Funktioner på Garmin Forerunner 305?

Knasen7

Ny medlem
På grund av att man inte kan läsa sig till all info om Garmins forerunner på de hemsidor jag besökt försöker jag få lite svar här istället.

Hur många minnesfiler går att lagra i klockan? måste man föra övar data efter varje pass?

Hur noga kan man studera pulsen efteråt, blir det en pulskurva av det eller bara värden på medel och max som polars "medelklockor"?

tankar om forerunnern är välkommet då jag inte har så mycket referenser, vad tycker ni om den?

Man kan använda olika inställningar för datalagring på klockan.
Dels kan man välja att spara data varje sekund, eller så kan man välja någon slags "smart storage" (typ) funktion då sparas bara viss utvald data.

Väljer man att spara data varje sekund tror jag man kan lagra 8h data om jag inte minns fel, spelar ingen roll hur många pass man har utan totala tiden som räknas.
I det andra läget sparas betydligt mer data, vet inte exakt hur mycket med är nog runt 25-30h skule jag tippa.

Angående pulsen så får du den som ett diagram. Jag använder min klocka med Sporttracks (gratis) itället för garmins program som jag tycker suger.
I sporttracks finns många användbara plugin för att bl.a jämföra pass, få kartplott på hitta.se eller eniros kartor (google är defult).

Jag gillar klockan skarp har använt den i ca 2 år främst till löpning, skidåkning och cykel.
Har igentligen bara en sak att klaga på och det är att den inte finns någon tryckmätare för höjd, utan klockan går istället på gps höjd vilket ofta visar helt åt helvete.

Edit: Och nej du måste inte föra över data efter varje pass.

Senast redigerad av en moderator:
Ang pulsen så lagrar den i realtid. Alltså kan du få fram den info du vill ha efteråt.
Den visar Maxpuls, Lägsta puls, Medelpuls + Kontinuerlig puls. Vill du ha pulsen i diagramform så får du det. Du får även en GPS plot på karta där du kan klicka var du vill på plotten och se vilken puls, hastighet m.m. du hade precis där.

Garmins Training Center som följer med är ganska kasst på alla sätt o vis. Det blir liiite bättre om man lägger till Friluftskartan. Men jag gör som ovanstående och använder sporttracks. Där kan du få precis vilka data du vill + härligt högupplösta kartor.

Du kan också skicka datan till Google Earth om du har det installerat. Då överförs förutom kartpositionen även pulsdata, hastighet m.m. vilket är rätt coolt då du kan skicka den filen till en polare som får upp all data när han öppnar den i Google Earth.

Kan varmt rekommendera FR 305. Jag har den till Löpning och Cykling och den fungerar fantastiskt bra.

Jag använder Garmin 305 vid löpning och cykling, det fungerar riktigt bra.

Tillsammans med programvaran Sporttracks så får du en bra lösning.

http://www.zonefivesoftware.com/SportTracks/

Köpte klockan på elgiganten för 1995 kr för ett år sedan, har fungerat riktigt bra.

Edit: Antal sparningar är inte oändligt men i det smarta läget så räcker det länge innan man behöver göra något åt det, Sporttracks tar backup på loggfilen , bra om man lägger den på ett annat ställe.

//Peter

Grunnar på att köpa en 305:a att ha istället för cykeldator och är lite nyfiken på hur lång "brinntid" det är på den. 10 timmar står det på hemsidan, är det så i verkligheten eller går den längre/kortare? Ni som använt den ett tag kanske vet?

Nejla skrev:
-------------------------------------------------------
> Grunnar på att köpa en 305:a att ha istället
> för cykeldator och är lite nyfiken på hur lång
> "brinntid" det är på den. 10 timmar står det
> på hemsidan, är det så i verkligheten eller
> går den längre/kortare? Ni som använt den ett
> tag kanske vet?

En kollega använde GF305 under VR förra året: Höll i 14 timmar (och den var använd en hel del under ett år). Jag lånade en extra.
Skulle tro att de flesta GF305 räcker snarare kortare än längre än 10h, åtminstone efter ett tag.
Det går att utöka kapacitet med USB laddare:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=136989

Fast en Edge 705 skulle jag gärna ha också, tillsammans med effektmätare...

Lite tips för att utnyttja lagringsminnet bättre:
http://www.zonefivesoftware.com/SportTracks/Forums/viewtopic.php?t=4342#23056

kapar tråden litegrann, är det ngn som har hittat på ett smidigt fäste för att sätta 305:an på styrstammen? Jag vill helst slippa ha den på styret på racern, på armen är det för krångligt att kolla på den när jag kör.

Jag återuppväcker denna tråd istället för att skapa en ny. Har några frågor till er som provat 305an ang höjdmätning:
* kan man välja vilka parametrar som visas på klockans display under färd? Kan man isf välja att visa aktuell höjd? Vore ju lite kul att se när man är i alperna t ex.
* När man använder t ex Sporttracks och plottar rutten på karta efter passet, kan man se en höjdprofil på passet då?
* Kan man se summa höjdmeter på hela passet?

Har sett att dyrare klockor har tryckmätare istället, hur kass är gps på att logga höjd eg? Sträcka, höjdmeter och tid är mer intressant för mig än puls. (Har tänkt använda klockan även vid liftåkning både sommar o vinter för att logga höjdmeter och sträcka)

En annan fråga också :
Hur skiljer klockan på när man startar nya pass? Ifall man inte tömmer den efter varje alltså. Indikerar man själv start med ngn knapp?

