Funkar en singlespeed elcykel i normala uppförsbackar?

kontorsråttan

Aktiv medlem
Flytt stundar, avstånden blir längre och sambon funderar över att byta ut det gamla pendlarhärket till en elcykel. Hon cyklar året runt. Som den som håller igång familjens cyklar vill jag ha något lättskött, och undrar om det här med singlespeed faktiskt kan funka. Funderar på https://www.tenways.com/products/cgo600 som har momentsensor, Gates remdrift och hydrauliska bromsar, så service skulle kunna hållas lågt. Men funkar det med singlespeed i Nackas uppförsbackar eller får man ståtrampa och tokbryta? Det enkla svaret är ju att provcykla, men har inte hittat några singlespeed elcyklar som finns lokalt. Någon som har koll, eller har en att låna ut en kvart eller så?

Spontant känns det som att det kan bli tungt i riktigt branta backar. Med Singlespeed lär den ju vara utväxlad så man slipper tokveva i 25 kmh. Jag hade sneglat på en ecoride i stället med navväxel bak.

Funderar lite som TS. Hade varit spännande om nån hade erfarenhet av Tenways CGO600s, Cowboy 3/4 eller Ampler Curt. Eller liknande. Har också sett en del cyklar med "automatiska" växlar, t.ex. VanMoof och "stepless" växlar t.ex. Amsterdam GT. Erfarenheter?
Min tanke är att cykelpendla med vanlig cykel så ofta som möjligt och el-cykel när orken tryter eller är blåsigt etc.

Jag körde singlespeed med BionX-motor för länge sedan. Väldigt bra cykelupplevelse. Cykeln var växlad för marchfart kring 30km/h Tyvärr var motorns elektronik inte dimensionerad för det den blev utsatt för. Jag lyckades reklamera den en gång. BionX gick i konkurs för ganska länge sedan.
Bygger för närvarande på en ny elcykel med motor i baknavet och 1x11 men har svårt att släppa tanken på en single speed elcykel. Det kommer förmodligen bli en någon gång. Det blir ju både snyggt och någorlunda underhållsfritt.
Svar på frågan om det funkar i uppförsbackar: Det beror på fart och motor. Elmotorn blir snabbt varm om den får jobba på för låga varvtal. Jag har inte koll på backarna i Nacka men det dög fin att cykla upp för Älvsborgsbron i Gbg.

Svarar på min egen fråga. Singelspeed elcykel inhandlades, men jag snålade ur och köpte en rabatterad Fitnord från "Sportproffsen". En ren kinacykel förstås men med momentsensor och ett större batteri. Kvalitetskänslan kändes ok, det enda som direkt stör är alldeles för smala fälgar. Och kedja istället för rem, men för de knappa 8000:- jag sparade på det får jag väl leva med att smörja kedjan då och då.

I vilket fall så tog jag en testtur för att se att allt var monterat som det skulle. Backar är inget problem på de högre assistansnivåerna. Man får trampa litet, så vill man bara glida fram är det inte perfekt, men kan man leva med att trampa lite funkar det. Sambon får väl svara på hur det funkar, men jag gissar att det går bra.

Hur klarade sig alla gamla rulltiga tanter förr, med med veckohandling och två barn på damtrallan? Är batteriet verkligen så onödigt tungt?

Tillbaka
Topp