Fungerar skoskydd från Biltema i neopren?

kilo

Ny medlem
Ny cyklist, nya prylar...

Det regnar ute och jag funderar på skoskydd. Jag sökte här på forumet och fick en del träffar. Bla rekommenderades Biltemas skoskydd, mest av den anledningen att alla skoskydd går sönder så att man lika gärna kan köpa billiga och köpa flera.

Jag kollade på Biltemas skoskydd idag (de hade inte min storlek så det blev inget köp) och de är av neopren och det ställer jag mig frågande till. Är inte neopren sånt man har i våtdräkter som tar in vatten men håller kvar det så att det värms upp av kroppsvärmen så att man inte börjar frysa? I så fall innebär det väl att skorna i alla fall bli blöta och då förstår jag inte riktigt vitsen? Jag trodde man hade skoskydd för att slippa blöta skor?

Vilka skoskydd är vattentäta? De håller ju snarare det värsta sprutet borta, blöt blir man ändå. Biltemas funkar minst lika bra som mina shimanoskydd iallafall.

Kom bara ihåg att sätta dem på "fel" fot. Dragkedjan sitter på insidan så den hakas annars sönder av klingorna.

Neopren-skydden gör visserligen föga nytta avseende vatten, men den håller foten mer varm än om du inte hade neoprenskydden. Hållbarheten är precis lika skitdålig som de dyrare fin-märkena. Se bara till att köpa en storlek för stor om du hamnar på gränsen mellan två storlekar, annars går dragkedjan sönder.

poängen är att neopren är vattentätt, alltså får du inte in vatten i skorna och blir inte blöt om fötterna. rinner det in vatten mellan skoskydd och ben så blir du såklart blöt ändå.

plumse skrev:
-------------------------------------------------------
> Neopren-skydden gör visserligen föga nytta
> avseende vatten,

que? utveckla gärna..

Som Frolicc säger, de är inte vattentäta om det regnar ihållande och mycket, men lite skurar klarar de och framförallt så fryser du inte om fötterna när du sedan blir blöt.

Jag har iaf inte hittat några skoöverdrag som hållit helt tätt, även om det finns de som håller tätare än Biltemas. Vill man vara helt torr om fötterna är det Goretex- eller gummiskor/-stövlar/-kängor som gäller.

Frolicc skrev:
> Vilka skoskydd är vattentäta?
Jag vet inte. Jag trodde skoskydd var vattentäta i mer eller mindre grad. Det är det jag mest skulle ha nytta av i alla fall. Jag cyklar inte i skogen eller så utan vill bara slippa blöta skor t.ex. när jag cyklat till jobbet.

plumse skrev:
Se bara till att köpa en storlek
> för stor om du hamnar på gränsen mellan två
> storlekar, annars går dragkedjan sönder.
Ok, bra tips, det ska jag tänka på. Tack.

Frolicc skrev:
>
> Kom bara ihåg att sätta dem på "fel" fot.
> Dragkedjan sitter på insidan så den hakas annars
> sönder av klingorna.

Ok, också bra tips, det ska jag komma ihåg. Tack.

mattel skrev:
> plumse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Neopren-skydden gör visserligen föga nytta
> > avseende vatten,
>
> que? utveckla gärna..

erh, jo alltså... foten blir dyngsur för neoprenet fylls med vatten och kort därefter är foten inte torr, men vattnet i neoprenet försvinner inte så fort = foten kyls inte lika mycket som om du hade saknat neoprenet.
Våtdräkter av neopren har fått sitt namn av en anledning

För MC bruk finns det skoskydd som nog skulle kunna funka som till jobbetskydd över vanliga skor. Inget jag provat själv men som också säljs på biltema och på dyrare mcbutiker.

fast skillnaden är ju att ett skoskydd inte skall fyllas med vatten som en våtdräkt. neoprenet, som är vattentätt, släpper inte in vatten i skon = torr sko.att det sedan är för varmt med neoprenskydd på sommaren och man därför bli fuktig om foten pga svett är en annan sak.

ser man till att ha en bra regnbyxa så rinner det inte in vatten ovanifrån heller så enda chansen är att vattnet kryper upp underifrån vid spdklossar och häl.

men det är klart, kliver man omkring i vattenpölar över skoskyddskanten så blir det blött.