Alla funktioner du frågar efter finns. Höjddatat med GPS är dock inte lika exakt som vid lufttrycksmätning så det kan diffa något tiotal meter. Det gör att användningsområdet avgör lite om det är ok eller inte. Ska du mäta hur många höjdmeter du gjort på en cykelrunda i platt-Sverige så ger det antagligen en för oexakt siffra, men är du ute efter hur många höjdmeter du kört på en bergstur med cykel i Alperna duger den säkert till. För liftåkning duger den absolut, kan inte tänka mig annat (om man inte är ute efter data för vetenskapliga undersökningar)

Nädå, det är för mitt eget nöjes skull. När du säger "det kan diffa något tiotal meter", menar du i summa höjdmeter eller aktuellt värde? Om det kan diffa tiotal meter hela tiden kan ju summan över två mil bli hur fel som helst.

Westman skrev:
> ...
> En annan fråga också :
> Hur skiljer klockan på när man startar nya pass?
> Ifall man inte tömmer den efter varje alltså.
> Indikerar man själv start med ngn knapp?

Klockan har start/stop knapp och reset knapp på fronten, håller man ner reset knappen i ett par sekunder så skapas ett nytt pass. Om du stoppar klockan och sedan stänger av den kommer det att skapas ett nytt pass när du trycker på start nästa gång du använder den.

/Mattias

matte skrev:
> Westman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ...
> > En annan fråga också :
> > Hur skiljer klockan på när man startar nya
> pass?
> > Ifall man inte tömmer den efter varje alltså.
> > Indikerar man själv start med ngn knapp?
>
> Klockan har start/stop knapp och reset knapp på
> fronten, håller man ner reset knappen i ett par
> sekunder så skapas ett nytt pass. Om du stoppar
> klockan och sedan stänger av den kommer det att
> skapas ett nytt pass när du trycker på start
> nästa gång du använder den.
>
> /Mattias

Ok, tack. Så om man bara stannar för en paus/punkalagning och vill stoppa tidtagningen och sedan starta den igen så går detta med start/stopknappen utan att det blir ett nytt pass?

Du kan ställa in den så att den stoppar automatisk under en viss hastighet och går igång igen automatiskt. Bortsett från ett att ett jobbigt pip varje gång den stoppar/startar funkar det klockrent.

Har cyklat med min i 2-3 år nu. Köp den. /Pasi

Westman skrev:

> Ok, tack. Så om man bara stannar för en
> paus/punkalagning och vill stoppa tidtagningen och
> sedan starta den igen så går detta med
> start/stopknappen utan att det blir ett nytt pass?

Det stämmer bra.

/Mattias

Westman skrev:
> Nädå, det är för mitt eget nöjes skull. När
> du säger "det kan diffa något tiotal meter",
> menar du i summa höjdmeter eller aktuellt värde?
> Om det kan diffa tiotal meter hela tiden kan ju
> summan över två mil bli hur fel som helst.

Det kan bli hur fel som helst, jag har fått Extrem spåret på 15 km i Ursvik till över 700 höjdmenter vilket är ungefär dubbelt mot vad det sägs vara.

Ett alternativ till att stanna tiden när du byter däck etc är att använda multisport funktionen och byta aktivitet till Other och efter rundan ser du hur mkt tid du lagt på respektive aktiviet.

om du använder Sporttracks finns det ett plugin som heter Elevation correction, som utgår från en databas över uppmätt höjddata och justerar höjdkurvan efter det. fungerar riktigt bra.

De gånger jag jämfört höjdmätaren på min frilufts-gps med verklig höjd där det varit utmärkt så har det stämt förvånande bra. En fördel med GPS-höjdmätaren är att den är okänslig för väderförändringar, med barometrisk höjdmätare kan det dra iväg hur som helst om lufttrycket förändras.

Du har inte kikat på 405:an? Klart smidigare format, men den har nog sämre batteritid iofs.

fredrikw skrev:
> om du använder Sporttracks finns det ett plugin
> som heter Elevation correction, som utgår från
> en databas över uppmätt höjddata och justerar
> höjdkurvan efter det. fungerar riktigt bra.

Det där låter ju mycket lovande.

Tack för alla bra svar!

Står och väger mellan en 305a eller något ur W-serien från FRWD. Måste läsa in mig lite mer och jämföra lite produktblad på tüskt vis tror jag.

En stor fördel med Garmins grejer jämfört med alla andra GPS-baserade system jag har sett är att mottagaren är inbyggd i enheten, man slipper ha en extra puck med sig i fickan eller sittandes på armen.

Fast är det inte barometer i de flesta friluftsgpser numera?
Garmins gpser med barometer använder gpsdata för att beräkna lufttrycket. Så även de med barometer är okänsliga för väderförändringar, eller är tänkta att vara det i vart fall. I alla fall de två garminmodeller jag använt har fungerat så.

Graj skrev:
> Garmins gpser med barometer använder gpsdata för
> att beräkna lufttrycket.

They do what with the what now?

Är det ngn som kör m 305:an på styret på sin mtb? Vill gärna montera den där för att se den bätre men är orolig att den ska skaka sönder. Kan ju bli rätt stötigt i skogen....

/Per

Tillbaka
Topp