Fungerar skoskydd från Biltema i neopren?

Ett empiriskt mini-test på mina egna Biltemaskoskydd.

Jag vek skydden så att det formades som en skål och hällde vatten i den. Vattnet sögs upp av ytan men under den korta tid (ca 10 min) så trängde inget vatten igenom till insidan.

Tänk såhär. Om bubblorna i ditt badskum var gjorda av gummi då skulle det vara vattentätt, eller hur? Om du sedan skär bubblorna tvärs över badkaret med en jättevass kniv så kommer snittytan bli lite porös för att du har skurit sönder en massa bubblor. De här hålen kommer då dra åt sig vatten men bakom varje hål dyker det upp en hel bubbla som är täpper igen.

Precis så ser neopren ut fast i mycket mindre skala.

Likförbannat så väger en våtdräkt som varit i vattnet minst dubbelt, kanske tre gånger så mycket som en torr. Sååå mycket kan väl inte det där tunna nylonlagret hålla?

Vad har du för dräkt perzzon? Ingen av det våtdräkter eller torrdräkter i neoprene som jag lekt med har vägt direkt mycket mer efter dyket (iofs säkert färre än 20 olika modeller, men ändå).

köpte biltemas skoöverdrag och är glatt överraskad. körde utan med osmmardojor och tunna strumpor och hade ett helsike att få tillbaks tårna efter turen. åkte och köpte biltemas och ut på en ny tur för att testa, samma väderförhållanden blöt asfalt och ca 5+ grader, samma skor och likadana strumpor. varmt och gott om fötterna och de sotd bra emot vattenstänk från pölar och våt vägbana. helt klart värt 99 kr. xl passade bra till mina skor stl44 och är inte alls knepiga att få på.

Hmm, är det nyss då? För jag köpte tidigare i år. De kom in igen efter att ha varit borta ur sortimentet några år.

man tar väl på sig de varmare skorna innan man ger sig ut. eller emmer, tänker du ha med dig neoprenskydd i någon sorts bagage:)?

kais01 sa:
man tar väl på sig de varmare skorna innan man ger sig ut. eller emmer, tänker du ha med dig neoprenskydd i någon sorts bagage:)?
Har man väl i fickan bak, eller slänger vid något träd när man går över från transportcykling till aktiv cykling (och tänker sig tillbaka till trädet). Har du aldrig ens lekt med den tanken? Istället för att köpa extra skor med begränsat användningsområde?

kais01 sa:
eller köp ett extra par skor som står emot kyla och regn.

+1
Har alltid använt skoöverdrag, även på vintern, men köpte ett par riktiga vinterskor i år. :)
Klart värt varje krona, kan jag tycka, nu när jag haft dem ett tag.
Skoöverdrag har dock fortfarande sin plats, höst å vår, för min del.

frid!

Nog för att ni är fåniga mot varandra, men vinterskor är ju världens grej - inget jävla feppel i hallen med svetten sprutandes (alt tafatta försök att få av sig skoskydd med stelfrusna tassar och en tokhammare), varma å goa fötter, inga trasiga dragkedjor eller söndertrampade överdrag...

Oerhört värt!

Gäller dubbla-skor-kravet även om man är ute på kreditkortstouring eller kan man få dispens för ett par skoöverdrag för att hålla fötterna varma under enstaka kallare ”passager” vid sådan cykling?

Singular sa:
Nog för att ni är fåniga mot varandra, men vinterskor är ju världens grej - inget jävla feppel i hallen med svetten sprutandes (alt tafatta försök att få av sig skoskydd med stelfrusna tassar och en tokhammare), varma å goa fötter, inga trasiga dragkedjor eller söndertrampade överdrag...

Oerhört värt!

Märks att ni är van vid italiensk vinter. Vinterskor OCH skoskydd är ju nästan ett måste.
Gripgrab arctic är bra, annars har planet X en billig variant.

två par cykelskor är väl minimum?

det är ju inte som man någonsin känt behovet att byta när man väl är ute på tur men emmer vill kunna optimera. då kan man istället för skoskydd äverväga slänga på damasker, och då slippa tådel som gärna fastnar eller flärpar upp. eller snö kommer innanför. been there done that.

från september till april kör jag med giro alpineduro. lätta, välsittande, vattentäta, lagom varma minus till plus tio grader. är det blött kompletteras med original damasker. är det kallt på riktigt ett par shimano mt90

Bilagor

• IMG_0215.JPG
    IMG_0215.JPG
    211.1 KB · Besök: 38
  • IMG_0216.JPG
    IMG_0216.JPG
    12.1 KB · Besök: 36
  • IMG_0217.JPG
    IMG_0217.JPG
    33.5 KB · Besök: 48
Tillbaka
Topp