Frolicc skrev:
> För MC bruk finns det skoskydd som nog skulle
> kunna funka som till jobbetskydd över vanliga
> skor. Inget jag provat själv men som också
> säljs på biltema och på dyrare mcbutiker.

Okej, MC-butiker alltså. Ursäkta att jag verkar förvirrad. Men som ny cyklist så trodde jag självklart att det fanns skoskydd som var vattentäta. Förr cyklade folk omkring med plastpåsar kring skorna för att slippa blöta skor så jag trodde att det nu fanns vattentäta skoskydd att köpa på cykelbutiker.

mattel skrev:
> fast skillnaden är ju att ett skoskydd inte skall
> fyllas med vatten som en våtdräkt. neoprenet,
> som är vattentätt, släpper inte in vatten i
> skon = torr sko.att det sedan är för varmt med
> neoprenskydd på sommaren och man därför bli
> fuktig om foten pga svett är en annan sak.
>
> ser man till att ha en bra regnbyxa så rinner det
> inte in vatten ovanifrån heller så enda chansen
> är att vattnet kryper upp underifrån vid
> spdklossar och häl.
>
> men det är klart, kliver man omkring i
> vattenpölar över skoskyddskanten så blir det
> blött.

Jag vet inte vad det är för neopren du har som inte drar åt sig vatten. De neoprenskydd jag testat har alla dragit åt sig vatten = inte vattentäta. Har du en variant som har ett vattentätt skickt mellan neoprenet och skon? Eller på utsidan av neoprenet? I så fall är det inte neoprenet som är vattentätt. Undrar hur många gånger man kan skriva neopren i ett ilägg utan att det låter fånigt?

mattel skrev:
> fast skillnaden är ju att ett skoskydd inte skall
> fyllas med vatten som en våtdräkt. neoprenet,
> som är vattentätt, släpper inte in vatten i
> skon = torr sko.att det sedan är för varmt med
> neoprenskydd på sommaren och man därför bli
> fuktig om foten pga svett är en annan sak.
>
> ser man till att ha en bra regnbyxa så rinner det
> inte in vatten ovanifrån heller så enda chansen
> är att vattnet kryper upp underifrån vid
> spdklossar och häl.
>
> men det är klart, kliver man omkring i
> vattenpölar över skoskyddskanten så blir det
> blött.

Med regnbyxor blir man oftast blöt enbart på ovansidan av foten eftersom det regnar igenom. Nej, de är inte vattentäta. Jo, vattnet kommer utifrån.

plumse skrev:
> Jag vet inte vad det är för neopren du har som
> inte drar åt sig vatten. De neoprenskydd jag
> testat har alla dragit åt sig vatten = inte
> vattentäta. Har du en variant som har ett
> vattentätt skickt mellan neoprenet och skon?
> Eller på utsidan av neoprenet?

vanliga biltemaskoskydd, mina våtdräktsskor och min våtdräkt, alla i vanligt neopren. det läcker endast och bara i ev dåliga sömmar och dragkedjor.

varför tror du att vadare för fiskare är gjorda i neopren tex?

Våtdräkter ska inte vara vattentäta det är jag nästan helt säker på, men skoskydd och vadarbyxor ska/bör/kan vara det. Kan det vara så att skoskydd och vadarbyxor har neopren på utsidan och ett vattentätt skikt på insidan?

Senast redigerad av en moderator:
Har Shimanoöverdrag till mina skor och vattentäta är dom inte! Dessutom pajjade dragkedjan nästan på en gång. Antar att Biltema överdrag är bra mycket billigare, och lär väl knappast vara sämre...

Biltemas galoscher är jättebra förutom att dragkedjan går sönder omgående.

Men vad är det här? Biltemas dragkedjor värdelösa, Shimanos också! Finns det *några* skoskydd som håller mer än 1 vecka!?

Jag skickade efter några BBB tror jag, från Tyskland, men dom finns nog i butik här också. Dragkedjan håller än men själva neoprenet börja bli hål i.

kilo skrev:
> Våtdräkter ska inte vara vattentäta det är jag
> nästan helt säker på, men skoskydd och
> vadarbyxor ska/bör/kan vara det. Kan det vara så
> att skoskydd och vadarbyxor har neopren på
> utsidan och ett vattentätt skikt på insidan?

