Funderingar runt ny HT ram

aribr

Aktiv medlem
Tjena. Har bestämt mig för ett HT project i vinter och funderar på ram.

Mina önskemål:

29/27.5+
Boost
120-130mm slag
Modern geo

Och jag har hittat en hel del olika ramar som passar tex; Genesis Tarn, Stanton Sherpa, Cotic Solaris MAX, Production Privee Shan GT och Ragley Big Wig.

Nu min fundering, vilken hadde ni tagit och varför? Finns det andra bra alternativ? Big Wig är ganska mycket billigare än de andra och ser bra ut, kanske lite tyngre, men visst borde man kunna bygga en 13kg trail hoj med den ramen?

Cykeln ska köras som 29er i början eftersom jag har hjul. Resterande delar ska köpas med ett max pris på ca. 15k.

EST

Aktiv medlem
Sick bicycles bara för att det är vad jag skulle köpt om jag hade stålar annars en Marino?

EST

Aktiv medlem
Just det varför ja...Jo Sick bicycles var bland de första med lång flack geo å är superfräna! Marino får du välja geo å färg själv å det är billigt har en själv å är jävligt nöjd!

aribr

Aktiv medlem
Marino, hmmm. Har du en link till bilder av din ram?

En cykel från Peru vore roligt. Har du någon koll hur mycket din ram vägde?

EST sa:
Just det varför ja...Jo Sick bicycles var bland de första med lång flack geo å är superfräna! Marino får du välja geo å färg själv å det är billigt har en själv å är jävligt nöjd!

aribr

Aktiv medlem
Cool Marino! Hmm...vi får se vad det blir, men en custom cykel trodde jag inte att jag hadde budgeten för.

aribr

Aktiv medlem
Hmm, har pratat lite med Marino, och det verkar kanske vara det mest intressanta alternativet. Ni som har en Marino, hur känns den? Vrålstyv (ganska grova chain- och seatstays)?

Om det blir en Marino så blir det ungefär:

Head tube: Tapered
Head tube length: ~110 - 120 mm
Head angle: 65 deg
Seat angle: ~74 deg
Bb drop: 60 mm
BB height: ~ 318 mm
Seattube length: 470 mm
Effective toptube: ~630 mm
Chainstay length: 430 mm
Fork length A-C: 531 mm (130mm 29er Pike)
Fork offset: 51 mm
Reach: ~ 455-465 mm
rear wheel spacing: 148x12 BOOST
Max tire size: 29 x 2,4 inch, DIAMETER 750 mm with yoke for 2.8 x 27.5 tires
Seatpost diameter: 30,9
BB width: 73 mm BSA
ISCG tabs: No
Heat treatment: Yes
Hole for stealth dropper post cable: YES

EST

Aktiv medlem
Känns styv å bra :) Är du lång??Mycket styvare än min Ragley Big wig tex å andra jag testat.

aribr

Aktiv medlem
EST sa:
Känns styv å bra :) Är du lång??Mycket styvare än min Ragley Big wig tex å andra jag testat.
Styvare = mera obekväm? Funderar nämligen också på Big-Wigen som finns på rea just nu.

Ja, jag är 190, men har korta ben, därför är Marino med sin customgeo mycket intressant.

Johan777

Medlem
Bigwigen är grymt go tycker jag. Jag har en med boost (2017), det kanske gör den lite styvare?? Kan rekommendera den.

EST

Aktiv medlem
Styvare mer som de cyklar jag testat med fina rör. Kanske lite hårdare bak men inget man stör sig på. Å min big wig gick ju av just där bak så detta blir nog bra?

zinkpasta

Aktiv medlem
Hänt nåt spännande på den här fronten (förutom hela Sick-dramat då :) )?

Sugen på att bygga ihop nåt av diverse delar jag har hemma, saknas "bara" ram och gaffel så..

Kravspec:
- tänkt användning: passiv-aggressiv stigcykling med tveksamma linjeval
- XL-size (jag är 190cm så Stanton Switch9er går bort).
- 29"
- boost
- ca 140mm gaffel
- "lagom" cs, har 435 på ripmon och det är bra. (Inser att annan geo också spelar in.)
- stål (nån gång måste man ju äga en stålhoj)
- inte sned (Marino går bort, även om jag mot förmodan skulle lyckas rita nåt rakt så vet man ju inte hur det blir sen..)

Just nu står det mellan Ragley Big Wig 2020 eller Prod Privée Shan GT. Ev. Cotic SolarisMAX, men lite långa CS och borde de inte komma med en uppdaterad version snart..?

aribr

Aktiv medlem
Kör på en Marino HT, min andra HT från honom. Nöjd. Pipedream gör rätt snygga ramar också som är lite mera extrema i geon, passar nog oss som är lite längre bra (kolla in Moxie).

Martinmat

Aktiv medlem
Hänt nåt spännande på den här fronten (förutom hela Sick-dramat då :) )?

Sugen på att bygga ihop nåt av diverse delar jag har hemma, saknas "bara" ram och gaffel så..

Kravspec:
- tänkt användning: passiv-aggressiv stigcykling med tveksamma linjeval
- XL-size (jag är 190cm så Stanton Switch9er går bort).
- 29"
- boost
- ca 140mm gaffel
- "lagom" cs, har 435 på ripmon och det är bra. (Inser att annan geo också spelar in.)
- stål (nån gång måste man ju äga en stålhoj)
- inte sned (Marino går bort, även om jag mot förmodan skulle lyckas rita nåt rakt så vet man ju inte hur det blir sen..)

Just nu står det mellan Ragley Big Wig 2020 eller Prod Privée Shan GT. Ev. Cotic SolarisMAX, men lite långa CS och borde de inte komma med en uppdaterad version snart..?
Kolla eBay också, jag köpte häromveckan en beggad 2017 big wig ram för lite över 2000kr bygger också av delar jag har liggande för att hålla nere kostnaderna å det verkar även uppskattas av frun som inte haft några synpunkter på N+1. 😁

zinkpasta

Aktiv medlem
Tack för svaren! Ni lyckades inte riktigt vinna över mig dock, utan jag la en förbeställning på en blå Big Wig 2020..

@Octagon Tack för tips, men den där är nog lite antitesen mot vad jag är ute efter. 458mm CS, går den ens att få upp på bakhjulet? :-D Kanske om man är bättre cyklist än mig iofs, eller iaf bättre på att rycka i styret.

@aribr På ett sätt lockade det ju, men orkar inte med eventuellt strul mtp den lite slumpmässiga QC:n och min eventuella feldesign. Man skulle ju iofs kunna tänka sig att jag gör en beställning när jag cyklat på BigWig:en ett tag och vet vad jag skulle vilja ändra.. Moxien ser ball ut nedför stora berg, men lite överbyggd för typen av cykling jag främst tänker mig.

@Martinmat Inte dumt förslag, men när jag väl hade börjat kolla på 2020:n så kändes det svårt att välja nån äldre även om jag skulle kunna spara några tusenlappar. Jag och sambon har till största delen delad ekonomi, enklast (för mig) så. :-)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer