte finns för Firefox.

......

Allmänt Strava: Jag tycker det suger lite att man inte kan lägga in foton på datorn. Bara i appen! Sedan om man väl lagt in foton i appen så går det ju inte att kommentera dem på datorn, man ser dem men det går inte att skriva något till. Att det skiljer så mycket i funktionalitet mellan app och dator är lite frustrerande.
När det gäller foto tycker jag Instagram-integreringen är smidig. Instagramar jag en bild under eller i anslutning till passet så kommer den med automagiskt.

Funderingar kring Strava
BjornR sa:
durietz sa:
Men vänta nu här? Varför kostar Premium 39 kr för alla andra men 65 kr för mig??

Måste vara något satans A/B test där jag åkt på surmackan. Taskigt.

Kanske mer premiumpris för mobilanvändare? ;)

39kr/419kr för mig.

Du har förstås rätt! De tar ju höjd för Apples 30% av kakan. Går jag in på nätet så får jag också 39kr/mån. Dock så är 39*1.3=50,70kr så de kör fortfarande en fuling. Kanske baserat på att de anser att iPhone-användare är mindre priskänsliga?

Funderingar kring Strava
Kul. Hittade StravistiX.

Som nojig siffertrillare måste man ju kolla upp det hela och genast blev livet roligare. Har bara en ride i Strava för att testa och det var dom där 72 kilometrarna som jag körde ensam på Crescent Mini-cykeln häromdagen.

Var inte helt nöjd med standardloggen som bara gav 23 km/tim i sträcksnitt. Tyckte själv det kändes bra i benen men turen gick genom trafik i Nacka C, Björknäs, Gurraberg och Brunn både på väg ut och in. En ball grej med StravistiX är att det tar hand om dylik strödata genom något som kallas "75% Quartile Speed".

Förklaring från utvecklaren: "If you’re doing a ride of 100km where I may cross a city with red lights and cars that slow me and have a huge impact on my average speed. So I introduced Quartile measurements, which gives a more accurate impression of your average speed at the 75th quartile.”

Perfekt. Så snitt-speeden på Mini-cykeln över "the 75th quartile" var 27 km/timmen. Yay! Och StravistiX klassade den 72-kilometersrundan som "Hilly" :)

Och det är fortfarande mycket gott om tid att träna hårdare för Ride of Hope.

Men trodde att det skulle finnas nån approximation av Watt i StravistiX, har jag missat nåt?

Funderingar kring Strava
NLC sa:
PiPPiW sa:
Henrik_E sa:
PiPPiW sa:
Men trodde att det skulle finnas nån approximation av Watt i StravistiX, har jag missat nåt?
Det är ju inbyggt i själva Strava. Och visar mest nonsenssiffror.
Nja, watt i Strava kräver Premium. Känner inte att jag vill betala för det.
Inte samma algoritm som gissar effekt.
Så effektgissning finns med i StravistiX? Utan att man har Strava Premium?

Om så, var i StravistiX?

Tillbaka
Topp