Neoprenet är vattentätt, anledningen till att det heter våtdräkt är att den däremot släpper in vatten genom t.ex. dargkedjan, sömmarna, och vid armar och ben osv. Vitsen med en våtdräkt är att minimera vattenflödet kring kroppen och hålla en liten mänggd vatten kvar mellan material och kroppen som sedan kropper värmer upp och då isolerar neoprenet värmen.

För övrigt så använder man med fördel riktiga dåligtväder skor som t.ex. Shimanos i Gore Tex istället för att hålla på tramsa med skoskydd som bara går sönder och läcker som såll ändå.

mattel har ratt. jag antar att kilo inte pysslar med apparatdykning.

neopren utan hal ar vattentatt. vattnet kommer in via oppningar eller dragkedjor. eller sa ar det svett eller kondens som upplevs som intrangt vatten.

en vatdrakt tar in vatten pa samma satt, via hals, armar, fotter. men den kan ocksa vara ganska tat. jag brukar ruska lite pa kroppen o slappa in vattnet nar jag dyker. blir det kvar luft stor det avvagningen. semidrydrakter ar ocksa i neopren men de har battre tatning i hals, armar, fotter.

jag kopte ett par av Biltemas fotskydd i neoprene. inte sa imponerad. bokiga att fa pa, och fotterna blir anda blota av ovan namnda anledningar. cykelskor av kangmodell med goretex ar nog ett battre alternativ for sno eller regn. kanske i kombination med damasker.

Ett Neoprenskoskydd är inte vattentätt. Ett PU belagt neoprenskoskydd är vattentätt. Neoprenet släpper igenom vatten och binder vatten i sina porer för att fungera som isolator.

Ja, neopren är vattentätt men vad hjälper det när skoskyddet saknar tejpade sömmar, inte har vattentäta dragkedjor, saknar latextätningar vid vaden och dessutom har ett stort jäkla hål undertill?

Ni blandar äpplen och päron pojkar. Tänk såhär; du tar på dig en kavaj i vulkaniserat rågummi. Rågummit är utan tvekan vattentätt. Men vad spelar det för roll om du sedan hoppar i en simbassäng?

Utan att ge mig in i diskussionen om huruvida Neopren är vattentätt eller ej
(det har debatterats tidigare), kan jag bara konstatera att nya skoöverdrag är
hyggligt täta, men efter 1 år tätade inte tejpen i sömmarna något vidare på mina,
vilket gör att de numera läcker som såll. Fast man fryser inte ändå.

Men om du inte har mer än 0.5h till jobbet fungerar skoöverdrag hyggligt.

Hatar man däremot trånga dragkedjor som bara går sönder, är det nog bättre att köpa
ett par täta cykelskor.

Jag skall skälla ut mitt neopren-överdrag att det skall sluta dra åt sig vatten för det skall neopren tydligen inte göra ;-)

MoeJoe skrev:
> mattel har ratt. jag antar att kilo inte pysslar
> med apparatdykning.
Helt korrekt antagande. Men nu har jag lärt mig lite om neopren i alla fall, och det är en bra början.

Rock skrev:
> Ett Neoprenskoskydd är inte vattentätt. Ett PU
> belagt neoprenskoskydd är vattentätt. Neoprenet
> släpper igenom vatten och binder vatten i sina
> porer för att fungera som isolator.

du vet inte vad du pratar om. det ar luften i neoprenets slutna celler som isolerar. inte vatten. ju djupare man dyker desto kallare blir en vatdrakt eftersom luften i cellerna pressas ihop. (Därigenom minskar dessutom flytkraften, vilket inte skulle ske om de var fyllda med vatten) ytan pa neopren kan farstas vara vat men inte materialet i sig. (Ofta är delar av neoprenplagget förstärkt med nylon eftersom neopren inte är så väldigt slitstarkt och nylonen kan ta åt sig en del vatten förstås.)

Edit, förtydligade lite mer.

glitch skrev:
> För övrigt så använder man med fördel riktiga
> dåligtväder skor som t.ex. Shimanos i Gore Tex
> istället för att hålla på tramsa med skoskydd
> som bara går sönder och läcker som såll
> ändå.
Nu börjar vi snacka. Ett par GoreTex-dojor med SPD (heter det så?) som man kan ha på jobbet borde jag kanske fundera på istället. Några förslag?

Men hur funkar de med spd till galoscher?

Förövrigt håller mina biltemaöverdrag tätt tillräckligt länge för att man ska kunna jobbpendla. Cyklar man längre blir fötterna blöta oavsätt om det finns vatten på vägen eller inte på grund av svett.
Man bör som sagt ovan inte köpa för liten storlek på grund av den kassa dragkedjan. Men mitt andra par, jag gick upp en storlek har nu hållt i flera vintrar. Fast då använder jag dem inte så frekvent.

en sak att tänka på med biltemas överdrag är att "klämma" fast dragkedjan på högerskon under kardborrebandet då den kan fastna i framväxeln om den dinglar, har testat skifta höger till vänster men då blir det svårt att dra igen kedjan

Köp biltemaskoskydd om du inte vill lägga ut en förmögenhet. Oavett hurvida det drar åt sig vatten inuti eller bara på ytan eller på insidan när det läcker in genom sömmar/hål/dragkedja så håller de foten varm. Visst blir man lite blöt om fötterna om det regnar, det är ju som sagt ett par hål i dem men värmen hålls kvar hyggligt ner till någon minusgrad. Har haft mina från biltema i två år nu och de har inte gått sönder allt för mycket, det är ju heller inte så dyrt att skaffa sig två par per säsong jämfört med ex. shimano som håller lika länge. Var bara nogrann när du drar upp dragkedjan att hålla ihop den så håller även den en längre tid! Men om du har råd så ligger även mitt tips hos ett par riktiga goretex-skor. KOmmer garanterat fungera bäst då den är betydligt tätare än alla skoskydd i denna värld.

Ja, goretexskor har jag (inga cykelskor dock, jag är inte där ännu som nybörjare), men det är vinterskor. De cykelskor i gor-tex jag hittat är också vinterskor. Men just nu är det inte vinter men det regnar varenda dag (nästan) så jag skulle vilja ha ett par icke-vinterskor i goretex eller bra skoskydd som skyddar mot regn.

Strunta i dyra skor och överdrag om de ändå inte kan göra saker som fungerar, kör på plastpåsar. ^^

Har sagts förut men tåls att sägas igen.

shimanos vintersko med neopren socka är riktigt bra även om just sockan kan strechas lite väl lätt och således släppa in vatten.

Har oxå hört rykten om att de som åker långfärdsskridskor ska ha damaskliknande överdrag som ska funka super. Ngn som kan bekräfta lr dementera detta?

Från Wiki:

Neopren är ett syntetiskt gummimaterial. Dess formella namn är klorbutadiengummi och förkortas CR. Varumärket Neoprene tillhör det amerikanska företaget DuPont. Det marknadsfördes först under varumärket Duprene.

Materialet används inom dykningen främst till dräkter, både våt- och torrdräkter. Materialet är vattentätt, stötdämpande, värmeisolerande och oljebeständigt, men rivkänsligt.

Om det är vattentätt och inte drar åt sig vatten borde man inte behöva torka neoprenskydden, eller hur?
Jag skiter i vad Wiki säger. Jag tar en titt på hur neoprenskydden funkar i verkligheten istället... Blir liksom mer rätt då på något vis =)

steaman skrev:
> Skita i skoskydd eller i toalett, det är din
> privatsak som nog inte tillför tråden så
> mycket.

Vem skall bajsa i ett skoskydd?

steaman skrev:
> Skita i skoskydd eller i toalett, det är din
> privatsak som nog inte tillför tråden så
> mycket.

va?

plumse skrev:
> Om det är vattentätt och inte drar åt sig
> vatten borde man inte behöva torka
> neoprenskydden, eller hur?

Jo för att ytan av neoprenet samt särskilt nylonväv för förstärkning kan vara blöt. Men det är inte samma sak som att vatten kan tränga igenom neoprenet.

Du kan doppa en plastpåse i en hink vatten om du vill. Sen lär du inte vilja stoppa den i en låda innan den hängt på tork. Samma sak, men neoprenplagg har en yta som binder mer vatten.

For what it's worth; Även våtdräkter, semidrys och torrdräkter hänger man på tork efter dykning, trots att vatten inte läcker igenom materialet.

Börjar bli tjatigt det här men det är inte neoprenet som material som gör att Biltemas skoskydd suger. Det är designen/konstruktionsförutsättningarna/applikationen som gör att fötterna ändå blir blöta.

Tillbaka
Topp